Teljes, alapos és független nemzetközi vizsgálatot szorgalmazott pénteken az ENSZ Biztonsági Tanácsa az egy nappal korábban Kelet-Ukrajnában lezuhant malajziai utasszállító ügyében tartott rendkívüli ülésen.

Kapcsolódó cikk, Előzmény Lelőtték a Malaysia Boeing 777-esét Ukrajnában

  • Július 17-én, csütörtök délután Ukrajna területén, az orosz határ közelében lezuhant a Malaysia Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó járata. A repülőgép fedélzetén 295 ember volt. Túlélők nincsenek.
  • Az eddigi információk szerint a járattal magyar állampolgár nem utazott.
  • A szerencsétlenségben érintett repülőgép egy Boeing 777-200ER, lajstroma: 9M-MRD.
  • Ukrajna keleti részének légterét polgári gépek előtt lezárták.

A BT egyhangúan elfogadott nyilatkozatában azt hangsúlyozta, hogy minden résztvevő félnek biztosítania kell a vizsgálatot végző tisztségviselők számára a 298 halálos áldozatot követelő katasztrófa helyszínének megközelítését. A világszervezet egyik legfőbb szerve a felelősségre vonás fontosságát is kiemelte a dokumentumban.

Az ukrán hatóságok és a helyi oroszbarát szakadárok egymást vádolják a gép lelövésével, de az amerikai hírszerzés előzetes értékelése szerint a kelet-ukrajnai szakadárok által kilőtt rakéta találta el a lezuhant maláj utasszállítót.

Amerikai hírszerzési előzetes: a szakadárok lőtték le a gépet

Az amerikai hírszerzés előzetes értékelése szerint a kelet-ukrajnai szakadárok által kilőtt rakéta találta el a csütörtökön lezuhant maláj utasszállítót – jelentette a The Washington Post című napilap.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Egy amerikai tisztségviselő közölte, hogy a támadást nagy valószínűséggel egy SA-11 föld-levegő rakétarendszerrel, vagy ahhoz hasonló osztályú fegyverrel hajtották végre.

A tisztségviselő figyelmeztetett, hogy ez a megállapítás nem végleges, az amerikai elemzők még vizsgálják az utasszállító lezuhanásának körülményeit. Az SA-11 (Bögöly) az orosz Buk rakétaelhárító rendszer NATO-kódneve.

Pilóta: új fejezet kezdődhet a polgári légi közlekedésben

Új fejezet kezdődhet a polgári légi közlekedés történetében, mostantól várhatóan konfliktusos régiókban nem lehet majd repülni, ez ma nem tiltott – mondta Feledi György szakértő, utasszállító-pilóta pénteken az MTI-nek.

A pilóta azt követően nyilatkozott, hogy csütörtökön a Malaysia Airlines Boeing 777-200-asa Donyecktől keletre az ukrán-orosz határ közelében 33 ezer láb (10 ezer méter) magasságban repült, majd lezuhant, egyes hírek szerint rakétatalálat érte. A gép 283 utasa és 15 fős hajózó személyzete életét vesztette.

Feledi György elmondta, Irak fölött nem volt a polgári gépeket érintő légtérzár, fentről nézték, ahogy a háború a földön zajlott. Jelezte: a földről egy 400 csomóval repülő gépet precíz, drága eszközökkel is nehéz lelőni.

A helyzet azonban most valószínűleg változni fog, újra kell gondolni a szabályozás alkalmazását. Hozzátette: hiányolja azon légtérzár alkalmazását, amelyet földi konfliktus esetén használnak, és teljes légtérzárral jár a polgári légi közlekedésben.

Megjegyezte még, hogy egy légitársaságnak “zsebbe vágó”, ha valahova nem repülhet, vagy nem használhatja a leggazdaságosabb útvonalat, de a biztonság az elsődleges.

Álláspontja szerint a fél év alatt két katasztrófa által is érintett Malaysia Airlines hónapokon belül akár csődbe is mehet. Az utasok egy tragédia után még nem fordulnak el teljesen egy légitársaságtól, de kettő után már nagyon szkeptikusak lesznek. Akkor is – teszi hozzá -, ha utóbbi, a 17-es járat lelövése “totális és fatális” véletlen volt, de két Boeing 777-es elvesztése és ezzel több száz utas halála már nagymértékű bizalomvesztéssel jár. Arra azonban nem számít, hogy 2001. szeptember 11-hez hasonlóan a nemzetközi utasforgalom jelentősen megcsappanna.

Amit pilótaként a hasonló esetekben tenni lehet, az az, hogy elkerülik a konfliktussal terhelt övezetek légterét, és ezeket betervezik a repülési útitervbe, és a szükségesnél több kerozint tankoltatnak a gépekbe. “A pilóták tehetetlenek a lomha légi busszal egy rakétával szemben, és hogy ez a nyugati civilizáció hátsó kertjében megtörténhet, nagy aggodalomra ad okot” – mondta.

A köztársasági elnök részvétét fejezte ki

A magyar külügy is a nemzetközi vizsgálat mellett

A Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) fontosnak tartja, hogy független nemzetközi testület vizsgálja ki a malajziai utasszállító repülőgép tragédiájának körülményeit, és nevezze meg “ennek a gyáva és embertelen tettnek a felelőseit”.

Közölték, mély megdöbbenéssel értesültek a Malaysia Airlines MH17-es járatának Ukrajna légterében történt feltételezett lelövéséről, és őszinte együttérzésükről biztosítják a tragédia 295 áldozatának hozzátartozóit.

MTI, 2014.07.17.

Áder János köztársasági elnök táviratban fejezte ki részvétét a holland és a malajziai uralkodónak, miután csütörtökön Ukrajnában lezuhant a malajziai légitársaság utasszállítója. A táviratok szövegét a Köztársasági Elnöki Hivatal juttatta el pénteken az MTI-hez.

A Vilmos Sándor holland királynak címzett táviratban Áder János azt írta: mélységes megdöbbenéssel és szomorúsággal értesült a malajziai légitársaság Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó MH17-es járatának lezuhanásáról, amely sok ártatlan civil életét követelte.

Az államfő részvétét fejezte ki az uralkodónak és Hollandia népének, egyúttal együttérzéséről és szolidaritásáról biztosította az áldozatok családját. Áder János hangsúlyozta: Magyarország kész bármilyen lehetséges módon segíteni a tragédia hiteles és független nemzetközi vizsgálatát.

Az Ibni al-Marhum Tuanku Abdul Halim államfőnek, Malajzia legfőbb uralkodójának küldött táviratban a köztársasági elnök szintén részvétét fejezte ki a királynak és Malajzia népének, az áldozatok családjának.

Liow Tiong Lai malajziai közlekedési miniszter közlése szerint az áldozatok közül 173 holland, 44 malajziai, 27 ausztrál, 12 indonéz és 9 brit állampolgár volt. A többi utas állampolgárságának megállapítása még folyamatban van.