A kelet-ukrajnai szakadárok egyik vezetője keddre virradóra átadta a malajziai szakértőknek a maláj utasszállító gép két feketedobozát, azzal a feltétellel, hogy az ICAO is megvizsgálja a repülési adatokat, illetve a pilóták és az irányító központ kommunikációját rögzítő berendezéseket. Az átadásról a twitterre is kikerültek képek.

Az ENSZ BT hozzáférést sürget a tragédia helyszínéhez

Az ENSZ Biztonsági Tanácsa hétfőn egyhangúlag határozatban ítélte el a maláj utasszállító repülőgép kelet-ukrajnai megsemmisítését, és egyúttal felszólította a területet uraló szakadár fegyveres csoportokat, hogy biztosítsanak biztonságos és korlátlan hozzáférést a tragédia helyszínéhez egy független nemzetközi vizsgálat számára.

A határozat tervezetét Ausztrália nyújtotta be a világszervezet fő biztonságpolitikai döntéshozó testületéhez, amely maga is 37 állampolgárát veszítette el az incidensben. A határozat sürgette az elkövetők felelősségre vonását, valamint azt, hogy minden állam működjön együtt a felelősség megállapítására irányuló erőfeszítésekkel.

Hirdetés

Az ENSZ-ben a hétvégén intenzív tárgyalások folytak annak érdekében, hogy Oroszországot rávegyék a határozat szövegével szembeni kifogásainak feladására. Moszkva azt szerette volna elérni, hogy az ukrán hatóságok helyett a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) vezesse a vizsgálatot. Az orosz igény ugyanilyen formában ugyan nem jelent meg a BT által elfogadott dokumentumban, de az ENSZ szakosított szervezete, az ICAO szerepe említésre került benne.

Petro Porosenko ukrán elnök a BT-ülést megelőzően bejelentette, hogy kész felajánlani az incidensben a legsúlyosabb veszteségeket elszenvedett Hollandiának az ügy felderítésének irányítását.

A Malaysia Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó járata csütörtökön zuhant le a kelet-ukrajnai Donyeck megye szakadárok kezén lévő részében, a gépen tartózkodó 298 ember – közöttük 193 holland állampolgár – életét vesztette.

Kijev szerint a gépet légvédelmi rakétával, vélhetően egy Buk típusúval találták el, és a kelet-ukrajnai oroszbarát szakadárokat, valamint Oroszországot teszi felelőssé a katasztrófáért. Moszkva és a szakadárok tagadják, hogy közük lenne az esethez.

Már Ukrajnában vannak a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szakértői, hogy részt vegyenek a maláj utasszállító katasztrófájának kivizsgálásában.

Az ICAO szakértői már Ukrajnában vannak

A kanadai székhelyű szervezet helyi idő szerint hétfőn tette közzé honlapján közleményét, amely szerint szakértői a hét végén érkeztek Kijevbe. Az ICAO hangsúlyozza, hogy a katasztrófa kivizsgálása hosszadalmas folyamat, és minden érintett félnek együtt kell működnie a nemzetközi szakértőkkel, különösen fontos, hogy hozzáférést biztosítsanak minden bizonyítékhoz és a katasztrófával kapcsolatos adathoz.

Moszkva azt szerette volna elérni, hogy ne az ukrán hatóságok, hanem az ICAO vezesse a vizsgálatot. Petro Porosenko ukrán államfő azonban hétfőn bejelentette, hogy kész felajánlani az incidensben a legsúlyosabb veszteségeket elszenvedett Hollandiának az ügy felderítésének irányítását. Frans Timmermans holland külügyminiszter az ENSZ Biztonsági Tanácsának ülésén jelentette be, hogy elfogadta Porosenko javaslatát, így a vizsgálatot Hollandia fogja vezetni szorosan együttműködve az érintett országokkal, az ENSZ-el és ICAO szakértőivel.

IATA: a kormányoknak át kell tekinteniük a légtérbesorolási eljárásokat

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) elnöke szerint a kormányoknak át kell tekinteniük a légtérbesorolási eljárásokat, ezzel segítve a légi közlekedés biztonságosabbá tételét.

Tony Tyler keddi közleményében, amelyet az MTI-hez is eljuttattak, rámutatott: minden szervezetnek mindent el kell követnie annak érdekében, hogy ne ismétlődhessen meg a Malaysia Airlines 17-es számú járatáéhoz hasonló tragédia. Közlése szerint a légi ipar a nemzetközi Polgári Repülési Szervezeten (ICAO) keresztül minden támogatást megad ehhez a kormányoknak.

Hangsúlyozta, hogy a 17-es járat tragédiája szörnyű tragédia, de a repülés továbbra is biztonságos, és próbálják még biztonságosabbá tenni. A legfontosabb tennivalók között említette Tony Tyler a holttestek visszajuttatását a hozzátartozóiknak, és a független, korlátozások nélküli vizsgálat azonnali megkezdését. Konkrétumok említése nélkül jelezte, hogy a hét végén történtek olyan események, amelyek ezeket a folyamatokat lassították le. Hozzátette: ezek a lépések az emberi tisztességet sértik.

Hollandia háborús bűnök ügyében vizsgálódik

Gyilkosság, háborús bűnök és a repülőgép szándékos lelövése ügyében indított vizsgálatot a holland vádhatóság a maláj légitársaság MH17-es járatának katasztrófája miatt – közölte hétfőn a sajtóval egy ügyészségi szóvivő.

A holland törvények lehetővé teszik, hogy a holland hatóságok bárki ellen vádat emeljenek, aki háborús bűnt követ el az ország állampolgárai ellen. A csütörtökön Kelet-Ukrajnában szerencsétlenül járt repülőgép fedélzetén tartózkodó 298 emberből 193 volt holland. A katasztrófát senki sem élte túl.

Mindeközben délelőtt a parlament egyik bizottságának meghallgatásán Mark Rutte holland kormányfő szigorú intézkedéseket helyezett kilátásba Oroszországgal szemben, amennyiben Moszkva nem segíti megfelelően a katasztrófa körülményeinek feltárását.

“Világos, hogy Oroszországnak latba kell vetnie a szakadárokra gyakorolt befolyását” – szögezte le Rutte, majd hozzátette: “ha a következő napokban sem lesz megfelelő a hozzáférés a katasztrófa helyszínéhez, akkor minden politikai, gazdasági és pénzügyi eszköz rendelkezésre áll azokkal szemben, akik ezért közvetve vagy közvetlenül felelőssé tehetőek”.

Pentagon: nem igaz a vadászgépről szóló moszkvai állítás

A Pentagon szerint nem felel meg a valóságnak az a moszkvai állítás, hogy a Kelet-Ukrajnában lelőtt maláj utasszállító közelében egy ukrán harci gép, feltehetően egy Szu-25-ös vadászbombázó repült a katasztrófa idején.

Ezt Eileen Lainez, az amerikai védelmi minisztérium szóvivője közölte a Ria Novosztyi orosz hírügynökség érdeklődésére. Felhívta a figyelmüket Petro Porosenko ukrán államfő nyilatkozatára is, aki a CNN-en azt mondta, hogy ez nem igaz – idézte kedden Lainezt a hírügynökség.

Az orosz védelmi minisztérium hétfőn közölte, hogy a lelőtt maláj utasszállító közelében, 3-5 kilométeres távolságra tőle egy ukrán harci gép – feltételezhetően egy SzU-25-ös vadászbombázó – repült: észlelték, ahogy a vadászgép a maláj utasszállító irányában emelkedik. Az orosz védelmi tárca magyarázatot követelt Kijevtől, és közölte, hogy az ezzel kapcsolatos dokumentumokat átadja nemzetközi szakértőknek.
Lainez nem részletezte, hogy az amerikai szakértők egyáltalán megvizsgálják-e az Oroszország által továbbított dokumentumokat vagy a nyilvánosság elé tárják-e saját bizonyítékaikat.

A SzU-25-ös rövid idő alatt elérheti a tízezer méteres magasságot, fegyverzetében általában megtalálhatók az R-60-as levegő-levegő rakéták, amelyek akár 12 kilométeres távolságról is leküzdhetik a megadott célpontot.

Ukrajna: van bizonyíték arra, hogy Oroszországtól kapták a rakétát a szeparatisták

Ukrajna bizonyítékkal rendelkezik arra vonatkozóan, hogy oroszbarát szeparatisták Oroszországtól kapott rakétával lőtték le a malajziai utasszállító repülőgépet – közölte hétfőn Andrij Liszenko, az ukrán Nemzetvédelmi és Biztonsági Tanács (RNBO) szóvivője.

Ezt arra válaszul mondta, hogy az orosz védelmi tárca hétfői közlése szerint orosz részről nem észleltek rakétaindítást a malajziai utasszállító múlt csütörtöki kelet-ukrajnai katasztrófája idején, viszont Moszkva állítja, hogy a járat közelében, annak irányába egy ukrán harci gép – feltételezhetően egy Szu-25-ös vadászbombázó – repült.

Liszenkót megelőzően egy ukrán biztonsági forrás hétfőn megerősítette, hogy Ukrajna kitart eddigi álláspontja mellett, amely szerint a kelet-ukrajnai oroszbarát szeparatisták Oroszországtól kapták a BUK-M1-es (nyugati kódnevén SA-11) rakétarendszert, minden valószínűség szerint az azt működtető személyzettel.

Az idézett forrás emlékeztetett arra, hogy az ukrán biztonsági szolgálat (SZBU) korábban nyilvánosságra hozta azt a lehallgatott telefonbeszélgetést, amelyen állítólag szeparatisták tárgyalásokat folytattak az orosz rakétarendszer szállításáról.

Vitalij Najda, az SZBU elhárítási részlegének egyik vezetője szombati kijevi sajtótájékoztatóján azt állította, hogy orosz állampolgárok működtették azt a rakétarendszert, amely a maláj járat tragédiájáért felelőssé tehető, és az ukrán kormány rendelkezik ezt alátámasztó bizonyítékokkal. Najda azt mondta, Kijev igazolni tudja, hogy három BUK-1 föld-levegő rakétarendszer és egy három fős kezelőszemélyzet érkezett Oroszországból Ukrajnába.

Képeket mutatott az újságíróknak, amelyeken a rakétarendszerek különböző helyeken láthatók. Nyilvánosságra hozott egy olyan fotót is, amelyen az elhárítás szerint a malajziai utasszállító gépet eltaláló rakéta kondenzcsíkja látható rögtön a kilövés után. A kép állítólag a Donyeck megyei Torez környékén készült. A titkosszolgálat közlése szerint a rakétát olyan területről indították el, amelyet “terroristák és orosz katonák” tartanak ellenőrzésük alatt.

Volodimir Hrojszman ukrán miniszterelnök-helyettes közben sajtótájékoztatóján közölte: a repülőgép feketedobozai még mindig a szakadároknál vannak, habár a szeparatisták közölték, hogy készek azokat átadni a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) képviselőinek. Nem zárta ki viszont annak lehetőségét, hogy ez idő alatt a szeparatisták vagy orosz szakértők már meghamisították a feketedobozokat, és eltűntettek belőle minden rájuk nézve terhelő adatot.

Hirdetés