Concorde. Ennek a szónak hallatán minden repülésrajongónak megdobban a szíve. Gyönyörű forma, elképesztő teljesítmény. Egy repülőgép, amely a hangsebesség kétszeresével volt képes szállítani utasait. Lassan tíz éve, hogy nincs forgalomban, de azóta sincs méltó utódja. Megfeledkezni róla nem szabad: létrejötte páratlan mérnöki teljesítmény és két ország közötti példaértékűen szoros összefogás eredménye. Bemutatjuk a Concorde kicsinyített mását.

A Concorde nélkülözhetetlen darabja minden repülésrajongó gyűjteményének. Vannak akik könyvben, képeslapon vagy fotón és ugyancsak vannak, akik méretarányos modellben őrzik a csőrős szupergép emlékét.

Számos gyártó vette már fel kínálati listájára a Concorde-ot, amelynek elkészült darabjai legtöbbször igen hamar gazdára lelnek, hisz a gép egy legenda, hírneve máig töretlen. Léteznek olyan exkluzív kiadások, amelyek egy-két még felelhető darabjait az egykori piaci ár többszöröséért árusítják és persze vannak olyanok is, amelyek kivitelükben legfeljebb csak alulról súrolják azt a mércét, amelyet egy hozzáértő rajongó elvár.

Rövid összeállításunkban most az egyik legnépszerűbb verziót mutatjuk be British Airways színekben. Azt az 1:250 méretarányú kivitelt, amellyel a leggyakrabban lehet találkozni, ha Concorde modellt szeretnénk vásárolni. Ár/érték arányánál fogva ugyanis a legkedveltebb kiadásról van szó. Széles körben elérhető és mindkét üzemeltető, az Air France és a British Airways legutóbbi színeiben is kapható. Jelen modellünk gyártója az Aviation Gifts Ltd., de ugyanez a formátum más gyártók neve alatt is kapható.

Méreténél fogva helytakarékos, részletgazdagsága a kategóriájának megfelelő. A gyűjtői modellek világában szinte kötelező darab. A régóta hasonló modelleket gyűjtők viszont jól tudják, hogy a napfényt nem igazán kedveli. Noha az igazi gép szuperszonikus repülés közben több mint 100 Celsius fok hőmérsékletűre is felhevült – bírta, műanyag mása azonban nehezebben tűri a megpróbáltatásokat, sárgulásra hajlamos, de ettől még szerethető, csupán vigyázni érdemes rá.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Olcsó, de ezzel együtt kellemes kivitelű modellről van szó. Dobozán az eredeti British Airways Concorde felirattal.
Ez a kivitel az aktív szolgálat éveiben is kapható volt.


Concorde először 1969. március 2-án emelkedett magasba. Az első menetrendszerű járat 1976. január 21-én közlekedett. 27 éves szolgálata alatt egyetlen egyszer, 2000. július 25-én, az Air France egyik gépével történt súlyos baleset. A típust 2003-ban vonták ki végleg a forgalomból. Összesen 20 Concorde épült.


A British Airways Concorde-jain 100 utas foglalhatott helyet. A gép irányításáról három fős személyzet gondoskodott. Az utaskabinban pedig hat légiutaskísérő dolgozott. A Concorde maximális utazósebessége a hangsebesség kétszerese (Mach 2) volt, amely 2160km/h órának felel meg.


A Concorde meghajtásáról négy darab, a brit Rolls-Royce és a francia Snecma által közösen fejlesztett utánégetős Olympus 593 típusú hajtómű gondoskodott. A gép felszálló-sebessége 400km/h óra volt.
A maximális hatótáv 6667km.


A Concorde rekordja 2 óra 52 perc 59 másodperc volt. Ennyi időre volt szükség 1996. február 7-én, hogy a British Airways gépe New Yorkból Londonba érjen. Igaz, ennek ára is volt, a típus óránként 25600 liter kerozint fogyasztott. Indulás előtt a gép 119500 liter üzemanyagot volt képes magához venni.


A Tupoljev Tervező Iroda 144-es típusa kísértetiesen hasonlít a Concorde-ra. Első repülését hamarabb, 1968. december 31-én teljesítette, ezért nem a Concorde, hanem a Tu-144-es a repüléstörténet első szuperszonikus utasszállító repülőgépe. Mindkét típus járt Magyarországon bemutató út keretében.


British Airways Concorde 1977. november 22-én repült először London – New York útvonalon. 1976-os forgalomba állítása és 2003. október 24-e, az utolsó kereskedelmi út között a brit Concorde-ok több mint 2.5 millió utast szállítottak. A légitársaság statisztikája szerint a leggyakoribb utazó egy olajtársaság vezetője volt, aki évente csaknem 70 alkalommal vette igénybe a típus luxus színvonalú szolgáltatásait.
(Fotók: Csemniczky Kristóf / AIRportal.hu)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!