Az MSZP szakmai véleménye szerint a Malév még újraindítható, ahhoz csak kormányzati szándékra, elhatározásra lenne szükség – közölte Józsa István, a párt gazdasági ügyekért felelős frakcióvezető-helyettese szombati sajtótájékoztatóján.

A szocialista képviselő a jelenleg is működő parlamenti vizsgálóbizottság szakembereinek megállapítására hivatkozva azt mondta: mivel a Malév mint márkanév most is állami tulajdonban van, 20-30 milliárd forint befektetéssel, valamint a jogok megtartásával újra lehetne indítani a légitársaságot. Ezzel a befektetéssel évente 100 milliárddal lenne növelhető a nemzeti össztermék, így olyan beruházás lenne, amely nagyon gyorsan megtérülne – tette hozzá.

A Malév pilótagárdája és szakemberei együtt most még olyan értéket képviselnek, amely még megmenthető – hangsúlyozta Józsa István, hozzátéve: ezért azt kérik a kormánytól, hogy függessze fel a repülési jogok eladását, és tegyen gyors intézkedéseket a Malév mielőbbi újraindítására.

A Malév pilótái közül alig 10 százalék repül ismét

A Malév 200 pilótájából mintegy 20 százalék tudott leszerződni más társaságokhoz a nemzeti légitársaság februári leállása óta, és csak mintegy 10 százalék azoknak az aránya, akik már repülnek is – mondta el Demeter Csaba, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete, a Hunalpa alelnöke az MTI-nek pénteken.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Beszámolt arról is, hogy péntekre a Hunalpa és további Malév-szakszervezetek meghívást kaptak a Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft.-től, mint a Malév felszámolójától, hogy az első hitelezői gyűlésen vegyenek részt. A megjelent munkavállalókat végül nem nem engedték be, csak a képviselők vehettek részt a gyűlésen, amelyen azonban konkrétumok – azon túl, hogy a Malévnek nincs vagyona – nem hangzottak el – mondta.

Demeter Csaba szerint a felszámolási eljárás során elcsúsztak a mérlegkészítéssel és a leltár összeállításával, és az alelnök azt is vitatta, hogy a légitársaságnak ne lenne vagyona. Úgy vélte, két komoly vagyonelem is volt: a leánycégek és a slotok (a repülőtereken a járatok közötti résidők).

Létezhet olyan pénzügyi konstrukció, amellyel a Malév két leánycégét ki lehetne vásárolni és értékesíteni – mondta. A slotok (résidők) értékesítésének halogatásáért pedig szerinte a fejlesztési tárca is felelős, ahogy a Malév csődjéért, és az azóta eltelt 4 hónap hiányzó intézkedéseiért is.

Ezért is sürgette, hogy a munkavállalók, a Bérgarancia Alapból már nem teljesíthető követelési kielégítésében – munkabér, végkielégítés – a tárca is vállaljon szerepet. Emlékeztetett rá, hogy kedden több maléves szakszervezet petíciót adott át a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) képviselőjének, amelyben egyebek mellett járandóságaik azonnali kifizetését, és azt követelik, hogy a magyar kormány vállaljon felelősséget a több mint kétezer család ellehetetlenítéséért. „Most a választ várjuk a petícióra” – mondta.

Az NFM a petíció átvételét követően azt közölte: a Malév munkavállalói megkapják áprilisi bérüket, a levélre pedig hamarosan válaszolnak.

A Malév dolgozóinak áprilisi bérét május 22-én utalták. A bérgarancia korlátból fakadóan azonban az alap, az esedékes havi követeléseket a dolgozók mintegy 85 százalékánál már csak részben tudta fedezni, ennek megfelelően esetükben az eddig ki nem fizetett és ezután esedékes kifizetésekre a bérgarancia alapból további forrás nem áll rendelkezésre – fogalmazott a Malév.

Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter a parlament honlapján olvasható aznapi írásbeli válaszában pedig kifejtette, hogy az áprilisi fizetések kifizetésén túl további 500 millió forint áll majd rendelkezésre az alapból a munkaviszony megszüntetésével kapcsolatos járandóságok kifizetésére.

Forrás: MTI

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!