Az európai GBAS Alliance tagjai már idén megkezdik egy új típusú leszállító rendszer telepítését. A műholdas alapon működő berendezés növelheti a futópályák kapacitását.
A szövetség célja, hogy minél több földi állomást telepítsenek a repülőtereken. A folyamat bevezető fázisa már elkezdődött, és várhatóan 2020-ban felgyorsulhat. Ennek eredményeképp egyre több légitársaság dönthet úgy, hogy felszereli flottáját GBAS-vevőkkel.
A földi berendezésekből álló GBAS rendszer a repülőgépek fedélzetén lévő műholdas navigációs rendszer (GNSS) jeleit pontosítja a repülőterek közel 50 kilométeres körzetében. A technológia meredekebb megközelítést tesz lehetővé, amellyel üzemanyagot takaríthatnak meg a légitársaságok. Emellett a zaj- és károsanyag-kibocsátás is csökkenhet.
Ezen felül az egymást követő repülőgépek más-más siklópályát követhetnének, így mérsékelhető lenne a turbulencia miatt tartandó elkülönítés.
Az eddigi szimulációk alapján a módszer révén csúcsidőszakban akár 6 százalékkal is növelhető egy-egy futópálya kapacitása.
A szövetség, amelynek tagjai repülőterek, légitársaságok, légiforgalmi szolgáltatók és gyártók, már idén szeretne felkészülni a rendszerek telepítésére, amelyek rossz látási viszonyok között különösképpen segíthetik a pilótákat.
A GBAS jelenleg még csak támogató szerepet tölt be az ILS alapján végrehajtott megközelítések során, ám a jövőben a tervek szerint fel is váltja majd. Az ILS-szel szemben a GBAS előnye, hogy nem érzékeny a terület domborzati viszonyaira, és a jeleket nem zavarják meg a közelben lévő tárgyak.
Az Indra NORMARC (amely szintén a szövetség tagja) GBAS rendszere képes akár CAT II-es és CAT III-as megközelítések kiszolgálására, azonban jelenleg még hiányzik a jogszabályi keret az éles üzem megkezdéséhez.