Válaszul a növekvő forgalomra, Nagy-Britannia átalakítja légtérének szerkezetét. A változások a kereskedelmi forgalom mellett érintik a katonai és kisgépes repülés szereplőit is.

Forrás: UK Civil Aviation Authority

A világ egyik legösszetettebb légtere Nagy-Britannia felett működik, köszönhetően az észak-atlanti interkontinentális útvonalaknak és London jelentős világgazdasági szerepének.

A kereskedelmi járatok egyre nagyobb száma mellett a légierő és a kisgépes repülés fejlődése is kihívás elé állítja a kapacitásgazdálkodást.

Az ország légtere több helyen is elérte a korlátait, amelynek fő oka, hogy az egyre növekvő igényeket az ötvenes-hatvanas években tervezett légtérstruktúra szolgálja ki.

A változás szükségességét felismerve már korábban elkészült egy részletes program (FAS – Future Airspace Strategy). Ezt most átdolgozta a brit légiközlekedési hatóság (CAA), és kiadta a legújabb stratégiai szintű kiadványát (Airspace Modernisation Strategy), amely 2024-ig határozza meg a teendőket.

Hirdetés

A dokumentum 15 lépést vázol fel öt főbb részre bontva, amelyek segíthetik a brit légtér kapacitásának jobb kihasználását a felhasználók igényeihez igazodva.

A bevezetendő eljárások egyelőre követik az Európai Unió célkitűzéseit, de ez a Brexit bizonytalan kimenetele miatt a későbbiekben még változhat. Mivel az ország és a EU légterei szorosan kapcsolódnak egymáshoz, szinte bizonyos, hogy a kilépéstől függetlenül a légtérben zajló fejlesztések egymással továbbra is összhangban történnek majd.

A tervezett változások

A változások a technológiai vívmányokat ültetik a gyakorlatba. Egyik fő elemük a műholdas helymeghatározás alapú navigáció, amely a tervek szerint a 2020-as évek közepére felváltja a hagyományos, léginavigációs pontok alapján kijelölt repülési eljárásokat.

Másik fontos része a repülőterekre érkező járatok sorrendjének meghatározása, amely a jövőben akár már a magas légtérben, még utazómagasságon repülő gépek sebességének szabályozásával megkezdődhet.

Ezáltal lehetővé válik a magas légtér és a repülőterek között elhelyezkedő, úgynevezett “terminál-légterek” teljes újratervezése a megnövekedett forgalmi igények alapján.

Emellett a fejlesztés a repülőterek körzetében élők számára is némi zajcsökkentést hozhat, ha olyan repülési útvonalakat lehet kijelölni, amelyek elkerülik a lakott területeket. Ez, és a magas légtérben alkalmazandó szabad útvonal (Free Route) koncepció a járatok optimalizált közlekedését is elősegíti.

A kisgépes repülés számára a legnagyobb változást az egyre inkább elérhető – olcsóbb és kisebb fogyasztású – válaszjeladók megjelenése és használatának szabályozása fogja hozni. A katonaság igényeit pedig ugyancsak a továbbfejlesztett rugalmas légtérfelhasználással tudja majd kiszolgálni a légiforgalmi irányítás.