Kellemetlenül kezdődött az ősz a 747-8-as program számára, szeptember 1-jén a Nippon Cargo Airlines elállt négy darab teher Jumbo vásárlásától, amellyel még alacsonyabbra esett a típus megrendelésszáma. A Boeingnak így mindössze 25 gépre van gyártási hátraléka, de egyelőre kitartanak és nem veszik még visszább legnagyobb gépük, a 747-es gyártását.

A Nippon Cargo Airlines első Boeing 747-8F gépe az átadás napján, 2012-ben. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A Nippon Cargo Airlines első Boeing 747-8F gépe az átadás napján, 2012-ben. (Fotó: Boeing Company)

Igaz, már nincs is nagyon hova visszavenni, mert idén júniusban jelentették be, hogy 2016 márciusától csak havonta egyetlen darab 747-8-ast bocsátanak ki. Cél a túlélés, mert a Boeing továbbra is reméli, felfuthat még az új generációs Jumbo iránti igény, várakozásaik szerint éppen a légi áruszállításban. Csakhogy most éppen onnan, az egyik japán cargo légitársaságtól kellett elszenvedni fájdalmas lépést: a Nippon Cargo Airlines négy 747-8F gépet mondott vissza.

A listaáron 379 millió dolláros típusnak utoljára idén márciusban sikerült vevőt szereznie. Az azeri Silk Way cargo légitársaság 3 darab 747-8F-t rendelt, de más ügyfél véglegesített szerződésben nem kötött megállapodást 747-8-as vásárlására. Az orosz Volga-Dnepr Group 20 gépes 747-8F szándéknyilatkozata ugyan nagy híre volt a párizsi légi szalonnak, de az egyelőre csak terv, még nem lezárt ügylet. A USAF elnöki különgép választása pedig minden felett álló presztízzsel bír, de megmenteni aligha fogja a programot.

Van még leszállítani való 747-8-as a Nippon Cargónak

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az idei év kilencedik hónapja egyébként előre tervezetten változást hozott a Jumbo gyártásában, mert az előző év decemberében született meg a döntés, miszerint jövő szeptembertől havi 1,3 darab 747-8-as előállítására ütemezik a sorokat. A Boeing most azt mondja, az eddig előjegyzett ütemterven nem változtatnak, a Nippon Cargo lépése nem gyakorol hatást a termelési rátára.

A tokiói központú légitársaság 2005-2007 között eredetileg összesen 14 darab 747-8F-re formált igényt, amelyből az elsőt 2012-ben szállította le a Boeing. A Nippon Cargo ekkor Japán első 747-8-as üzemeltetőjévé vált, és azóta összesen 8 gépet állítottak forgalomba. Most az elállást követően még két gépre maradt rendelés.

Nagy előny a felnyitható orr, de ez önmagában még kevés az eladásokhoz. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Nagy előny a felnyitható orr, de ez önmagában még kevés az eladásokhoz. (Fotó: Boeing Company)

Nagy reményt lát az éledező cargo-piacban a Boeing

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) legfrissebb adatai szerint júliusban ugyan a légi áruforgalom árutonna-kilométerben mért teljesítménye 0,6%-kal csökkent, de az ágazat forgalma az év eddigi részében így is 2,9%-kal haladta meg az előző évi január-július közötti szintet.

A Boeing elnöke, Jim McNerney április végén, a részvényesek esedékes közgyűlését követően intézett bíztató szép üzenetet a sajtón keresztül, amikor kinyilvánította, hogy elhamarkodott lenne leírni a 747-8-ast, mivel a légi teherszállítás felívelőben van, és az igények kielégítéséhez jó eséllyel száll versenybe a felnyitható orrú Jumbo, amelyre nem mellesleg megújult érdeklődést is tapasztalnak.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!