Negyven évvel ezelőtt, 1974. április 1-jén indította első járatát, Málta és London Heathrow között az Air Malta. A földközi-tengeri szigetország légitársasága Boeing 720B típusú utasszállító gépével repült először a brit fővárosba, ahová napjainkban már az Airbus A320-as gépcsalád típusai közlekednek máltai lajstrom alatt.
Air Malta: Megújult arculattal indul a nyári szezon
Holnap lesz kereken negyven éve, hogy az Air Malta elindította első járatát. A máltai kormány a Pakistan International Airlines (PIA) partnerségét segítségül hívva 1973 márciusában hozta létre az Air Maltát. Azt megelőzően, a II. világháború után a szigetország inkább csak magán légitársaságokkal rendelkezett.
Az alapítást követő egy évvel teremtődtek meg a feltételei annak, hogy az Air Malta, mint Málta nemzeti légitársasága üzemszerű működésbe kezdjen. A flotta két darab bérelt Boeing 720B típusú sugárhajtású géppel indult, amelyek a társaságban 20%-os tulajdonrészt birtokló pakisztáni légitársaság wet-lease konstrukciójában érkeztek a céghez.
Később aztán a máltai kormányzat fokozatosan egyre nagyobb részesedésre tett szert a légitársaságban, 1980-ra már a Pakistan International Airlinest is kivásárolták és az Air Malta 96.4%-ban állami tulajdonban folytatta tovább működését.
A flotta legelső típusával, az 1950-es évek végén fejlesztett, négy-hajtóműves Boeing 720B-vel a légitársaság London mellett, Birminghambe, Manchesterbe, Rómába, Frankfurtba, Párizsba és Tripoliba üzemeltetett járatokat. 1979-re a flotta már öt darab 720-assal rendelkezett, a két PIA-tól bérelt gépet megvásárolták, máltai lajstromba helyezték, másik hármat pedig a Western Airlines-tól vettek át.
1982-ben az Air Malta szintet lépett, aláírta az első vadonatúj gépekre szóló megrendelési szerződését a Boeing gyárral, amely értelmében három darab 737-200-asra formált igényt. A gépek szállításai 1983 márciusában, a légitársaság alapításának tízedik évfordulójának havában vették kezdetüket. 1986-ban bankkölcsönből további két 737-200-ast vásároltak. 1987-ben viszont megszületett az első Airbus A320-asról szóló szerződés. 1990 nyarán meg is jelent az első Airbus a flottában, de ekkor még javában üzemeltek a Boeing keskenytörzsűi is, sőt három darab újabb generációs 737-300-ast is rendeltek.
1994-1997 között a légitársaság regionális üzemmel is megpróbálkozott, amelyekhez RJ70-eseket szereztek be közvetlenül az Avro International Aerospace-től, összesen négyet. Aztán ezeket kiadták bérbe, majd a 2000-es évek elején – az addigra RJ85-ösökkel is kiegészült flottát – visszavették, de 2007-ben végleg megváltak az Avroktól. A Boeing 737-es 2008-ig volt jelen a gépparkban (a 200-as, 300-as széria mellett 400-asok, valamint 500-asok is megfordultak a máltaiaknál), azt követően, egységesítendő a flottát egyértelműen az A320-as gépcsalád mellett tette le a voksát a légitársaság. A jelenlegi felállásban 4 darab A319-es és 6 darab A320-as működik közre a járatok teljesítésében.
Az Air Malta működésének első évében még csak 53459 utast szállított, napjainkban azonban a légitársaság már 1.7 milliós éves utasforgalommal büszkélkedhet, és az elmúlt negyven évet összesítve csaknem 50 millió utas repült az Air Malta gépeivel.
A legutóbbi gazdasági világválság az Air Maltát is nehezen sújtotta, de az ország és a légitársaság fogát összeszorítva küzdött a fennmaradásért, átstrukturálták a céget, új arculatot vezettek be, és újult erővel, elszántan menetelnek tovább, azzal az eltökélt szándékkal, hogy Málta ha kicsivel is, de mindenképp rendelkezzen saját, nemzeti légitársasággal, amely egy szigetország közlekedésében hatványozott jelentőséggel bír, a turistaforgalomról és egyéb üzleti érdekekről nem is beszélve.
Az Air Malta Budapestről is szállít utasokat. Idén ráadásul rögtön a nyári szezonkezdettől hetente kétszer kínál közvetlen összeköttetést Máltával. A flotta A320-as gépei április 1-jétől keddenként és péntekenként repülnek az útvonalon, egészen október végéig.