Egy amerikai vállalkozó megvásárolt 46 ausztrál F/A-18 Hornetet és több más harci repülőgépet. Az USA légierejével szerződésben álló cég flottája elsősorban kiképzési célt szolgál, ő játssza a “rosszfiút”, de néhány példány éles bevetésen is részt vehet.

Ausztrália a közelmúltban 71 Boeing F/A-18 Hornet típusú, negyedik generációs vadászgépet árverezett el, amelyekből 25 példányt Kanada vett meg, a maradék 46 darabot pedig egy amerikai vállalkozó, Don Kirlin cége, az Air USA.

Don Kirlin és az egyik ex-ausztrál F/A-18-as (Forrás: The Drive)

A Scramble Magazine emlékeztet arra, hogy a cég szerződéses partnere az Egyesült Államok fegyveres erőinek.

Persze nem éles bevetéseken segít be saját vadászgépeivel, hanem sok más, ‘egzotikus’ harci repülőket összevásárló vállalkozáshoz hasonlóan az ellenség (agresszor) szerepét játsszák a légierő pilótáinak kiképzése idején.

A vállalkozó ebben úttörőnek számít, 1994-ben egy Csehországból származó Aero L-39-essel kezdte a pályafutását, nem sokkal később pedig övé volt a tengerentúlon az első magántulajdonú, szovjet eredetű MIG-29 Fulcrum vadászgép is, amivel már élethű körülmények teremthetők a légiharc oktatásához.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az egykori ausztrál F/A-18 Hornetek csatasorba állításával ismét az Air USA a legerősebb szereplő az agresszorok piacán.

A gépek ugyanis nem alapváltozatúak, hanem a sokkal modernebb, továbbfejlesztett Super Horneteken is megtalálható radarral és célzóberendezésekkel vannak ellátva, felderítő képességük és harci potenciáljuk kiemelkedő, így komoly feladatok elé állíthatják az US Air Force vadászpilóta-növendékeit.

Az ex-ausztrál gépek közül 36 példány van repülőképes állapotban, 10 példányt korábban már leállítottak. A tervek szerint először néhány működő gépet szállítanak az Egyesült Államokba, a többi példány pedig már saját erőből, út közben légi tankolással települhet majd át új otthonába, ezeket követik majd javítandó társaik.

Az ügylet értékét a felek nem hozták nyilvánosságra, de meg nem erősített információk szerint a pótalkatrészek és a karbantartáshoz szükséges infrastruktúra értéke önmagában 1 milliárd USA-dollár, és ez is részét képezi a szerződésnek.

Az Air USA ezen felül megvásárolt szintén Ausztráliától 9 darab Pilatus PC-9A turbólégcsavaros kiképzőgépet, amelyeket a harctéri előretolt repülésirányítók (JTAC) kiképzésében terveznek használni, továbbá 17 jelentősen átalakított, infravörös és elektrooptikai szenzorokkal felszerelt Cessna T337 Turbo Skymastert, amelyek pedig nagyjavítás után Afganisztánban és Irakban segíthetik hadsereget.

Illusztráció, ausztrál PC-9A-k (Forrás: Scramble Magazine)