Az új generációs hajtóművek elterjedésével a brit konstruktőr fokozatosan elvesztheti piaci részesedését a keskenytörzsű gépek piacán, de tartogatnak még ötleteket a tarsolyukban, kérdés, ez elég lesz-e a versenytársak légyőzéséhez.

Mivel a Pratt&Whitney már saját útját járja a PurePower típuscsaláddal, ezért az A320 gépcsalád népszerű, de lassan kifutó V2500-as hajtóműveit gyártó IAE (International Aero Engines) konzorcium többi tagja, így a Rolls-Royce is lehetséges alternatíva nélkül maradt (saját programja nem lévén) és lassan kiszorul a 100-180 fő kapacitású keskenytörzsű gépek piacáról.

A Rolls-Royce a Boeing 757 utódjában bízik (Fotó: Mészáros Balázs - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Rolls-Royce a Boeing 757 utódjában bízik (Fotó: Mészáros Balázs – AIRportal.hu)


Természetesen a Rolls-Royce vezetése több lehetséges opciót is lát maga előtt, de a legjobb alternatívát a Boeing 757-es esetleges utódja jelentené számukra. Tudniillik annak idején az amerikai típus a brit gyártó által fejlesztett RB211 típusú erőforrással állt először szolgálatba. Bár az RB211 gyártása rég megszűnt (ahogy a Boeing 757-esé is), annak továbbfejlesztésével (és felnagyításával) hozták létre a sikeres Trent hajtóműcsaládot, melyet számos típus (A330, A340, A350XWB, A380, B777, B787) számára jelenleg is gyártanak. Nem lenne nehéz feladat tehát a Trent technológiáját belepakolni egy RB211 kategóriájú erőforrásba, létrehozván egy újabb, a Trent 500-asnál “egy számmal kisebb” családtagot.

Természetesen, ha a Boeing 757-es utódlása nem valósul meg, akkor sem kell nagyon sajnálni a Rolls-Royce-ot, mivel a brit vállalatóriás közel 50 százalékos részesedéssel rendelkezik a szélestörzsű gépek piacán, ráadásul a pozíciója hosszútávon védve van, köszönhetően többek között a Boeing 787 Dreamliner (Trent 1000) és az Airbus A350XWB (Trent XWB) programoknak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.


De gondolnak a Trent család utáni időkre is: hivatalosan is bemutatták a jelenlegi típusokon alkalmazott megoldásokat váltó korszerű technológiákat. A jövő Rolls-Royce hajtóművei egy némileg átstrukturált hajtóműmaggal kerülnek megépítésre, melyet a még optimálisabb levegőáramlás és tüzelőanyag-égés érdekében alkottak meg. A “CTi Fan System” névre hallgató fejlesztés keretében szén-titán kompozit ventilátorlapátokat, valamint szénszálas hajtóműborítást kapnak az erőforrások, ezzel jelentős fogyást sikerült elérni, közel 700 kilogrammot nyertek rajta. A turbinafokozatban is találhatóak újdonságok, korszerű kerámia mátrixú kompozitok segítik elviselni az óriási hőterhelést.

Az eddig csak “Advance” fantázianévvel emlegetett megoldások összesen 20 százalékos javulást ígérnek fogyasztásban és károsanyag-kibocsátásban az első generációs Trent hajtóművekhez képest (és várhatóan 2020-tól kerülnek sorozatgyártásba), van azonban egy másik fejlesztés, melytől további 25 százalékos javulást remélnek. Követve a Pratt&Whitney útját, a PurePower típuscsaládnál alkalmazotthoz GTF (Geared TurboFan) technológiához hasonló reduktoros sugárhajtóművet fejlesztettek “UltraFan” néven. Az áttétellel lassított, nagy kétáramúsági fokú és ellátott ventilátorfokozat 2025-től állhat szolgálatba a Rolls-Royce erőforrásain.

A brit hajtóműgyártó illetékesei jelezték, hogy mind az “Advance”, mind az “UltraFan” elnevezés csupán a technológiák megjelölését szolgálja, amint ezek bármelyik hajtóműbe (hajtóműcsaládba) beépítésre kerülnek, a sorozat új nevet fog kapni. A cég elöljárói emellett közölték, hogy a RR nem hagy fel az propfan technológiát alkalmazó, “Open Rotor” fejlesztésével sem.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!