Nem függeszti fel a Boeing 787 Dreamliner repülőgépekkel teljesített járatait a japán légitársaság. A JAL egyik Boeing 787-esén a bostoni repülőér betonján ütött ki tűz hétfőn – adta hírül a Flightglobal.

Friss: kedden szintén a bostoni repülőtéren történt baj a JAL egy másik Boeing 787-es gépével. A gép egyik szárnyából a felszállás előtti gurulás során 40 gallon (mintegy 151 liter) üzemanyag folyt el sajtóértesülések szerint. A repülőgépet, amelynek fedélzetén 178 utas tartózkodott, visszaküldték a terminálra, az esetet a helyi hatóságok vizsgálják.

A légitársaság a azonnali vizsgálatoknak vetette alá a többi, szám szerint hat darab Boeing 787-es repülőgépét, azonban azt nem közölték, hogy pontosan milyen vizsgálatok elvégzésére került sor. A légitársaság a hétfői, Bostonból Tokió Naritára tartó visszaúti járatot törölni kényszerült, azonban a keddi járatot változatlanul 787-essel teljesíti a JAL.

A légitársaság szorosan együttműködik a Boeing repülőgépgyárral és az amerikai légügyi hatóságokkal a probléma okának feltárása érdekében.

A tüzet a hátsó elektromos részlegben, az utastér szintje alatt elhelyezett egyik lítium-ion akkumulátor felrobbanása okozta, amikor a repülőgép már a 12 órás útját követően a bostoni repülőtéren parkolt. Az incidensben érintett JA829J lajstromjelű repülőgépet 2012. december 20-án vette át a légitársaság. Az utasok már nem tartózkodtak a repülőgépen a tűz kitörésekor, melyet egy szerelő fedezett fel, aki riasztotta a repülőtér tűzoltóit, akik eloltották a tüzet.

A Flightglobal arra emlékeztet cikkében, hogy a Boeing 787 az első repülőgép, amelyen lítium-ion akkumulátorokat alkalmaznak a a fő és segéd energia ellátó rendszerek, a tűzoltórendszer, a vészhelyzeti világítás és a fedélzeti adatrögzítők áramellátásához. Az Airbus A380-as gépeken szintén használnak ilyen akkumulátorokat, azonban ott csak a vészhelyzeti világítás áramellátását biztosítják.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A lítium-ion akkumulátorok a repülésben biztonsági kockázatokat jelentenek, melyekre 2007-ben az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság, az FAA fel is hívta a gyártó figyelmét. Túltöltés esetén ezek az akkumulátorok ugyanis felrobbanthatnak és tüzet okozhatnak. A Boeing akkor meggyőzte az amerikai hatóságokat, hogy a lítium-ion akkumulátorok biztonságosan használhatók a modern repülőgépeken.

A hétfői bostoni eset a legújabb, a Boeing 787-es elektromos rendszereit érintő sorozatos meghibásodások közül. 2010. novemberében az egyik tesztrepülőgépnek kellett kényszerleszállást végrehajtania egy szintén az elektromos rendszerben keletkezett tűz miatt. Akkor az egyik elosztópanelre rákerült idegen anyag okozott rövidzárlatot, melynek nyomán a beszállító módosításokat hajtott végre az érintett részegységeken.

2012. december 4-én pedig a United Airlines Boeing 787-8 repülőgépe tett kitérőt New Orleans-ban röviddel a houstoni felszállást követően egy elektromos generátor hibája miatt. A United Airlines több nemzetközi járatának elhalasztására kényszerült a repülőgép megbízhatatlan működése miatt.

A chilei LAN légitársaság jelenleg is együtt dolgozik a Boeinggel a 787-es elektromos és hűtő rendszereinek javításán annak érdekében, hogy a repülőgép megbízhatóságát növeljék.

Feltehetően a repülőgép technikai problémái miatt kényszerült egyes787-essel teljesített járatainak elhalasztására a Qatar Airways is. A Boeing 787-es várhatóan ezen a héten mutatkozik be először Ferihegyen, a LOT lengyel légitársaság Dreamlinere pénteken, az esti órákban érkezik majd először Budapestre.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!