A párizsi légi szalonon bemutatkozott a Russian Helicopters Holding legújabb könnyű helikoptere, az Ansat, és aláírták a típushoz kötődő első, nyugati beszállítói megállapodást is.
Harminc év után a kazanyi helikoptergyár által gyártott Ansat az első orosz forgószárnyas, amely a párizsi légi szalonon mutatkozott be a nemzetközi közönség előtt. Legutóbb 1989-ben, a Mi-17-1VA „Ambulatory” mentőhelikoptert mutatta be az akkor még szovjet gyártó.
Az új generációs Ansat típust a gyártó két felszereltséggel, a kutató-mentő mellett magáncélú felhasználásra tervezett konfigurációban mutatja be speciális, direkt erre az alkalomra készült festésben.
A fehér, piros és kék színek mind az orosz, mind a francia zászló színeit megjelenítik, így szimbolizálva a két ország együttműködését.
A gép párizsi prezentálása azért különösen fontos a Russian Helicopters számára, mert így demonstrálhatják a polgári helikopterek területén meglévő tervezési és gyártási képességeiket a világ egyik legnagyobb presztízzsel bíró légiszalonján.
A holding számára kiemelten fontos ez a piaci szegmens, a fejlesztések pedig szép lassan kezdenek célba érni, ezt jól példázza, hogy míg 2014-ben öt, 2018-ban már negyven százalékát tették ki a holding teljesítményének a civil forgószárnyasok.
Ezt az arányt 2020-ig – döntő részben az Ansat-ra támaszkodva – 50% fölé szeretnék tornázni.
A gyártó kiemelte, az Ansat már számos jellemzőjében hasonlít nyugati versenytársaira, kiemelkedő képességei, és strapabírása mellett 1800 repült óra vagy 36 hónap alatt egy gép mindössze hatvanegy órányi munkát ad a műszaki személyzeteknek.
Emellett az egyes részegységek élettartama is sokat javult az előző generációs típusokhoz képest, köszönhetően egyebek mellett a kompozit anyagok felhasználásának.
A moduláris felépítésű, teljes szétszerelés nélkül akár részegységenként is javítható vagy cserélhető sárkányszerkezet 25 év alatt maximum tizenhatezer, míg az egyik legbonyolultabb és karbantartásigényesebb alkatrésznek számító BP-23A típusú főreduktor hatezer repült órát bír ki.
A bemutatott többfunkciós könnyűhelikopter két konfigurációja közül komplexebb felszereltséget igénylő kutató-mentő verzió azonban nem teljes egészében orosz termék.
A Pratt & Whitney PW-207K hajtómű mellett ebben az esetben a belső felszereltség egy osztrák, a kiállított példányon is bemutatott egészségügyi modulon alapul. A tervek szerint ez az Air Ambulance Technology Gmbh által gyártott felszereltség kerül majd a szériagyártott példányokba is. Első felhasználója a Kínai Vészhelyzeti és Katasztrófaelhárítási Szövetség lesz, amely 2019-2020-ban húsz Ansat helikoptert állít szolgálatba.
Az osztrák modul tartalmazza egyebek mellett a fedélzeti hordágyat és a hozzá tartozó síneket, lélegeztetőgépet, defibrillátort, és számos más, akár súlyos, életveszélyes sérülések ellátáshoz szükséges eszközöket.
Galéria az Ansat helikopterről
A legendás Mi-2 méltó utódja
A 21. századi törekvések előtt a szovjet, később pedig az orosz repülőgépipar egyik, ha nem a legsikeresebb polgári felhasználású típusa az egykor Magyarországon is széles körben használt Mil Mi-2 könnyű helikopter volt.
A két PZL GTD-350P gázturbinával felszerelt, alakja miatt csak „Csirkecomb”-nak hívott helikopter maximális hasznos terhelése 8 utas, vagy rakomány esetében 700, külső függesztéssel 800 kilogramm.
Alig több, mint három és fél tonnás maximális felszállótömege ellenére a Mi-2-t számos feladatkörben használták, katonai futárgépként és a mezőgazdaságban, Kelet-Európában pedig a mentési feladatok ellátásban is elterjedt típusnak számított.
A gyártás 1998-as leállítása óta az Ansat az első, koncepcionális és prototípus-fázison egyaránt túljutott orosz helikopter, amely méltó utódja is lehet a Mi-2-esnek.
Utaskapacitása ugyan nem nagyobb, a szovjet hajtóműveknél azonban erősebb Pratt&Whitney Canada PW207K turbináinak köszönhetően akár 1200 kilogramm teherárut is a fedélzetére vehet, vagy emelhet fel külső függesztéssel.
Emellett utazósebessége 75 kilométer/órával, hatótávolsága pedig 150 kilométerrel nagyobb, mint az elődnek tekinthető Mi-2-esé, nem beszélve a közel ötször gyorsabb emelkedési képességről.
Az Ansat emellett a nyugati gyártású típusoknál már régóta sztenderdnek számító, teljes egészében digitális kijelzőkkel felszerelt pilótafülkét kapott, de készült hagyományos műszerekkel felszerelt, csak a hajtóművek és a navigációs rendszerek adatait digitálisan megjelenítő változat is.
A gyártó távlati tervei között szerepel, hogy legújabb polgári forgószárnyasát hazai gyártású hajtóművekkel szerelje fel, ehhez azonban további, akár évekig elhúzódó fejlesztési folyamat is szükséges lehet.
A nemzetközi marketingturnéknak köszönhetően már sikerült Oroszországon kívüli vevőket is a típushoz csábítani, Kína mellett például a mexikói Craft Avia Center-t, amely 2020-tól állítja forgalomba az utasszállító változatot.
Emellett a Russian Helicopters lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint zajlanak a tárgyalások több dél-kelet ázsiai vevővel is.