Közös vizsgálatot indít az amerikai Nemzeti Közlekedési Biztonsági Testület (NTSB) és a Boeing annak a 787-esnek az ügyében, amely tüzet okozott a Charleston Nemzetközi Repülőtéren a múlt szombaton.
Gurulás közbeni, ún. repülés előtti (preflight) teszteket végeztek az egyik legújabb, a Boeing észak-karolinai gyárában készült Boeing 787-8 típusú repülőgépével, amikor a hajtóműből egy eddig ismeretlen tárgy távozott a futópályára, illetőleg az azt övező füves területre, ahol tűz keletkezett.
A július 28-án, szombaton történt incidens következtében a repülőteret több, mint egy órán át le kellett zárni. A charlestoni repülőtér (CHS) sem fogadni, sem indítani nem tudott járatokat. Bár a tűz nagy riadalmat keltett személyi sérülés nem történt, a lángokat időben sikerült megfékezni.
Candy Eslinger, a Boeing South Carolina szóvivője elmondta, hogy a festetlen 787-es, amely a tüzet okozta General Electric hajtóművekkel volt szerelve. Az eset kivizsgálása és a meghibásodás okának jövőbeni prevenciója érdekében a Boeing és az NTSB (National Transportation Safety Board) azonnali közös vizsgálatba kezdett, amelyhez a hajtóműgyártó, a General Electric is csatlakozott.
Eslinger tájékoztatása szerint az incidens nem befolyásolja a típus gyártását, minden megy tovább az eddigi ütemterv szerint. Folytatódnak az átadások.
Sorozatos késések és apróbb hibák tarkítják az új kompozit-generáció bevezetését (Fotó: Boeing)
Rose Alexander, a repülőtéren üzemelő Charleston Légi Bázis szóvivője azt a tájékoztatást adta, hogy délután 16:07-kor érkezett vészhelyzeti riasztás a futópálya melletti füvön keletkezett tűz következtében.
A tűzoltószolgálat a futópálya megközelítésekor fém törmeléket észlelt, ezért a hatóságok a biztonságos üzem visszaállításáig a repülőtér ideiglenes zárása mellett döntöttek.
A Charleston Nemzetközi Repülőtér két futópályával rendelkezik, egy 2135m és egy 2744m hosszúságúval. A baleset a rövidebb pályán történt ugyanis a hosszabbik felújítási munkálatok következtében jelenleg használaton kívül van.
A repülőtéren C-17-es katonai szállító-repülőgépek állomásoznak, ezért a légi bázis szakemberei azonnal szemügyre vették, hogy a futópályán talált hulladékok esetleg nem az egyik Globemasterből származnak-e, de az a helyszínen bizonyítást nyert, hogy nem.
Mint az a mai hírekből kiderült a tüzet okozó 787-es a charlestoni üzem másodikként összeszerelt gépe volt. Az első kompozit anyagokból készülő Dreamliner idén április 27-én gördült le a gyártósorról és május 23-án hajtott végre sikeres tesztrepülést. Azóta hasonló gondok egyáltalán nem voltak charlestoni 787-esekkel, a mostani az első, komoly figyelmet érdemlő.
A gyárnak már készre festett, átadásra váró gépei is vannak. Az Air India lesz az üzembeállítója az első itt készült Boeing 787-eseknek, feltéve persze, hogy sikerül megállapodni a típus gyártásában keletkezett késést illető kompenzációban.
Szombat óta további kérdés, hogy az indiaiak miként állnak a tűzesethez, mivel az ő gépeiket is a General Electric GEnx-1B hajtóműveivel szerelik. Az Air Indiának összesen 27 Dreamlinerre van megrendelése.