A nyár folyamán kapja kézhez a szlovén kormányzat az Európai Bizottság határozatát az Adria Airways-nek 2007 és 2011 között nyújtott 85,5 millió eurós állami segély legitimitásáról. A folyamat több időt vesz igénybe az eredetileg tervezettnél, köszönhetően az Európai Bizottság által a légitársaságtól és a kormányzattól is igényelt további iratoknak. – írja cikkében az EX-YU Aviation.
Vizsgálja az Adria Airwayst az Európai Bizottság
Állami tőkeinjekciót kap az Adria Airways
A szlovén pénzügyminiszter elmondása szerint ez egy megszokott eljárás a Bizottság részéről, mely során további kérdéseket kaphat a kormányzat és a légifuvarozó, különösen az Adria Airways átstrukturálási tervezetéről, amelynek befejeztével életképes lehet-e a vállalat. A minisztérium közlése szerint az EB által leginkább vizsgált pont a 2011-ben eszközölt tőkeinjekció, mely során 50 millió eurót csoportosított át az állam a légitársaságnak az Európai Unió tájékoztatása nélkül.
Amennyiben a Bizottság megállapítja, hogy az állami támogatás az európai versenyjoggal szembe ment, úgy a légitársaság köteles visszafizetni a kapott összeget, akár teljes egészében, akár csak egy kisebb hányadát. Az európai szervek nem kívántak nyilatkozni a folyamatban lévő vizsgálattal kapcsolatban, hiszen közlésük szerint a döntésről megfelelő időben tájékoztatást adnak. Mark Anžur, az Adria Airways vezérigazgatója optimistán várja a határozatot, ami reménye szerint a vállalat számára hoz kedvező eredményt.
Nemcsak ez az egy ügy zajlik a légitársaság körül, hiszen a Bizottság ugyancsak górcső alá vette a karbantartó leányvállalat, az Adria Airways Tehnika értékesítését is. A 2010 októbere és 2011 márciusa között végrehajtott ügylet során a PDP állami holding vállalat 52,3%-os, míg a Ljubljana repülőtér 47,7%-os részesedést szerzett a leányvállalatból. Azóta a két cég a karbantartó részleg továbbértékesítése mellett döntött, amely érdekében idén januárban indult el a privatizációs eljárás.
Ahogy arról januárban beszámoltunk, az Adria Airways az elkövetkezendő hat év során stratégia váltást kíván végrehajtani, annak érdekében, hogy biztosítsák a költséghatékony és életképes üzemelést. Ennek köszönhetően az üzleti modell átalakításával egy low-cost és hagyományos hibrid modell kerül bevezetésre. A flotta tekintetében is racionális döntést hozott a vállalat, melynek köszönhetően a kevésbé gazdaságos Bombardier CRJ200-as típus leváltásával újabb és költségkímélőbb CRJ900-as példányokat állítana szolgálatba a légitársaság.