Az 1980-as évek végén született meg a Tupoljev Tervező Irodában a terv a három-hajtóműves Tu-154-esek leváltására, így kezdődött el a Tu-204-es története.

A kezdetek

A maximum 214 utas szállítására képes repülőgép prototípusa 25 évvel ezelőtt, 1989. január 2-án emelkedett először a levegőbe, majd egy több órás tesztrepülést követően elvégezte első leszállását.

Az 1990-ben elindítot sorozatgyártást a Kazányi Repülőgépgyárban és az uljanovszki Aviasztar-SZP gyárakban rendezték be, ahol a mai napig is készülnek ilyen repülőgépek.


Az elegáns, orosz és nyugati beütéssel is rendelkező, fly-by-wire rendszerrel, fogyasztáscsökkentő winglet szárnyvégekkel, új Aviadvigatyel PSz-90A hajtóművekkel és továbbfejlesztett avionikával felruházott Tu-204-es jó eséllyel számíthatott a külföldi és belföldi rendelésekre, ugyanis minden olyan tulajdonsággal rendelkezett ami abban a korban egy modern utasszálítót jellemzett.

A Tu-204-100, -120, -204C változatok 1994 decemberében megkapták a típusalkalmassági engedélyt, nem sokkal később szolgálatba is állt az első közforgalmi változat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Nyitás a nyugat felé, a Tu-204-es a szakadék szélén

A típus marketing története gyorsan elindult, először a Le Bourget kiállításra vittek el egy Tu-204-100-as repülőt, majd 1992-ben a BRAVIA (British Russian Aviation) színeiben felszállt a RA-64006 lajstromú, Rolls Royce RB211-535 nagy kétáramúsági fokú sugárhajtóművel alkalmazott gép, amit még abban az évben a Farnborough légi szalonon ki is állítottak.

Ezt követte a típus történetének egyik legjelentősebb eseménye, az Aeroflot 350 darab Tu-204-100-as gépre jelzett vásárlási szándékot, azonban ebből a tervből csak az elképzelés maradt, Oroszország nemzeti légitársasága ugyanis inkább az Airbus és a Boeing termékei mellett kötelezte el magát.

A Transaero Airlines 3 darab utasszállító Tu-214-es és 2 darab teherszállító Tu-204-est üzemeltet. A képen egy Tu-214-es látható. (Fotó: Bodorics Tamás – AIRportal.hu)

Balesetek

A Tu-204-es család történetében összesen két baleset történt, az első 2010 március 22-én, amikor is az Aviastar légitársaság RA-64011 lajstromú repülőgépe a Moszkvai Domogyedovo reptéren leszállás után túlcsúszott a pályán. Nem volt halálos áldozat, de többen megsérültek.

A második baleset 2012. december 29-én következett be, a Pardubicéből utasok nélkül hazatérő Tu-204-100B fedélzetén nyolc fős személyzet tartózkodott, amikor a moszkvai Vnukovo reptér 19-es pályájára való leszállás után, a sugárfék működésképtelensége miatt a repülőgép átcsúszott az M3-as autópályára és több darabra tört. Az incidensben öten vesztették életüket, köztük a két pilóta.

A Tu-204-es, noha erős nyugati támogatást is kapott, úgy látszott nem lesz sikeres és a projektnek gépeladás híján véget kell vetnie a Tupoljev Tervező Irodának.

Ez idő tájt azonban több megrendelés is érkezett a típusra, aminek fejlesztése emellett új fázisba lépett, ugyanis megjelentek a különböző változatok is, többek között az 1997-ben szolgálatba állított, Jurij Vorobjov, főkonstruktőr vezetésével tervezett továbbfejlesztett, nagyobb hatótávolságú Tu-214-es, amit először még Tu-204-200-ként tüntettek fel. Emellett megjelent a rövid törzsű -300-as széria is, de voltak tervek több mint 7000 km hatótávolságú Tu-224 és Tu-324-es modellek elkészítésére is.

Összesen 18 féle variációban álmodták meg ezt a kéthajtóműves repülőgépet, ám ezek nagy része csak a prototípus stádiumot érte meg. Több katonai változat is született, de kombi vagy nyugati berendezésekkel ellátott repülők is legyártásra kerültek.

A Tu-204-esek sorsa manapság, a jövő

Az elvárásokkal ellentétben sajnos nem sikerült a nagy nyugati országokban népszerűvé tenni a típust, ennek ellenére a mai napig is sok helyen üzemeltetik, mint például Kubában, Egyiptomban, Észak-Koreában, Kínában és természetesen Oroszországban.

A jelentősen modernizált Tu-204SzM prototípusa 2010-ben repült először. (Fotó: Red Wings Airlines Facebook)


Eddig összesen 74 darab épült, jelenleg az orosz magán légitársaság, a Red Wings Airlines a Tu-204-es, a Rossiya pedig a Tu-214-es legnagyobb üzemeltetője.

A Tupoljev napjainkban is dolgozik több katonai változaton, azonban a legutóbb bejelentett, modernizált avionikával, PSz-90A2 hajtóművel készülő SzM széria fordulópontot jelenthet a repülőgép történetében, ugyanis több jelentős vásárlási szándék érkezett rá, így a többi változattal egybevéve összesen még 86 megrendelés van érvényben az orosz repülőgépgyártás eddigi talán legmodernebb vasmadarára.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!