Eredményesnek bizonyult a Ryanair olaszországi expanziója, miután a 2014-es utasforgalmi adatok azt mutatják, az ír ultra low-cost légitársaságnak az Alitaliánál is több utasa volt. Az olasz zászlóvivő egyedül a belföldi járatokon tudta megőrizni a vezető pozícióját. A Ryanair viszont több más európai piacon is hasonlóan terjeszkedik, a következő nagy célterület Németország.
A Vueling is Rómába települ. Mi lesz az Alitaliával?
Beveszi Németországot a Ryanair
A tendenciát megvilágítva a legfrissebb, márciusi adatok szerint az ír low-cost légitársaságnak 28%-kal, 5,2 millióról 6,67 millióra növekedett az utasforgalma az előző évi azonos időszakhoz képest, sőt a járatok töltöttsége is javult tíz százalékponttal, immáron elérve a 90%-os szintet.
Az elmúlt évi teljesítménye alapján Olaszországban egyenesen a legnagyobb forgalmú légitársaság lett a Ryanair. Az olasz légügyi hatóság, az ENAC kimutatása szerint, amelyet a routesonline.com elemzése foglal össze, míg a nemzeti légitársaságnak 23,4 millió, addig az ír low-costnak 26,1 millió utasa volt 2014-ben.
Az utasokért folytatott versenyben az Alitalia a nemzetközi járatain 17,2 milliós, a belföldieken csaknem 9 milliós forgalmat ért el, ami előbbi kategóriában az első helyre emelte az olasz piacon belül. Az Alitaliának egyedül a belföldi forgalmat sikerült megtartania, mint legnagyobb kiszolgáló. A nemzeti légitársaság itt 12,8 milliós utasszámot ért el. A nemzetközi porondon 10,4 millió utasával az easyJet lett a harmadik.
Az egyre súlyosbodó pénzügyi gondokkal küzdő Alitaliával szemben 2013 végén indítottak koncentrált támadást a low-cost légitársaságok, amelyből a Ryanair sem maradt ki, szinte azonnal új, fiumicinói bázist, valamint járatainak sűrítését jelentette be, és mint az látható, az expanziós politika 2014-ben meg is hozta a gyümölcsét.
Jót tett a forgalomnak a low-costok versengése
A fennmaradásáért küzdő olasz nemzeti légitársaságra hiénaként lecsapó diszkontok – merthogy a Ryanair mellett például a spanyol Vueling és az angol easyJet is szépen beleálltak a versenybe – átlagosan 4,7%-kal növelték az olaszországi repülőterek forgalmát, amely így 150 millió utassal zárt. Róma központi repülőtere, a Fiumicino a teljes forgalomnövekmény egyharmadát tette ki a maga 38 milliónyi utasával, amely egyébként 6,5%-kal több az előző évhez képest.
A legnagyobb húsz olasz reptér közül egyedül annak a Milánó-Bergamonak esett (-2,1%) a forgalma, ahol éppen Ryanair-bázis is üzemel, de Bergamo így is 8,7 millió utassal zárta az évet.
Az idei év nagy kérdése, hogy immáron az Etihad Airways hátterét, annak szakmai és pénzügyi irányítását élvező Alitaliának sikerül-e fordítania, vagy maradandóan a low-cost modell kerekedik felül.
Mindeközben a Ryanair sem marad tétlen, az irányzékát jelentős mértékben Németországra, egy másik meghatározó európai piacra irányította az ottani zászlóvivő légitársaságnak (és leányvállalatainak) fejfájást okozva, amely ezek után már nemcsak a gazdag Öböl-mentiek végtelennek tűnő pénzbázisára épülő terjeszkedését nézheti rossz szemmel.
Egy új, minden eddiginél magasabb színvonalú, tartósan nyereséges üzemű Alitalia képét hirdette meg az olasz légitársaság azon a nemzetközi sajtókonferencián, amelyen a vezetőség az anyagi hátteret és támogatást biztosító Etihad Airways elnökével közösen lépett színre.
Cikkünk a 2015. január 20-án Rómában megrendezett nemzetközi Alitalia-sajtókonferencián elhangzottakról.