Hamarosan véglegesítik a pontos menetrendet, de idén késő ősszel minden valószínűség szerint átrepülik Ausztráliába a John Travolta által a HARS repülőgépmúzeumnak adományozott Boeing 707-100-ast.
A hollywoodi színész a tulajdonában lévő különleges gépet 2017-ben adományozta az ausztráliai Historical Aircraft Restoration Society (HARS) repülőgép-múzeumának, de az átszállítás előkészítése komplikáltnak bizonyult, mivel a gép hosszú ideje nem repült.
Azonban színész és a múzeum is ragaszkodott hozzá, hogy a még működőképes Boeing 707-es saját erejéből tegye meg utolsó útját, de ezt az amerikai mellett az ausztrál hatóságoknak is jóvá kellett hagynia.
Az előkészítés a tervezettnél jóval bonyolultabbnak bizonyult, ezért csak két évvel a megegyezés után kerülhet a Qantas korhű festését viselő 707-es végső rendeltetési helyére, a pontos menetrendet várhatóan még augusztusban véglegesítik, és az ideiglenes engedélyeket is eszerint lesznek megkérve.
A művelet komplikáltságát az adja, hogy a gép a földön áll már évek óta, így szinte a nulláról kellett újra légialkalmas állapotba hozni, és ehhez Travolta 2017-es nyilatkozata szerint is sok munka szükséges – de a színész tulajdonostól is minden segítséget megkapott hozzá a csoport, a 707-es egy ideje már hivatalosan ausztrál tulajdonban is van.
Emellett a HARS múzeumnak számos önkéntes – egykori pilóták, mérnökök, repülőgép-szerelők – segít, hogy ez magvalósulhasson, de bizonyos anyagi háttér így is elengedhetetlen, és a munkálatok befejezéséhez egyes információk szerint még mindig hiányzik 210.000 amerikai dollár.
Az átrepülés időpontjának kiválasztásánál pedig a csapat szerette volna Travolta kérését is figyelembe venni, amely szerint ő is részese akar lenni az átadás-átvételi ceremóniának, és az utolsó úton végig a fedélzeten akar lenni.
Azért, hogy erre biztosan lehetősége és ideje legyen, az ABC News szerint egész novemberben egy percet sem fog dolgozni, minden ügynökének és munkaadójának jelezte, hogy ebben a hónapban elsődlegesen a 707-essel kapcsolatos ügyekre koncentrál majd.
Kalandos életű a világ egyik utolsó működő 707-ese
Az amerikai színész egykori magángépe több szempontból is különleges, hozzá kerülésének története is kalandos. Még 1995-ben történt, hogy Travoltának egyik filmjét reklámozva kellett egy hétvégére Berlinbe repülnie, de azt közölte: nem tud elutazni és hétfőn munkára készen állni, ha nem kap egy gépet, amin legalább hálószoba is van.
A menedzsmentnek így sürgősen kerítenie kellett a színész igényeinek megfelelő repülőgépet, és mivel nem akadt más, így erre a Boeing 707-esre esett a választásuk.
Travolta pedig az utazáskor annyira megszerette, hogy egyből meg is akarta vásárolni, ekkor azonban még túl drágának bizonyult számára a Qantasnál eredetileg VH-EBM lajstromjellel egykor üzemelő négyhajtóműves. Három évvel később azonban mégis megszerezte, pilótaengedélye révén pedig maga is repülte a gépet, amelynek lajstroma (N707JT) végét is monogramja alkotja.
Az ausztrál Qantas légitársaság korhű festése 2002-ben került fel rá, amikor Travolta a cég hivatalos nagykövete lett, 2003-ban pedig több mint egy tucat Qantas-úticélt érintve turnézott a 707-essel.
A gondok 2014-ben kezdődtek, amikor a típushoz szükséges alkatrészek ritkasága már olyan szintet ért el, hogy nem lehetett tartósan tovább üzemeltetni a Jett Clipper Ella nevű gépet.
A gondokat csak tetézte, hogy ez a 707-esek között is egy különlegesebb, mindössze tizenhárom példányban épült változat, amely a modernebb repülésvezérlő rendszerek mellett GPS-szel, ütközéselkerülő-rendszerrel és úgynevezett hush kittel van felszerelve a halkabb repülés érdekében.
A tulajdonos színész ezért 2017-ben a HARS-nak adományozás mellett döntött, mert eredeti helyén szeretné megőrizni az utókor számára, ezt pedig saját maga nem tudja megtenni. A gép utolsó útján egyébként nem ülhet a színész a pilótaülésben, mert amerikai pilótaengedélyével nem vezetheti ausztrál gépet, 707-ese pedig hamarosan a kontinensnyi állam hatóságától kap ideiglenes lajstromot.