Az egykor a thaiföldi Nok Scoot flottájában szolgáló öt Boeing 777-200ER egy homályos hátterű madagaszkári startup légitársaságon keresztül került a szankciókkal sújtott országba.

A Singapore Airlines érdekeltségébe tartozó, a világjárvány miatt 2020-ban megszűnt thaiföldi Nok Scoot öt egykori Boeing 777-200ER repülőgépe került Iránba, ahol először jelenik meg az amerikai gyártó kéthajtóműves, szélestörzsű típusa.

A thai fapados vegyesvállat felszámolásakor a 777-esek szingapúri lajstromba kerültek, majd az ausztráliai Alice Springs-ben parkoltak, mielőtt 2023 szeptembere és 2024 februárja között a gépeket egy amerikai cég, a floridai székhelyű Ion Aviation LLC vásárolta meg, majd amerikai lajstromjellel Kínába szállíttatta őket a ch-aviation információi szerint.

Forrás: NokScoot

Tavaly márciusig mind az öt példányt törölték az USA nyilvántartásából, és Hongkongba exportálták, ezt követően a sorsuk csak részben követhető, az egyik például Dzsakartában parkolt egy ideig a flottakövető adatbázisok szerint.

Idén év elején mind az öt repülőgépnek három hónapra ideiglenes lajstromjelet osztott ki a madagaszkári légügyi hatóság, amely megerősítette, hogy egy UDAAN Aviation nevű startup cég flottájába kerültek, amely Kenyában kívánta elvégeztetni a karbantartásukat. Az ideiglenes lajstromjelek és a kapcsolódó engedélyek április 12-én lejártak, így minden ezt követő repülés illegális volt a madagaszkári hatóság szerint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A 777-eseket végül július közepén Kambodzsából repülték át Iránba, feltételezhetően meghamisított papírokkal.

Időközben Irán polgári légügyi szervezete megerősítette, hogy a repülőgépek az országba érkeztek, ahol hamarosan új lajstromot kapnak. A szervezet szerint az ügylet bár „sajátos módszerekkel”, de álláspontjuk szerint jogszerűen történt.

Iráni sajtóértesülések szerint a repülőgépek a Mahan Air flottájába kerülnek, és a kevésbé gazdaságos négy hajtóműves gépeket válthatják. A forradalmi gárdához köthető légitársaság korábban számos Airbus A340-300-ast és A340-600-ast szerzett be a szankciókat kikerülve. Amint korábban megírtuk, az Iránnal szembeni nyugati embargó ellenére 2022-ben négy, korábban a Turkish Airlines flottájában repülő Airbus A340-300-as repült dél-afrikai kitérővel Iránba. 2023-ban pedig Indonézián keresztül került a francia légierő egykor kormánygépként és katonai szállítóként is használt két Airbus A340-200-asa a Mahan Airhez.

Az iráni Mahan Air Airbus A340-300-as repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu)