Majdnem pontosan öt év alatt végezte el az American Airlines a flotta új arculatnak megfelelő átfestését, közel ezer repülőgépet érintett a munka. Már csak a kivonás előtt álló MD-80-as flottán – és egyetlen Boeing 737-esen – látható az előző, ikonikussá vált dizájn. Néhány más repülőgépen pedig a felvásárolt légitársaságokat megidéző, hibrid arculat látható.

Körülbelül negyven év után változtatta meg az arculatát az American Airlines, amikor a hatvanas évekből származó dizájnt felváltó újat öt éve bemutatták, elsőként egy újonnan érkező Boeing 777-300ER típusú repülőgépen.

A teljes flotta átfestése most januárban ért véget az aerotelegraph.com portál híre szerint. Ismert, az új dizájn premierje után nem sokkal egyesült az American és a US Airways, az előbbi márkanevet megőrizve. Így az utóbbi gépparkját is be kellett vonni a munkába.

Összesen 992 darab repülőgépet öltöztettek új külsőbe az elmúlt öt évben, már csak a kivonásra ítélt MD-80-as flotta őrzi a régi American-arculatot.

Emellett, mint az airlinegeeks.com egyik cikkéből kiderül, az N921NN lajstromjelű Boeing 737-800-ason megőrizték a polírozott alumíniumról ismert előző dizájnt, amely így retrófestésű gépként közlekedik.

Régi gépek új színben: egy 767-es ezüst mica-fényben (Fotó: AIRportal.hu)

Mint ismert, az új generációs repülőgépek nagy arányban különféle kompozit anyagokból készülnek, így például a Boeing 787-esek érkeztével nem volt lehetőség polírozott fémfelületet kialakítani.

Az új, 2013-ban bemutatott arculatban igyekeztek megőrizni az ikonikus elemeket, így a stilizált sast és a piros-kék színeket. Az alapfestés pedig egy metálos fényű (mica) ezüst lett, felidézve az alumínium-korszakot. A farokrészre az Egyesült Államok zászlajának stilizált változata került.

A nagyszabású átfestési programban több helyszín is részt vett, volt, hogy egy időben nyolc városban is zajlott a munka.

A nyers alumínium törzset egyébként azért vezette be annak idején az American Airlines, mert úgy számoltak, hogy a festékanyag és annak súlya (valamint a rendszeres újrafestés) megspórolásával költséget takarítanak meg.

Egy 757-es a korábbi arculatban: a nem fémből készült elemeket szürkére kellett festeni (Fotó: AIRportal.hu)

Néhány más légitársaság is tesztelte a dolgot, de például az Air Canada arra jutott, hogy így viszont több karbantartást igényel az alumíniumfelület gondozása, és lényegében ugyanakkora a költség, mint ha festve van a törzs.

Az pedig már korábban is láthatóvá vált, hogy a hetvenes-nyolcvanas években megjelenő új anyagok miatt furcsán is néznek ki az American gépei.

Például az Airbus A300-asok, a Boeing 737-esek, 757-esek és 767-esek esetében többek között az orrkúpot, a hajtóműburkolatot, a függőleges vezérsíkot szürkére kellett festeni, mert nagyrészt nem alumíniumból készültek.

Az American egyébként több „hibrid” retrófestésű repülőgépet is üzemeltet, amelyek például a Pacific Southwest, a TWA, vagy a US Airways színeiben közlekednek.

Ezekben közös, hogy az American-feliraton kívül a törzs és a farokrész az egykori légitársaság arculatát mutatja. A 2001-ben megvett TWA-t egy Boeing 737-800-as (lajstromjel: N915NN) idézi meg, a Pacific Southwest Airlines (amelynek örökségét a US Airways hozta a házasságba) egy Airbus A319-esen (N742PS) jelenik meg, a US Airways pedig egy Airbus A321-esen (N578UW).

Az American közlése szerint büszkék a múltjukra, ezért kívánnak ezekkel emléket állítani a különböző légitársaságoknak.