Ma adta át ötszázadik SkyInterior kabinbelsővel szerelt Next Generation típuscsaládba tartozó 737-esét a Boeing. Az átvevő a kaliforniai Aviation Capital Group (ACG) lízingcég, amelytől a Copa Airlines veszi tartós bérletbe a vadonatúj gépet.

A Copa Airlines Latin-Amerikában elsőként állított szolgálatba SkyInterior fedélzettel szerelt 737-est, amikor 2011 márciusában átvette első ilyen opciós repülőgépét. A ma átadott wingletekkel szerelt 737-800-as HP-1828CMP lajstrommal szolgál majd a panamai nemzeti légitársaság flottájában.

Az utasok legelőször 2010 októberében találkozhattak az amerikai repülőgépgyár keskenytörzsű típuscsaládján bevezetett innovatív belsővel, ekkor adták át ugyanis az első SkyInteriorral szerelt Next Generation 737-est a dubai székhelyű low-cost légitársaság, a flydubai számára.

A légitársaságok körében közkedvelt 737-es típuscsalád új generációja (NG) 1998-ban lépett szolgálatba, ezért 12 évvel később a gyártó elérkezettnek látta az időt, hogy a kor igényeinek megfelelő modernizált, ugyanakkor még gazdaságosabb belsőt kínáljon megrendelői számára.

A fejlesztési programot 2007-ben indította útjára a Boeing és egy sor látványos, sokszor praktikus és a biztonságot szolgáló újdonságot vezettek be a 737-es fedélzetére, köztük olyanokat is, amelyek alapjaiban változatták meg a kabinbelsőt. Részletes bemutató a Boeing Sky Interior (BSI) kabinról cikkünk alján olvasható.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Copa Airlines SkyInterior fedélzete (Fotó: Boeing Company)


A koncepció lényege szerint az utasokat kívánták lenyűgözni és a repülést még élvezhetőbbé és élményszerűbbé tenni. A fő elvárások a tágasabb és világosabb kabin voltak, ezért új anyagokból készült burkolati elemeket és LED világítást alkalmaztak.

A SkyInterior csomag közben olyan népszerűvé vált, hogy a megrendelők túlnyomó része már ezzel az opcióval rendeli új generációs 737-eseit. Jelenleg több, mint 2800 NG vár gyártásra az új kabinnal, amely a típuscsalád legújabb, MAX generációjában már az alapfelszereltség része lesz.

Két üzemeltető, amelyek mindegyike a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren is jelen van, így gépeikkel a magyar közönség is utazhat nemrég saját közvélemény kutatásba kezdett az új belsőt illetően.

A Norwegian Air Shuttle megkérdezettjeinek 60%-a szerint a SkyInterior egyértelműen kényelmesebb a standard belsőnél, míg a holland Transavia mérései szerint ugyanennyi százalékban vélekedetek úgy utasaik, hogy “boldogabbak” az új kabinnal. A holland társaság vezérigazgatója szerint ráadásul nemcsak utasaik, hanem a személyzet is igazán elégedett megújult munkakörnyezetével.

Boeing Sky Interior – a részletek

A Sky Interior számos kényelmi újítást tartalmaz az eddigi fedélzethez képest. A kellemes hangulatért a változtatható színű és fényerősségű LED lámpák felelnek, amelyek ráadásul energiatakarékosabbak is az eddig rendszeresített kabinvilágítási eszközökhöz képest. A világítást és az utaskísérők hatáskörébe tartozó egyéb fedélzeti rendszereket ezentúl egy érintőképernyős panelen keresztül irányíthatja a személyzet.

Az újratervezett fedélzeti tárolórekeszek jelentős újítása, hogy felülről lefelé nyíló szerkezetüknek és formatervüknek köszönhetően nagyobb csomagteret kínálnak, valamint a kabinfolyosó melletti szélső üléseknél akár teljesen kiegyenesedve is el lehet férni. A kabin oldalfalának kialakítása, valamint a nagyobb ablakfelületet imitáló keret pedig szintén hozzájárulnak a térérzet és az utazási komfort növeléséhez.

Az utasok feje felett található kapcsológombok is új, a Boeing szerint átláthatóbb módón kerültek elhelyezésre. Minden üléssorban hangszórók lettek telepítve, hogy az utasok a lehető legjobban hallják az utaskísérők, illetőleg a kapitány bejelentéseit. Az olvasólámpák is megújultak, itt is tért hódított a LED technológia.

Az új burkolati elemek felhasználása révén az utaskabin tágasabb és csendesebb is lett. Az új ülések, amelyek könnyebbek elődeiknél nemcsak környezetkímélőbb üzemeléshez segítik hozzá a légitársaságokat, hanem kialakításuknál fogva nagyobb lábteret is kínálnak.

Változás, hogy az új kabinban a mentőmellények már nem az utasülések alatti rekeszekben találhatók, hanem a fej feletti utaskiszolgáló rendszerbe (PSU) lettek integrálva. A Boeing szerint az utasok így könnyebben megtalálják a mellényeket és az oxigénmaszkokhoz hasonlóan hathatósabb segítséget tudnak nyújtani egymásnak a mentőeszköz használatában.

Fontos érvként hozta a gyártó, hogy kényszerhelyzetben a kabinba betörő víz esetén könnyebb elővenni a mellényeket a magasabban elhelyezett rekeszekből, mint az eddigi ülés alatti pozícióból. Nem utolsó sorban egy praktikus szempont is szerepet játszott, mégpedig a lopás elleni védelem. Az új elhelyezés révén a személyzet számára is jobban láthatóvá váltak a mellények rekeszei.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!