Az ózonréteg védelmét elősegítő éghajlatkutatási programban vesz részt a Lufthansa flottájának egyik nagyteljesítményű Airbusa, méghozzá egyértelmű sikerrel, mivel az A340-600-as méréseiből származó adatok alapján a kutatók értékes felfedezést tettek, három új gázt azonosítottak, amelyek károsíthatják az ózonréteget.

A német légitársaság az Európai Unió által támogatott CARIBIC (Civil Aircraft for the Regular Investigation of the atmosphere Based on an Instrument Container) programba delegálta flottájának D-AIHE lajstromú, az észak-rajna-vesztfáliai város, Leverkusen nevére keresztelt Airbus A340-600-as típusát, amelyet a Lufthansa az elmúlt tíz évben havonta egyszer bocsátott a tudomány szolgálatába.

Ez idő alatt azonban mintegy két millió kilométert tett meg és jegyzett több mint ötven különböző gáz-, és részecske féléről 8000, illetőleg 16000 méteres magasságból méréseket, ami azért nagy segítség, mert ebből a zónából sem a földi, sem a műholdas berendezések nem képesek pontosabb adatokat nyerni.

A programban résztvevő A340-600-as küllemében egyetlen apró eltérés jelzi, hogy ez a gép bizony más, mint a többi, a törzsén ugyanis csövek kerültek kivezetésre, amelyeken keresztül gyűjti a levegőben előforduló gázokat és részecskéket. A teljes mérőkonténer, merthogy a gép rakterében van elhelyezve viszont igen tekintélyes méretű, súlya másfél tonnát nyom, és a benne elhelyezett műszerek közvetlenül dolgozzák fel és rögzítik a mintavételeket. Az A340-600-as egyébként a Lufthansa leghosszabb Airbus típusa, törzse még a kétszintes óriásgép, az A380-800-asánél is 2.6 méterrel túlnyúlik.

Az összesített adathalmazból a norwichi Kelet-Angliai Egyetem kutatói fedeztek fel három olyan, eddig azonosítatlan, a freongázok (klór-flour-karbon) csoportjába tartozó gázt, amelyek veszélyesek lehetnek a földkéreg felett 20-50 kilométer magasan húzódó, a káros hatású UV-sugarak szűrésében közrejátszó, ózonpajzsnak is nevezett réteg épségére nézve.

Azzal viszont, hogy azonosítást nyertek a környezetvédelmi stratégiák kidolgozásában fontos támpontul szolgálnak a hatékonyabb ellenintézkedések, a kibocsátási prevenciók foganatosítását tekintve.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A felfedezett új gázok közül az egyik, a CFC-113a különösen gyors növekedést mutatott az elmúlt években, ezért a kutatók most azon dolgoznak, hogy minél alaposabban feltérképezzék, mi az amitől ez a gáz nagyobb mértékben kerül a légkörünkbe. Mindeközben pedig a Lufthansa A340-600-asa szorgosan szeli az eget és továbbra is részt vesz a CARIBIC program következő fázisaiban.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!