Júniusban még cáfolták az új generációs orosz szállítórepülőgép projektjének létezését, most azonban az Iljusin tervezőiroda vezetője erősítette meg, hogy megkezdődtek az An-124-es leendő váltótípusának tervezési munkálatai. Ezzel párhuzamosan pedig folyik a Ruszlán modernizálása is.

Alekszej Rogozin, az Iljusin tervezőiroda igazgatója egy Facebook-bejegyzésben írta meg, hogy cége dolgozik az szovjet (ukrán) eredetű Antonov An-124 Ruslan teherszállító repülőgépek váltótípusán.

Rogozin szerint az új típus nem csupán váltást jelent majd, de „képes lesz teljesen új feladatok megoldására is”.

Az Orosz Légierő An-124-ese Kecskeméten (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A „PAK-VTA” néven emlegetett projekt létezését júniusban az UAC még cáfolta az Interfax hírügynökségnek, akkor még csak An-124 gyártásának újraindítását, és a típus modernizálását lebegtették.

Oroszország ugyanis a Szovjetunió legnagyobb utódállamaként nem tekint ukrán szellemi termékként a típusra, hiába található a mai Ukrajnában az Antonov iroda székhelye.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Emellett a gyártáshoz szükséges háttér nagy része is az oroszok kezében van, a gyártósorok 2003-as leállításáig elkészült gépek kétharmada ugyanis a Volga folyó partján fekvő, uljanovszki üzemben készült.

A rövid távú cél az An-124-es modernizálása, a  munkálatokra 3,5 milliárd rubelt és négy évet kaptak a szakemberek, az első An-124-100M-nek 2022-ig kell elkészülnie.

A modernizált prototípust jó eséllyel egy már kész An-124-es átalakításával fogják létrehozni, a későbbi sorozatgyártást az Aviasztar-SP uljanovszki üzemében fogják végezni.

Ezzel párhuzamosan zajlik a PAK-VTA, egyes helyeken Il-106 polgári jelzéssel illetett típus fejlesztése is, egyelőre azonban csak koncepcionális szinten, erről Jurij Szljuszar, az UAC elnöke beszélt.

Elmondása szerint a megrendelő orosz hadügyminisztériummal még dűlőre kell jussanak az elvárt paraméterek tekintetében, csak ezután tudnak belekezdeni a lényegi munkálatokba.

Jurij Boriszov miniszterelnök-helyettes korábbi nyilatkozata szerint pedig az alapjaiban új óriás áruszállító megalkotása 2025 után válik igazán lényegessé, addig csak új megoldások kutatás-fejlesztési munkálatai, és koncepciókidolgozás zajlik.

A legnagyobb oroszországi Ruszlán-üzemeltető, a Volga-Dnepr légitársaság korábban már szorgalmazta az óriás-szállítógép új változatának megalkotását, amelyről korábbi cikkünkben részletesen írtunk.

Forrás: Volga-Dnepr