Egy elég meghökkentő koncepció szerint a repülőgépek rakterében kisebb utasteret lehetne kialakítani, amely a tehertérajtó helyére beépített óriási ablakfelületnek köszönhetően pazar kilátást nyújtana.

Forrás: EarthBay

Különös ötlettel rukkolt elő egy francia repüléstechnikai mérnök: az EarthBay-nek elnevezett koncepció szerint a repülőgép rakterében egy kisebb utasteret lehetne kialakítani. 

A koncepció legmeghökkentőbb eleme, hogy a hagyományos raktérajtó helyére egy kazettás, ablakokkal szerelt nyílászáró kerülne, ennek köszönhetően a prémium kialakítású utastérből csodálatos kilátás nyílna.

Az EarthBay így akár marketingeszközként is szolgálhat a légitársaságok számára, amelyek ennek révén többletbevételre tehetnének szert.

Minden ablakrész többrétegű átlátszó anyagból áll, amelyek mindegyikének speciális funkciója van (ütésvédelem, nyomásállóság, redundancia). Az ablakokat hozzászerelik egy erős, alumíniumból és titánból álló vázszerkezethez, amelyet rögzítenek a törzshöz.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az utasteret a rakománytérben alakítanák ki (forrás: EarthBay)

Az átalakított raktér gurulás, fel- és leszállás közben nem lenne használható, ilyenkor az utasoknak biztonsági okokból a fő fedélzeten kellene maradniuk.

A tervező szerint a legtöbb esetben a raktér megmaradt része is elegendő lesz a feladott poggyászok és áruk szállítására. Ugyanakkor noha bizonyos útvonalak esetén ez igaz lehet, a legtöbb útvonalon a légitársaságok nagy profittal értékesítik az utasszállító járataik belly-cargo kapacitását áruk fuvarozására.

Az ötletgazda számításai szerint viszont ezen panorámakabinos megoldással repülőgépenként akár 3,8 millió dollárral növelhető a légitársaság éves bevétele.

A koncepció további gyenge pontja, hogy a tehertér átalakításának költségei magasak, bár az utóbbi időszakban több gyártó is gondolkodik abban, hogy utasoknak rendezzék be a területet (pl. az ultrahosszú járatokon alvókabinok vagy wellness-részleg kialakításával). De a megoldások hatósági engedélyezése rendkívül összetett folyamat (még panorámaablak nélkül is), és korántsem biztos a siker.

Az új utastérben akár egy ágyat is el lehetne helyezni (forrás: EarthBay)

A repülőgépek rakterében helyezne el alvókabinokat az Airbus 2020-tól