A kormány szerdai ülésén döntött a NATO-val már egyeztetve arról, hogy a pápai repülőteret egy vegyes használatú civil és katonai teherszállító gépek fogadására is alkalmas intermodális logisztikai csomóponttá fejlesztik – közölte Hende Csaba honvédelmi miniszter pénteken a Vas megyei Hegyfalu közelében az épülő M86-os főút mentén tartott sajtótájékoztatóján – számolt be az MTI.
Szavai szerint a légi szállítási lehetőséghez kapcsolódó közúti és vasúti összeköttetés is kialakítható a térségben, ami magában foglalja a 83-as főút egyébként is tervezett felújítását, bővítését is. Hende Csaba hangsúlyozta: a kormány elkötelezett egy térségi gazdaságfejlesztési program végrehajtása mellett, amelynek fontos részét képezik a térségben zajló közúti- és vasúti fejlesztések, valamint a dunai belvízi hajózási összeköttetés megteremtése is. Mindezek együtt minden tekintetben alkalmassá teszik a régiót arra, hogy mintegy 25 ezer munkahelyet teremtő, egymilliárd eurós további befektetéseket tudjon fogadni a járműipar, az elektronikai ipar és a gépipar területén.
Hende Csaba úgy fogalmazott: egy teherforgalmi repülőtér létrehozásának ügye hosszú ideje húzódott a térségben. A miniszter kifejtette, hogy a pápai repülőtér most is egy cargo repülőtér, amely eddig kizárólag katonai célokat szolgált. Tájékoztatása szerint a NATO-val már megtörténtek a szükséges egyeztetések és Pápa városa is üdvözli a fejlesztési elképzelést. Hende Csaba, aki a Hegyfalu közelében zajló útépítés régészeti feltárási munkálatait tekintette meg, kijelentette: a kormány szilárd elhatározása, hogy Szombathely és Győr között teljes hosszában kiépítse és belátható időn belül átadja a forgalomnak a négysávos autóutat.
Mint ismeretes, a Malév 2012. február 3-i bedőlését követően a Budapest Airport tulajdonosa elhalasztotta a Ferihegyen tervezett nagy szabású logisztikai beruházás, a Cargo City fejlesztését.
Ferihegy rendkívül jó elhelyezkedése és közlekedési kapcsolatai ellenére a repülőtéri infrastruktúra fejlesztése nélkül a ferihegyi cargo forgalom nem igen bővíthető, nem kizárólag a kapacitások hiánya (pl. repülőgép-állóhelyek, raktár-kapacitás), hanem a kiszolgáló létesítmények minősége miatt.
A korszerűtlen, leharcolt ferihegyi raktárakba igen nehéz új ügyfeleket, azaz légitársaságokat csábítani és további probléma, hogy a repülőgépek kiszolgálása és rakodása az épületektől meglehetősen távol zajlik. Ha a hírben szereplő tervek megvalósulnak az feltehetően már meglévő és további potenciális cargo ügyfeleket fog elszipkázni a budapesti repülőtér elől.
Ferihegyen korábban szép számban fordultak meg – ha másért nem – üzemanyag-felvétel miatt a NATO és az amerikai hadsereg számára légi szállítási feladatokat ellátó polgári légitársaságok repülőgépei is. Gyanítható, hogy ezen a forgalom számára is jó alternatívát kínálhat a pápai bázis, amennyiben kiépül a megfelelő infrastruktúra.