Gratulál az Airbus a világ leghosszabb légijáratához, amelyet most éppen egy A380-800-assal teljesítenek. A rekordtartó légitársaság az ausztráliai Qantas, amely Sydney és Dallas között közlekedik a mintegy 13805 kilométeres útvonalon oda-vissza, közbülső leszállás nélkül.
Dubaj – Los Angeles: A világ leghosszabb A380-as útvonala
Tudvalevő, hogy a kétszintes Airbus A380-800-as a világ jelenleg legnagyobb utasszállítója, amely minden más forgalomban lévő típusnál több utast vehet fedélzetére, és hatótávja (15700 km) is egyértelműen a hosszú távú interkontinentális vonalak repülésére alkalmas gépek előkelő kategóriájába rangsorolja, de vannak azért nála nagyobb teljesítményű típusok is, amelyek még messzebbre képesek repülni.
Az Airbus saját gyártmányai között ott az A380-800-ashoz hasonlóan négy-hajtóműves A340-500-as (16670 km), amely egészen a Boeing 777-200LR (17395 km) megjelenéséig birtokolta a legnagyobb hatótávú kereskedelmi gép kitüntető címét. Ebben a teljesítmény adatban tehát léteznek jóval nagyobb gépek is, de momentán egyetlen légitársaság sincs, amely kihasználná ezen típusok maximális képességeit, így adódhatott, hogy szeptember 29-e, az első járat felszállása óta a Qantas A380-asai repülik a leghosszabb útvonalat, amely mögött csak kicsivel marad el, és szorul a második helyre a Delta Air Lines Boeing 777-200LR Wordlinerrel kiszolgált Johannesburg – Atlanta járata (13502 km).
Külön szót érdemel a már gyártásból kivont A340-500-as is, mivel sokáig az volt a csúcstartó az útvonalak vonatkozásában. A Singapore Airlines (SIA) Szingapúrból Los Angelesbe és Newarkba is üzemeltetett külön-külön járatot a típussal, amelynek fedélzete, hogy elviselhetőbb legyen a tizenhét, ill. tizenkilenc órás út kizárólag business osztályú ülésekkel üzemelt, de a légitársaság tavaly leállította őket. Nem volt már elég gazdaságos az üzem.
Visszatérve az ausztrálokra, a Qantas útvonalhálózatában nem új a Sydney és az amerikai Texas állambeli Dallas-Fort Worth közötti járat, azok csupán eddig nem az A380-assal, hanem a flotta Boeing 747-400ER (Extended Range) Jumbóival közlekedtek. Az amerikai típusnak azonban a visszafelé vonalon Brisbane városában szüksége volt egy technikai leszállásra, de ezentúl az A380-assal már non-stop járatként lehet üzemelni. Előrelépés továbbá az is, hogy a Qantas első osztályú fedélzeti kiszolgálást is tud nyújtani, mivel a 747-eseken csak a business volt a legmagasabb igénybe vehető komfortfokozat.
Az A380-800-ason tizennégyen foglalhatnak helyet az exkluzív első, hatvannégyen a business, harmincöten a prémium turista és 371-en a hagyományos turista osztályon. Egyetlen ilyen gép tehát összesen 484 utast képes fedélzetére venni.
Ezt megelőzően egyébként az Emirates volt a csúcstartó az A380-800-assal teljesített leghosszabb útvonal tekintetében. A dubaji légitársaság Los Angeles-i járata, amely változatlanul a kínálat része 13420 kilométeres távot állít a flotta Superjumbói elé.
A Qantas, amelynek most épp egy tucatnyi Superjumója van, de összesen 20 darab lesz, a hét minden napján, kivéve a keddeket repül Dallasba az A380-assal. A típus útvonalra történő bevezetését pedig még szebbé varázsolja az a tény, miszerint a légitársaság idén ünnepli 60 éves évfordulóját az első amerikai (USA) járatnyitásának, amelyre 1954-ben került sor, Sydney és San Francisco között egy Super Constellationnel.