Nagyszabású, teljes kényszerhelyzeti gyakorlatot tartott szerdán a Hamad International Airport (HIA) és a Qatar Airways. A repülőtér mentőegységei és a légitársaság szakemberei ez alkalommal éles szimulációban kellett, hogy bizonyítsák, bármikor készek helytállni és a kialakult válsághelyzetet megfelelően kezelni.
Hamad, a Qatar várva-várt mesés bázisa
Sharkletes A320-assal nyitotta a Hamadot a Qatar
A gyakorlat kerettörténete szerint egy Airbus A330-200 típusú utasszállító repülőgép, fedélzetén 140 utassal és 14 főnyi személyzettel kényszerleszállást hajt végre, amelynek következtében a gép megsérül, utasait ki kell menekíteni, amely a légitársaság és a repülőtéri szolgálatok összehangolt munkáját igényli.
A felszállást követő negyedórában a repülőgép rendszereiben meghibásodás keletkezett, ezt a gépparancsok jelentette és a visszafordulás, a leszállás mellett döntött. A vészjelzés leadása azonnal életbe léptette azt a kényszerhelyzeti protokollt, amely ilyen esetekben egy előre kidolgozott eljárásrendet nyit meg. A repülőtéri tűzoltó és mentőegységek a repülőgéphez vonultak, a legmagasabb szintű készültséget biztosítva.
A bajba került A330-ast többek közt nagyteljesítményű Rosenbauer Panther tűzoltóautók, Mercedes-Benz mentőautók és speciális, a mentést, az utasok evakuálását segítő járművek vették körbe. A súlyos sérültek lehető leggyorsabb ellátása és kórházba juttatása érdekében a repülőtér mentőhelikoptert is a helyszínre rendelt.
A Qatar Airways A330-ast egyik oldalán a gép saját vészcsúszdáján, a másikon egy speciális, tűzoltósági utaslépcsőn keresztül hagyták el az utas-statiszták. A gyakorlat célja volt, hogy az érintett szervek tréningezhessék és vele fejlesszék képességeiket, összehangolják riasztási és együttműködési rendszereiket. A repülőtéren ráadásul egy ötven fős hozzátartozói csoport várta a gépen tartózkodókat, így mind a légitársaságnak, mind a reptér illetékeseinek velük is foglalkozniuk kellett, ami a válságmenedzselés egy külön szakterülete.
Áprilisban lesz egy éves a Hamad üzemkezdete
A vadonatúj, az utasforgalom számára tavaly áprilisban megnyílt dohai Hamad repülőtér életében az üzemkezdet óta ez volt az első ilyen jellegű gyakorlat. Előtte, még 2012-ben végeztek hasonlót. A Qatar Airways pedig, ahogy az egy komoly légitársaságtól elvárható minden évben szimulál valamilyen vészhelyzetet és vizsgáztatja képességeit.
Akbar Al Baker, a Qatar vezérigazgatója most is elmondta, a biztonság mindennél fontosabb számukra. A légitársaság a legjobb és legkorszerűbb eszközöket, képzési programokat biztosítja munkatársai számára.
A légiközlekedés biztonság iránti elkötelezettségéről érdemes tudni, hogy a Qatar Airways volt a világ első olyan légitársasága, amely az IATA Operational Safety auditján maximális, 100%-os eredményt ért el, először 2003-ban, majd a következő, az esedékességet tekintve két éves periódusokban is sorra a legmagasabb szinten megfelelt.
Badr Al Meer, a Hamad üzemeltetési igazgatójának konklúziója szerint a gyakorlat zökkenőmentesen zajlott. A résztvevők elkötelezettsége és odaadása mind az előkészítés, mind a végrehajtás során lenyűgöző volt. Nagy lehetőségként értékelte a gyakorlatot, amelyből tanulságot és tapasztalatot meríthettek, egyúttal fejlesztve is a készültségüket.