Az Airbus és a Boeing is szép hetet zárhatnak: két óriásszerződés köttetett légitársaság és a két nagy repülőgépgyár között. A magyar piacon is jelenlévő Ryanair 175, míg az indonéz Lion Air 234 darab keskenytörzsű repülőgépet rendelt.

Március 19-én, a New York-i Waldorf Astoriában tartott szerződéskötő ceremóniát megelőzően számoltunk be róla, hogy az ír ultra low-cost légitársaság, a Ryanair hivatalosan is bejelentette, hogy újabb óriásrendelést tesz és 175 darab Boeing 737-800-as típust rendel.

Ilyen hatalmas egyösszegű megrendelésre ritkán van példa. A Ryanair bizonyára jelentős flotta kedvezményt kapott a Boeingtől, de a listaárak alapján 15.6 milliárd dollár értékű beszerzés mindenképp a hét egyik legnagyobb géprendelési eseménye. A várva várt bejelentés előtt sokakat foglalkoztatott, hogy az O’Leary vezetése alatt álló Ryanair vajon rendel-e a 737-es típuscsalád legújabb, MAX generációjából.

A válasz nem, de csak egyelőre nem, ugyanis a jelenleg 305 darab 737-800-ast üzemeltető légitársaság vezérigazgatója megerősítette, hogy figyelemmel kísérik a Boeing 737-es MAX programját és akár már az idei év végén, de legkésőbb jövőre több mint 100 darabot is készek rendelni a 737 MAX-8 típusváltozatból.

O’Leary azonban két dolgot kifogásolt az újabb generációs típuson: Elvárásaiknak jobban megfelelne, ha a 189 üléses gép a fedélzetére még legalább 10 utast vehetne, amellyel végre elérhető lenne az a 200 fős utasbefogadó teljesítmény, amelyet oly gyakran igényelnek kilátásba helyezett géprendeléseik kapcsán.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Érdekli a Ryanairt a MAX-8-as, de fenntartások is akadnak az újabb generációs típussal. (Fotó: Boeing Company)


Ez még akár kivitelezhető is lehet, hiszen az Airbus is nemrég jelentette be, hogy plusz vészkijáratok beiktatásával, valamint a hátsó traktus konyha, illetőleg mosdó helyiségeinek praktikus áttervezésével növelni képes A321-es típusainak helykínálatát, de van egy másik probléma is, mégpedig, hogy a Ryannél sokallják a MAX-8 leszállósúlyát, amely állítólag a jelenlegi 737-800-asénál is nagyobb.

Ahhoz tehát, hogy a Boeing újabb nagy összegű rendelést szerezzen a Ryanairtől még dolgozni szükséges a várhatóan 2017-ben forgalomba álló MAX 737-esek tervein. A Dreamliner fiaskója által megtépázott Boeing számára viszont fontos bizalmi töltést adott az ír cég óriásrendelése, és hogy teljesíteni is tudják jövőre már havi 42 darab Boeing 737-est készülnek ontani a típus végszerelő sorai.

Lion Air, a legújabb Airbus ügyfél

Rusdi Kirana, a Lion Air Group vezérigazgatója és Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatója az Elysée Palotában, Párizsban írták alá a szerződést. (Fotó: Airbus)

A hét másik nagy szerződéskötése, amely darabszámában és a listaárak alapján mérve is még nagyobb, mint a Ryanairé az Airbus és Indonézia rohamosan fejlődő légitársaságához, a Lion Airhez kötődik. Az egyelőre kizárólag Boeing típusokkal üzemelő légicég úgy döntött, hogy némileg mentesítve a Boeing 737-es gyártósorait belekóstol az európai variánsba és 234 darab A320-as típuscsaládba tartozó gépet rendelt.

A gyártósor mentesítés nem is olyan irónikus, mint gondolnánk, mivel az újdonsült Airbus ügyfél Lion Airnek több, mint 200 darab 737 MAX-ra és több, mint 100 darab 737 Next Generation típusra van már érvényes rendelése.

A hétfői napon Párizsban aláírt szerződés értelmében az indonéz vállalat az új generációs Sharkletes NEO típuscsaládból 109 darab A320-ast és 65 darab A321-est vásárol, 60 darab hagyományos A320ceo mellett.

Az első A320-asok szállításai 2014-ben veszik kezdetüket és miután a NEO típuscsalád bevezetése csak 2015-ben várható az átadások egészen 2026-ig elhúzódnak.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!