A Bell biztos léptekkel halad előre az amerikai fegyveres erők nagysebességű helikopter-tenderére készített demonstrátor, a V-280 Valor repülési tesztjeivel. A prototípus már az ötszáz kilométeres óránkénti sebességet is átlépte.

Az N280BH lajstromjelű gép a texasi Arlington Repülési Kutatóintézetből végrehajtott felszállás után nemrég 280 csomós (518 kilométer per órás) sebességgel repült.

Ez a gyártó közlése szerint még egyáltalán nem a maximum, mivel a tesztek során csak fokozatosan emelik.

Forrás: Bell Helicopter

A most elért sebesség várhatóan beleesik majd a gép optimális utazósebesség-tartományába, az elérhető legnagyobb sebesség pedig – számítógépes szimulációk szerint – közelebb állhat a hatszáz kilométer per órához, mint az ötszázhoz.

A Valort az elmúlt egy évben folyamatosan tesztelték, ez idő alatt a gép nyolcvanöt repült órát teljesített, és ezen felül sikeres földi próbái is több, mint száz óra hosszúra rúgtak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A gyártó szerint a típus, amennyiben hadrendbe áll, forradalmasítja majd a katonai forgószárnyasok szegmensét.

Az amerikai fegyveres erőknél jelenleg rendszerben álló közepes szállítóhelikopterekhez viszonyítva ugyanis kétszer nagyobb a hatótávolsága és az utazósebessége is.

Utóbbi képességét a Bell saját fejlesztésű, különleges, először a V-22 Osprey-nál alkalmazott dönthető rotoros megoldásnak köszönheti.

A két oldalt elhelyezett nagyteljesítményű gázturbinákkal meghajtott rotorok függőleges fel- és leszállást tesznek lehetővé (VTOL). A föld felszínének elhagyása után, 90 fokkal elfordítva teljesen vízszintes helyzetbe hozhatók, így a gép a normál repülőgépekhez hasonlóan halad.

Emellett a légcsavarok negyvenöt fokos megdöntése esetén a gép akár rövid futópályás fel -és leszállásra (STOL) is alkalmas, így szinte bármilyen környezetben üzemeltethető.

Vitathatatlan előnyei mellett viszont a megoldásnak van hátránya is, a két nagyméretű légcsavar negatívan befolyásolja a gép manőverezőképességét a hagyományos forgószárnyasokhoz és repülőgépekhez képest.

V-22 Osprey-k (Forrás: Bell)

A negatív hatások az előd V-22-esre is jellemzőek, a Bell most a farokrész jelentős áttervezésével próbálja ezeket számottevő mértékben csökkenteni.

A V-280-as azonban még egyértelműen csak demonstrátornak tekinthető, az angol rövidítéssel JMR-TD program (Közös Többcélú Technológiai Demonstrátor) eredményeit az amerikai fegyveres erők a leendő típusok kiválasztásánál használják majd fel.

Az átfogó, több haderőnem által közösen kiírt Future Vertical Lift (FVL) program célja, hogy a jelenlegi teljes helikopterflottát öt különböző méretű, de számos ponton egyező forgószárnyassal váltsák ki.

A tender végső megnyerésére a Bell mellett a Boeing is pályázik, közösen a Lockheed Martin alá tartozó Sikorsky helikoptergyárral.

Nemrég bemutatott SB-1 technológiademonstrátoruk programja azonban jelentős lemaradásban van a vetélytárshoz képest, a gép még az első repülését sem végezte el, egyelőre a földi tesztek zajlanak.