Amikor Budapest vagy Magyarország egyes települései felett hangos amerikai katonai helikopterek köteléke repül, gyakran érkeznek kérdések olvasóinktól. Itt a magyarázat, a különböző típusok rövid bemutatásával!

Polgári funkciója mellett a budapesti légikikötő a NATO kitérő reptere is, ezért időnként a katonai szervezet tagországainak és főként az Egyesült Államoknak a harci helikopterei és speciális repülőgépei is megfordulnak itt. A hazánkba érkező vagy a környező országokba tartó amerikai katonai forgószárnyasok évente többször is leszállnak Budapesten, sokszor nem kis meglepetést okozva a környéken lakóknak szokatlan hanghatásukkal.

A gépek általában legfeljebb néhány napot töltenek a főváros mellett, ezután vagy továbbmennek magyarországi hadgyakorlatra valamely katonai bázisra, vagy ha csak technikai megállóról (tankolás, személyzet pihenője) van szó, távoznak.

Mivel az egységek komplett katonai alakulatok, általában 4-6-8 darab helikopter, vagy akár többféle típus mozog kötelékben, ritka az egyéni repülés.

Ezen felül ritkább esetben ugyan, de a főváros fölé is berepülhet néhány légijármű, bemutató céllal, illetve kimentési gyakorlat vagy éles egészségügyi vészhelyzet esetére van néhány kijelölt leszállóhely a Honvédkórház körzetében, ahol a sebesült katonák szállítását gyakorolják.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Összefoglalónkban Ferihegyet időről-időre meglátogató, vagy Budapest és és Magyarország tájai felett elhaladó, leggyakoribb katonai helikoptereket, forgószárnyas típusokat vesszük górcső alá, főbb feladataik szerint.

Sikorsky UH-60 Black Hawk

Az amerikai Sikorsky Aircraft által az 1970-es években az S-70-es alapjain kifejlesztett katonai helikopter a tengerentúli fegyveres erők széles körben használt típusa.

A közepes teherbírású, többcélú szállító alapváltozat mellett rendszerben tartanak belőle számos módosított verziót is.

Ezek külsőre csak alig észrevehetően vagy egyáltalán nem különböznek egymástól, az Európában állomásozó amerikai erők által leginkább használt egészségügyi kimentő (Medevac) példányok csak jelzésükről (fehér alapon piros kereszt) ismerhetők fel.

Sokoldalúsága miatt számos nemzet, főleg NATO-tagországok fegyveres erői vásároltak a típusból, Európában például svéd és szlovák felségjelzéssel lehet még vele találkozni, illetve utóbbi országban egy cég polgári lajstromban lévő példányokat is használ.

Amerikai Sikorsky HH-60 egyészségügyi kimentő (Medevac) változat magyarországi hadgyakorlaton (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Boeing AH-64 Apache

Az amerikai hadsereg első számú fegyveres helikoptereként ugyancsak az 1970-es évek második felében állt szolgálatba, a program jelenleg a Boeing tulajdona, a fejlesztés továbbra sem fejeződött be.

A típus elsődleges feladata a földi egységek közvetlen tűztámogatása ballisztikus fegyverzettel (beépített géppuska), illetve páncélos járművek vagy komplett mozgó egységek megsemmisítése irányított rakétákkal.

Rendszerint évente pár alkalommal, különböző gyakorlatok miatt fordulnak meg Magyarországon és Budapesten, a Bakony Harckiképző Központban pedig már éleslövészeti gyakorlatban is részt vett ez a típus.

Forrás: Wikimedia Commons

Boeing CH-47 Chinook

A Boeing legnagyobb helikopterét az Egyesült Államok öt fegyveres szervezetéből négy használja. A szállítóhelikoptert hatalmas teherbírása teszi igazán többfunkcióssá, akár 55 katonát vagy 10 tonna terhet szállíthat, rakományt külsőleg felfüggesztve is. A ma ismert formájában az 1960-as évek elejére kifejlesztett Chinook összetéveszthetetlen a két, egymás mögött elhelyezett, ellentétes irányba forgó főrotorja és elnyújtott törzse miatt.

Bár a típus teherbírása kiemelkedő, manőverező képessége és tűzereje valamivel korlátozottabb, emiatt ritkán használják gyakorlatokra önmagában. A magyarországi, Budapest környéki mozgások alkalmával kísérői a legtöbb esetben UH-60 Black Hawk, ritkább esetben Apache gépek.

Rotorlapátjai a legtöbb helikopterénél nagyobbak, repülés közben mély, az orosz típusokhoz hasonló hang hallható.

A US Army Chinookja Magyarországon (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

+1: Bell V-22 Osprey

A Bell Helicopters dönthető rotoros gépe valójában egy helikopter és egy merev szárnyú gép hibridje. Felszállni csak részlegesen bedöntött rotorokkal vagy függőlegesen képes, de repülés közben 90 fokban bedöntött rotorokkal teljes értékű repülőgépként is funkcionálhat.

Az 1980-as évekbeli rendszerbe állítás óta problémás típusnak számít, emiatt nem alkalmazzák szélesebb körben, inkább csak a különleges alakulatok támogatására, légi szállítására használják.

Ez a típus ritkábban fordul meg Magyarországon, de 2019-ben még egy látványos áthúzást is bemutattak vele Budapest belvárosa felett.

Forrás: Bell