A Lufthansa Csoport mai bejelentése szerint a csoport légitársaságai 2014-ben 1 137 267 utast szállítottak a magyar piacon, amely 11 százalékos utasszám-bővülésnek felel meg. A növekedés mértéke 2,5-szer nagyobb a 2013-as év 4,4 százalékos emelkedéséhez képest.
A légitársaságok között a Lufthansa 692 699, a SWISS 188 250, az Austrian Airlines 106 507, míg a Brussels Airlines 149 811 légi utast üdvözölhetett a Budapestről induló, vagy oda érkező járatai fedélzetén. A legnagyobb növekedést a Brussels Airlines érte el: a légitársaság a 2013-as 110 000-hez képest 2014-ben 35 százalékkal több utast szállított.
Összességében a Budapest Airport 2014. évi 9,1 millió utasa közül 1,1 millió a Lufthansa Csoport járatait választotta. A vállalatcsoport 35 százalékos értékkel továbbra is piacvezető Magyarországon a hagyományos légitársaságok között, ha pedig az egyes légitársaságok teljesítményét vesszük figyelembe, akkor továbbra is a Lufthansáé az első hely.
„Rendkívül örvendetes a Lufthansa Csoport kétszámjegyű utasszám-bővülése” – mondta Antal Gábor, a Lufthansa Csoport magyarországi képviseletének vezetője. „Külön öröm, hogy a Brussels Airlines 35 százalékos növekedést tudott elérni.
Ez a tavalyi év folyamán életbe lépett menetrend-változásnak, illetve a szeptembertől közlekedő, nagyobb kapacitású gépeknek köszönhető: a Brussels immár napi három, egy reggeli, egy déli és egy késő délutáni járatot közlekedtet Budapest és Brüsszel között, amely az üzleti utazók és a politikusok számára is kedvezőbb, illetve számos tengerentúli járat vált elérhetővé versenyképes átszállási idővel és jegyárral a magyar utasok számára.
Kiemelném továbbá, hogy az Austrian Airlines esetében megállt a korábbi évek csökkenő tendenciája, és a légitársaság immár 2 százalékkal több utast szállított 2014-ben, mint egy évvel korábban” – tette hozzá Antal Gábor.
Növekvő magyarországi jegyértékesítés, magasabb kapacitáskihasználtság
A Lufthansa Csoport remek teljesítményét a magasabb utaslétszám mellett a bővülő hazai jegyértékesítés is visszaigazolja: a Lufthansa 3,4, a Brussels pedig 37 százalékkal több jegyet adott el 2014-ben idehaza, mint egy évvel korábban, a Csoport szintjén pedig átlagosan 2,4 százalékos a növekedés.
Ezzel párhuzamosan a Csoport mind a négy légitársasága magasabb kapacitáskihasználtság mellett üzemeltette gépeit 2014-ben: a Lufthansa 73,1 (+1,9 százalékpont), a SWISS 85,9 (+8,2 százalékpont), az Austrian 72,7 (+4,6 százalékpont) százalékos töltöttséggel közlekedtette járatait, a Brussels gépei pedig 79 százalékos kihasználtsággal repültek, ami kiemelkedő, 15 százalékpontos növekedést jelent.
Ezt igazolja vissza a Budapest Airport Zrt. által 2014 decemberében átadott elismerés is: a hagyományos légitársaságok között a Brussels Airlines kapta a legnagyobb járatkihasználtság növekedésért járó díjat, továbbá a Brussels Airlines járatával utazott a budapesti repülőtér kilencmilliomodik utasa is.
„A Magyarországon tapasztalható éles diszkont-légitársasági verseny tükrében kiemelkedő, hogy a Lufthansa Európán belüli járatain 1,7 százalékkal, a Brussels kontinentális járatain pedig 34,7 százalékkal többen utaztak” – értékelte a teljesítményt Antal Gábor.
Vezető szerep a nagy távolságú járatok között is
A Lufthansa Csoport légitársaságai kiváló eredményeket értek el 2014-ben a nagy távolságú és a tengerentúli járatok területén is. A Magyarországon is tovább erősödő Perzsa-öböl menti légitársaságok fokozták a versenyt az Ázsiába irányuló utasforgalom területén, a Lufthansa azonban itt is 6,2 százalékos utaslétszám-bővülést ért el.
A Lufthansa Csoport továbbra is piacvezető az Észak-Amerikába tartó járatok területén, a Csoport járatait összesen 7,7 százalékkal több utas választotta. Kiemelkedő az Austrian Airlines teljesítménye: többek közt az új Bécs–Newark járatnak köszönhetően ötödével több utas repült az osztrák légitársaság gépein.
A 2014-es dél-amerikai sporteseményeknek köszönhetően a Lufthansa Csoport mind a négy légitársasága jelentősen több utast szállított az amerikai kontinens déli féltekéjére: a Csoport utasszám-növekedése 17,4%.
A Brussels új menetrendje következtében elérhető tengerentúli járatok szinte minden régióban kiváló növekedést értek el: a légitársaság Afrikába 28, Észak-Amerikába 196, Közel-Keletre 7,7, Dél-Amerikába pedig 750 százalékkal növelte utasai számát.
A Lufthansa budapesti viszonylatban 85 százalékkal több First Class utast szállított 2014-ben, a Lufthansa Csoport pedig 56%-os növekedést mondhat magáénak ezen a területen.
„A Lufthansa a foglalási adatok alapján bízik a sikeres folytatásban: az Észak-Amerikába irányuló forgalom foglalása már most 10,4, a Dél-Amerikába tartó járatok pedig 9 százalékos növekedést mutatnak” – tette hozzá Antal Gábor.
Új Eurowings: egy légitársaság a tengeren túli és az európai diszkont járatokra
A Lufthansa a berlini ITB kiállításon mutatta be az új Eurowings márkát, amely a Lufthansa európai és interkontinentális diszkont légitársaságaként üzemel majd.
Az ’új Eurowings’ kontinentális járatainak tarifái megfelelnek majd a Germanwings 2013-ban bevezetett à la carte koncepciós elven működő árazásának: itt is a rendkívül népszerű „BEST”, „SMART” és „BASIC” szolgáltatások és tarifák lesznek érvényesek. A három kategória különböző szintű szolgáltatáscsomagot tartalmaz. A „BEST” tarifát a legigényesebb magánügyfeleinek kínálja a légitársaság, akik nagyra értékelik a kényelmet és az exkluzivitást.
Az itt utazók a gép első részében elkülönített kabintörzsben foglalnak helyet az extra széles, nagy lábteret biztosító, kényelmes ülésekben. A szolgáltatáscsomag ezen kívül kétszeres megengedett poggyászsúlyt (két, egyenként maximum 23 kg-os poggyászt), à la carte fogyasztást a fedélzeten, elsőbbségi bejelentkezést, belépést a Lufthansa várókba, valamint a törzsutas-program keretében a mérföldgyűjtés lehetőségét tartalmazza.
A „SMART” tarifa 23 kilogrammos megengedett csomagsúlyt, két étkezést és alkoholmentes italokat a fedélzeten, illetve mérföldgyűjtést tesz lehetővé. A „BASIC” tarifát választó utasok kizárólag az utazásért fizetnek, és a megfizethető árú jegyen felül felár ellenében különböző szolgáltatásokat igényelhetnek egyéni igényeik szerint. A Köln/Bonn – Dubai egyszeri út például 99,99 eurós BASIC, 149,99 eurós SMART és 399,99 eurós BEST áron érhető el.
Március 4-től minden járatra foglalhatók a jegyek a http://www.germanwings.com oldalon, később pedig a http://www.eurowings.com oldalon is. A BEST és SMART tarifájú utak utazási irodákon keresztül is elérhetők lesznek.
A hosszú távú utakra az ’új Eurowings’ három vonzó lehetőséget kínál. Az exkluzív BEST tarifa vásárlói az első három sor valamelyikében, a legújabb ZIM üléseken foglalhatnak helyet, amelyek megegyeznek a Lufthansa Premium Economy osztályának üléseivel. Itt az ülések között 115 cm a távolság, az üléstámlákat 130°-os dőlésszögig akár 20 cm-rel is hátra lehet dönteni. Emellett komfortos karfák és lábtartók biztosítják az utasok számára hosszú távon is a kényelmet.
A turistajegyek SMART vagy BASIC tarifával foglalhatók. A nagyobb kényelmet nyújtó „More Comfort” lehetőség extraként foglalható, amely nagyobb üléstávolságot, takarót és párnát kínál. A legkorszerűbb fedélzeti szórakoztató rendszer áll rendelkezésre minden interkontinentális járaton, minden tarifájú jegy esetén, amelyek kínálatát az utasok egyaránt élvezhetik az előttük lévő ülés háttámlájába épített képernyőkön, vagy saját eszközükön keresztül, legyen az notebook, táblagép, vagy okostelefon. Minden hosszú távú járat fedélzetén lesz wifi-elérhetőség.
Modern ülések minden gépen, az összes fedélzeti osztályon
Az év harmadik negyedévétől a Lufthansa minden nagy távolságú repülőgépe a legújabb kabinokkal és modern ülésekkel lesz felszerelve az összes fedélzeti osztályon. Emellett a nagy teljesítményű FlyNet szélessávú internetszolgáltatás is elérhető lesz valamennyi nagy távolságú járaton.
Ezzel sikeresen befejeződik a társaság történetének legnagyobb szabású és legátfogóbb modernizációs programja. A Lufthansa 2011 óta naponta mintegy 1 millió eurót költött kabinjai felújítására. A befektetés teljes összege közel 1,5 milliárd euró. A program keretében mintegy 39 ezer ülést cseréltek ki, módosítottak, vagy – új gépek esetén – szereltek be a Lufthansa nagy távolságú repülőgépein: 600 ülést a First, 7000 ülést a Business és több mint 27 600 ülést a turistaosztályon.
Mintegy 3600 ülést szereltek be újonnan a Lufthansa 106 nagy távolságú repülőgépén, a prémium turistaosztályon, ami máris a legnépszerűbb kategóriának számít. Az új prémium turistaosztály jelenleg 30 nagy távolságú repülőgépen elérhető. Legkésőbb ez év végétől az utasok minden interkontinentális járaton jegyet válthatnak majd erre az osztályra.
A kabinátalakítás részeként a FlyNet rendszert is telepítik, amely a jövőben valamennyi nagy távolságú járaton az utasok rendelkezésére áll. A FlyNet szolgáltatás a fedélzeti wifi-hálózaton keresztül biztosít szélessávú internethozzáférést.
Luxuséttermi kiszolgálás az üzleti osztályon
Az utaskísérők – a szolgáltatásokat az egyéni igényekhez és elvárásokhoz igazítva – a jövőben még személyre szabottabb kiszolgálásban részesítik az utasokat. Ennek keretében a Lufthansa az idén nyáron különleges éttermi szolgáltatást vezet be a nagy távolságú járatok üzleti osztályán, amelynek lényege, hogy a luxuséttermek kínálta kulináris élményhez hasonló kiszolgálást nyújt a repülőgép fedélzetén.
Az asztalok egyedi terítéket kapnak, és többé nem kerekes kocsiról szolgálják fel az ételeket és italokat, hanem közvetlenül a konyharészből viszik őket az utasok asztalához. Minden utaskísérő adott számú utassal foglalkozik személyes házigazdaként. Ennek érdekében a Lufthansa megnöveli a nagy távolságú járatokon az üzleti osztály személyzetének létszámát.
Háromféle díjszabás: Light, Classic és Flex
A németországi és európai útvonalakon elérhető új árképzés szintén jobban követi az utasok egyedi igényeit. Továbbra is lehet majd jegyet foglalni az üzleti osztályon, de a jövőben ehhez további lehetőségek társulnak. A turistaosztályon az utasok mindig háromféle díjszabás közül választhatnak majd, attól függően, hogy milyen szolgáltatást szeretnének igénybe venni és fizetni.
A háromféle lehetőség – Light, Classic és Flex – 2015 őszétől lesz elérhető az európai járatok turistaosztályán. A jegyek nyártól kaphatók. Az új Light opció lesz a legkedvezőbb azoknak az utasoknak, akik kizárólag kézipoggyásszal utaznak, tehát nem kívánnak csomagot feladni, és semmilyen átfoglalási és visszatérítési lehetőséggel nem szeretnének élni.
A Classic díjszabás egy ingyen feladható csomagot tartalmaz, és lehetővé teszi, hogy az utas már a foglaláskor kiválassza a kívánt ülést. A Classic változatnál további díjfizetés ellenében van lehetőség átfoglalásra. Összességében véve a Flex díjszabás kínálja a legvonzóbb, legtöbb szolgáltatást magában foglaló csomagot.
A Flex repülőjegy díjmentesen átfoglalható és díjfizetés ellenében az utas visszatérítésre is igényt tarthat. Ezen kívül a Flex jegyet vásárló utasoknak a jövőben arra is lehetőségük lesz, hogy korábbi járattal induljanak a foglalás napján anélkül, hogy felárat kellene fizetniük az esetlegesen drágább foglalási kategóriában.
Az üzleti osztály továbbra is minden járaton elérhető lesz az üzleti és szabadidős céllal utazók számára a megszokott előnyökkel: pl. váróhasználati lehetőség, több ingyen feladható csomag, nagyobb személyes tér a szomszédos ülés szabadon hagyásával és több bónuszpont a törzsutasprogramban.
A minden járat turistaosztályán elérhető háromféle díjszabás szolgáltatásait és jellemzőit egyértelmű és átlátható módon fel fogják tüntetni az utazási irodák és az utasok számára, hogy a díjak gyorsan és könnyen, egyetlen pillantással összehasonlíthatók legyenek.
Arra is van lehetőség, hogy az utas eltérő díjszabást válasszon az oda- és a visszaútra. A Lufthansa mindhárom díjszabásnál ingyen italt és snacket szolgál fel az utasoknak a fedélzeten. Emellett az utasok kézipoggyászt vihetnek a fedélzetre, kiválaszthatják ülésüket, ha indulás előtt kevesebb mint 23 órával jelentkeznek be a járatra, és pontokat gyűjthetnek a Miles & More törzsutas-programban – mivel ezek a jellemzők továbbra is ingyen rendelkezésre állnak a Lufthansa járatainál. A jegyárak az eddigihez hasonlóan útvonaltól és foglaltságtól függnek, és az új díjszabás miatt még jobban különböznek majd egymástól. A légitársaság a jegyértékesítés nyári megkezdésekor hozza nyilvánosságra a németországi és európai járatok turistaosztályán bevezetendő új díjszabás részleteit.