A légiközlekedés és a repülőterek sokak számára rendkívül vonzó, különleges világot jelentenek. Régen komoly kiváltságnak számított, ha valaki azt mondhatta el magáról, hogy Ferihegyen dolgozik.
Az emberek nagy része még mindig irigykedve tekint azokra, akik a repülőtéren végzik munkájukat, viszont ma már egyáltalán nem lehetetlen, sőt, akár a nyári munkát kereső diákok számára is könnyen elérhető, hogy hosszabb-rövidebb időre kipróbálják azt, hogy milyen ennek a különleges világnak a részeként dolgozni.
Szerkesztőségünk egy ilyen, diákok és pályakezdők számára ideális munka- és szakmai gyakorlati lehetőségnek járt utána, a BUDPORT Handling Kft. által meghirdetett pozíció kapcsán.
Az álláslehetőséggel kapcsolatos kérdéseinkre Galgóczy Ferenc, a BUDPORT Handling Kft. ügyvezető igazgatója válaszolt:
AIRportal.hu: Az emberek jó részének az a benyomása, hogy repülőtéri munkára csak családi alapon, vagy ismerős segítségével lehet bekerülni. A repülőtéri cégek részéről (tisztelet a kevés kivételnek) nem is nagyon lehet találni álláshirdetéseket az interneten. Ezzel szemben a BUDPORT a cég megalapítása óta rendszeresen hirdet állásokat és vesz fel „külsős” embereket repülőtéri munkára. Minek köszönhető, hogy a BUDPORT sokkal nyitottabbnak tűnik ebből a szempontból?
Galgóczy Ferenc: A BUDPORT tényleg egy nyitott cég és valóban hangsúlyosan támogatjuk a tehetséges fiatalokat, de ez persze nem zárja ki az idősebb, tapasztaltabb kollégák foglalkoztatását.
Az elmúlt pár évben nagyon megváltozott a légiközlekedés, a diszkont légitársaságok üzleti modellje olyan kihívás elé állítja a földi kiszolgálókat amelyekkel egy „rossz beidegződésektől” mentes fiatal kolléga sokkal könnyebben meg tud birkózni.
Korábbi cikkünk készítésekor azt tapasztaltuk, hogy a BUDPORT csapatában dominálnak a fiatal kollégák. A munkatársak átlagéletkora valóban jóval alacsonyabb a többi, hasonló tevékenységet végző cégnél?
Ez így van, a BUDPORT-ban az átlagéletkor 26 év.
A nyári időszakban kisegítő munkakörbe lehetőséget biztosítunk a BUDPORT Életpálya programunk keretében olyan fiataloknak is, akik szeretnének betekintést nyerni a repülőtér világába és a szünidőben olyan elfoglaltságot keresnek maguknak, amivel komoly zsebpénzre tudnak szert tenni, ugyanakkor nem tudják vagy nem akarják magukat hosszútávon elkötelezni.
A nyári munkát kereső diákok, vagy a tanulás mellett dolgozni kívánó hallgatók milyen tapasztalatokra tehetnek szert, milyen területeken fejlődhetnek a BUDPORT-os munka során? Felfogható ez egyfajta szakmai gyakorlatnak is?
A szakmai gyakorlat vagy diákmunka keretében, illetve főállású munkavállalóként foglalkoztatottak esetében különbség csak a jogviszonyban van. Az egyenlőség elve mindenképpen érvényesül, mind a munkakör tekintetében, mind pedig a munkabér vonatkozásában.
Ez azt jelenti, hogy mindenki „agent” munkakörben kezdi meg a BUDPORT-os pályafutását és attól függően, hogy mennyi időt tölt nálunk folyamatosan egyre magasabb pozíciókba tud kerülni. Az alapfoglalkoztatás keretében részt vesznek a napi utaskiszolgálási feladatokban, közvetlenül a supervisor-ok irányítása mellett végzik a munkájukat.
Mennyi idő alatt lehet beletanulni a munkába, milyen tréningeket kapnak az új kollégák?
A BUDPORT-nak kidolgozott eljárásrendje van minden munkakörre pontosan lebontva. Az agent-ek alapképzése pár napot vesz igénybe, ami egy operációs és kommunikációs tréningből, illetve reptérismeretből áll.
A munkakezdést megelőzően alkalmassági teszten esik át minden jelölt és ennek pozitív elbírálása esetén azonnal munkába állhat.
Milyen kihívások várják a jelentkezőket? A korábbi dolgozók/vezetők tapasztalatai alapján mik a munkakörben rejlő legnagyobb kihívások, illetve mik a legérdekesebb, legizgalmasabb részek?
A reptér világa folyamatosan változó kihívások elé állítja a munkavállalókat, függetlenül attól, hogy ki milyen területen dolgozik. A színvonalas utaskiszolgálás a BUDPORT küldetése és ezzel mindenkinek azonosulni kell.
A mi legnagyobb kihívásunk, hogy képesek legyünk átadni a munkavállalóinknak azt a szemléletet, amivel az utaskiszolgálás színvonalát a lehető legmagasabb szintre lehet emelni.
Az Ő szemszögükből nézve ennek az elsajátítása a lehet a legnehezebb feladat. A legizgalmasabb talán, hogy fizikai közelségbe kerülnek a repülőgépek, érezhetjük az „illatukat” és ez ennek a szakmának a legcsodálatosabb része.
A BUDPORT Handling Kft. 2012 november 1-én kezdte meg a működését a MGH-val (Malév Ground Handling Zrt.) és a Wizz Air-el kötött együttműködés keretében. A teljes egészében magyar tulajdonú cég közel 40 embernek biztosít megbízható munkahelyet és folyamatos előrelépési lehetőséget. A cég fő tevékenysége egy olyan utaskiszolgálási modellre épül, amelyben az utasfelvétel és az utasbeszállítás folyamatában élesen elkülönülnek az ellenőrzési, díjbeszedési és értékesítési feladatok.
A BUDPORT Handling Kft. 2013 év végéig tovább bővíti a jelenlegi szolgáltatási körét , ami elsősorban a légiközlekedéssel kapcsolatot kereskedelmi területeken jelent újabb piacszerzést. Ezzel újabb 20 munkahely létesül a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér területén.
A dolgozók számára milyen előrelépési lehetőségeket, karrierlehetőségeket tud kínálni a BUDPORT? Illetve hová nőheti ki magát valaki, aki csak nyári munkát keres, de megtetszik neki a repülőtéri munka? A motivált, rátermett, jól dolgozó munkavállalók kb. mennyi idő elmúltával léphetnek feljebb?
A BUDPORT Életpálya programunk keretében foglalkoztatott fiatalok nem csak a nyári időszakban kaphatnak munkát, hanem ha a tanulmányaikkal össze tudják egyeztetni, akkor a szorgalmi időszakjuk alatt alkalmi jelleggel is.
Ha valaki tehetséges és képes a küldetésünknek megfelelni, akkor mindenképpen támogatjuk, hogy a karrierjét cégen vagy cégcsoporton belül folytassa, alakítsa.
Három hónap aktív és sikeres agent karrier után a supervisor-i pozícióba történő előrelépés szinte garantált, utána pedig a szorgalom, kreativitás és a rátermettség határozza meg a követendő szakmai utat.
Milyen alapképzettségek, készségek, vagy tudás szükséges ahhoz, hogy valaki sikeresen bekerülhessen a BUDPORT csapatába?
A BUDPORT Életpálya programunk keretében nem követelhetünk meg alapképzettséget, hiszen ezt mi képesek vagyunk biztosítani. Ugyanez vonatkozik a főállású munkavállalóinkra is, hiszen ahogy már említettem nálunk az egyenlőség elve érvényesül a munkaviszony jellegét illetően.
Alapvető elvárás a kulturált megjelenés, a tárgyalóképes aktív angol nyelvtudás, nyitott, barátságos személyiség és az a fajta szakmai elhivatottság, ami a légiközlekedésben elengedhetetlen.
Milyen tervek vannak a további növekedésre, új légitársaságokkal történő szerződésre, a tevékenységi kör bővítésére?
A BUDPORT operációja közismerten a Wizz Air üzleti modelljéhez illeszkedik és mivel a légitársaság folyamatosan fejlődik, természetes, hogy ezzel párhuzamosan nekünk is bővülnek a feladataink.
Nyitottak vagyunk új légitársaságok kiszolgálásra, azonban minden új partner esetében új eljárásrendeket kell kidolgoznunk, amit át is kell adnunk a munkavállalóinknak.
Ugyan a Wizz Air kiszolgálása területén jelentős sikereket értünk el az elmúlt pár hónapban még mindig van mit fejlesztetnünk, javítanunk a folyamatokon, így a jövőben is erre szeretnénk koncentrálni.
A BUDPORT a Wizz Air földi kiszolgálásában történő szolgáltatóváltásakor, 2012. november 1-jén kezdte meg működését a budapesti repülőtéren. A cég munkatársai alapvetően plusz szolgáltatások értékesítésével foglalkoznak a Wizz Air utasai számára, valamint azt ellenőrzik, hogy a Wizz Air utasai a légitársaság poggyász-szabályzatának megfelelő méretű és darabszámú kézicsomagokat vigyenek fel a járatok fedélzetére.