Címlap Repülőjegy foglalás, repjegy keresés, hasznos információk légiutazáshoz Légi utasok jogai, légitársaságok kártérítési felelőssége repülőjárat törlés vagy késés esetén

Légi utasok jogai, légitársaságok kártérítési felelőssége repülőjárat törlés vagy késés esetén

Késett a géped, törölték a járatod? Járhat a kártérítés, visszakaphatod a felmerült többletköltségeket!

Ha a járatod késik, illetve ha járattörlés vagy túlfoglalás miatt nem utazhatsz a tervezett időben, az Európai Unió 261/2004/EK rendelete szerint megilletnek bizonyos jogok, ha:
– a repülőtér, ahonnan indulsz, az EU területén található, vagy
– a járatod az EU területére érkezik uniós, izlandi, norvég vagy svájci légitársasággal.

A légiutasok járattörlés és jelentős késés esetén alkalmazandó jogai és a légitársaságok kártérítési felelőssége ugyanúgy vonatkozik a hagyományos (pl. Air France-KLM, Lufthansa, British Airways) és a fapados/diszkont/low-cost (pl. Wizz Air, Ryanair, easyJet) légitársaságokra is, és független attól, hogy az utas milyen áron vásárolta a repülőjegyét.

Más utazási lehetőség vagy visszatérítés

Ha a légitársaság megtagadja a beszállítást, ha járattörlés vagy túlfoglalás miatt nem utazhatsz eredeti terved szerint, jogod van az alábbi két lehetőség közül választani:
a légitársaság más módon eljuttat az úti célodra, az eredetihez hasonló útvonalon, vagy
a légitársaság visszatéríti a jegy árát, és ha szükséges, díjmentesen visszajuttat arra a repülőtérre, ahol az utazásod kezdődött.

Ha a járatod 5 órát vagy annál többet késik, szintén jogosult vagy jegyár-visszatérítésre (ha azonban visszatérítést kapsz, a légitársaság nem köteles a tovább utazásod biztosítani, sem bármely más segítséget nyújtani neked, így amennyiben a légitársaság alkalmazása, vagy ügyfélszolgálata ezt felajánlja, érdemes jól megfontolni a döntést).

A légitársaságnak kötelessége, hogy tájékoztasson jogaidról, valamint a beszállítás megtagadásának, illetve a járat törlésének vagy jelentős késésének okáról.

TIPP! A legtöbb légitársaság a törlésekről, késésekről a mobiltelefonos alkalmazásában, a repülőjegy vásárláskor, az online utasfelvételkor megadott emailcímén, vagy telefonszámán (SMS-ben) valós időben tájékoztatja az utasokat a járatuk státuszáról, a választható alternatívákról (pl. átfoglalási lehetőség). Érdemes ezeket a csatornákat használni a tájékozódásra és ügyintézésre a földi kiszolgáló személyzettel, vagy a gyakran nehezen elérhető telefonos ügyfélszolgálattal történő bajlódás és várakozás helyett.

Jelentős késés

Jelentős késésnek számít, ha a járat tervezett és tényleges indulási ideje között eltelt idő:
i) legfeljebb 1500 km-es járat esetén kettő vagy több óra;
ii) az EU-n belüli, legalább 1500 km-es járatok, illetve egyéb, 1501 és 3000 km közötti járatok esetén három vagy több óra;
iii) minden egyéb járat esetén négy vagy több óra.

Mit tehetsz, ha törlik a járatod, vagy a géped 3 óránál többet fog késni?

Kérj a földi kiszolgáló személyzetétől étkezési kupont 3 óránként. Amennyiben nem kapsz étkezési kupont, akkor a repülőtéren megvásárolt enni és innivaló után kapott nyugtát vagy számlát tedd el. A kialakult joggyakorlat szerint a behajtható kártalanítás 15 EUR/utas 3 óránként
Minden késéssel összefüggő költségéről kérj számlát, vagy nyugtát (szállásdíj, taxi, lekésett nyaralás számlája, stb.)
Őrizd meg a beszállókártyád, ha azt vissza akarják venni (pl. járattörlés esetén) mindenképpen készíts róla fényképet és kérj róla átvételi elismervényt, a dokumentumot érdemes lementeni, emailben magadnak elküldeni, mert a légitársaság weboldalán, alkalmazásában ez visszamenőleg lehet, hogy nem lesz elérhető.

A légitársaság bizonyos esetekben – az útvonal hosszától és a késés időtartamától függően – köteles frissítőket, ételt, kommunikációs lehetőséget (például ingyen telefonhívást) és, ha szükséges, szállást is biztosítani.

Utólagos pénzbeli kártérítés

Ha a légitársaság megtagadja a beszállítást, vagy törli a járatot, vagy ha a gép több mint 3 órás késéssel érkezik meg a jegyen feltüntetett célrepülőtérre, a fentieken túl, az útvonal hosszától függően 250–600 EUR kártérítésre lehetsz jogosult.

Az Európai Unión belül:
– 1500 km vagy annál rövidebb útvonal – 250 EUR
– 1500 km felett – 400 EUR

Uniós repülőteret nem uniós repülőtérrel összekötő járat esetében:
– 1500 km vagy annál rövidebb útvonal – 250 EUR
– 1500–3500 km – 400 EUR
– 3500 km felett – 600 EUR

Ha a légitársaság olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől, a kártérítés összege a felére csökkenhet. A távolság és értékhatárok ugyanúgy vonatkoznak a hagyományos és a fapados/diszkont/low-cost légitársaságokra is és függetlenek attól, hogy az utas milyen áron vásárolta a repülőjegyét.

Járattörléskor nem kapsz kártérítést, ha:

– a járatot a légitársaság rendkívüli körülmények (vis-maior), például rossz időjárási viszonyok, madárral való ütközés, sztrájk* miatt törölte, vagy
– a légitársaság legalább két héttel a járat menetrend szerinti indulása előtt tájékoztatott a járat törléséről, vagy
– a légitársaság ugyanarra az útvonalra olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől.
(* Nem minden munkabeszüntetés minősül vis-maiornak a légitársaság szempontjából, azaz például, ha a saját dolgozói sztrájkolnak az nem elháríthatatlan ok, de ha országos sztrájk, a légiforgalmi irányítók vagy a repülőtéri személyzet (biztonsági/földi kiszolgáló) munkabeszüntetése miatt történik a késés-törlés, az vis-maior.)

Ha rendkívüli körülmények miatt törölték járatot, nem vagy jogosult kártérítésre, de a légitársaságnak fel kell ajánlania, hogy válassz:
– a jegy árát szeretnéd-e visszakapni (teljes egészében vagy a fel nem használt rész arányában);
– azt kérheted, hogy a légitársaság más járattal a lehető leghamarabb eljuttasson úti célodba;

A légitársaságnak rendkívüli körülmények között is kötelessége, hogy szükség esetén segítséget nyújtson, amíg a helyettesítő járatra vársz.

Hogyan igényelhetsz jegyár-visszatérítést, illetve kártérítést?

Azok az utasok, akik úgy vélik, hogy visszautasított beszállás, alacsonyabb osztályon való elhelyezés és légi járatok törlése vagy hosszú késése okán valamely légitársasággal szemben jogos panaszuk merült fel, azt elsőként az érintett járatot üzemeltető légitársasághoz kell elküldeniük.

A legtöbb légitársaság honlapján még ha igyekeznek is elrejteni, megtalálható az erre szolgáló pár perc alatt online kitölthető és elküldhető form.

A kártérítési igényt lehetőleg minél hamarabb, de legkésőbb az utazás dátumát követő 2 éven belül kell benyújtani.

Az érintett utazás e-ticket visszaigazolásait és/vagy beszállókártyáit célszerű megőrizni. A beszállókártyák és visszaigazolások egyes légitársaságok weboldalán és/vagy mobilalkalmazásában visszamenőleg nem érhetők el (nyilván nem véletlenül), így célszerű a dokumentumokat lementeni, emaliben magunknak elküldeni vagy nyomtatott formában megőrizni.

A kártérítési igény benyújtásához mindenképpen szükség lesz az érintett járat számára (pl. LH2073), dátumára, a repülőjegy e-ticket számára, és a beszállókártyán is megtalálható foglalási kódra, emellett az utas adataira.

Ha a benyújtott igényre nem kapsz érdemi választ 6 héten belül, vagy ha nem vagy elégedett a válasszal, panaszt emelhetsz annak az uniós országnak az illetékes nemzeti szervénél, ahol a probléma felmerült. Ha az eset az EU határain kívül történt, de uniós légitársaságról van szó, akkor annak az uniós országnak az illetékes nemzeti szervénél tehetsz panaszt, ahova utaztál.

A légitársasági kártérítések behajtásával számos internetes cég foglalkozik, ezek általában vaskos, 30-50 százalékos sikerdíjért dolgoznak, de amennyiben például a járattörlés vagy késés vis maior miatt történt, ezek sem fogják tudni behajtani a pénzt.

Amennyiben a kártérítés a jogszabályok és a körülmények ismeretében jár, akkor érdemes nem a behajtó cégeknél, hanem a légitársaságok formján keresztül elindítani az igénylést.

Érdemes felkészülni ugyanakkor arra, hogy a légitársaság plusz adatok bekérésével próbál időt húzni, vagy egyéb trükkökkel megpróbálhatja addig fárasztani az utast, amíg az eláll az ügytől. A behajtó cégekhez elég csak akkor fordulni, ha magunk nem jutottunk dülőre az ügyben.

Az oldal tartalma tájékoztató jellegű, további információk az Európai Unió Légiutasok jogaival foglalkozó hivatalos oldalán.

Hirdetés

Néhány hasznos infó, mielőtt repülőre szállsz

Translate »