A 2018-as repülőnap-szezon hazai és nemzetközi szinten is sok érdekességet vonultatott fel, mindenki megtalálhatta a számára tökéletes programot bel- és külföldön egyaránt. A jövő évben itthon valamivel kevesebbel kell beérniük az érdeklődőknek, de nem messze Magyarországtól azért még lesz néhány olyan légi bemutató, amelyre érdemes lehet ellátogatni.
Egy dologgal biztosan, a Duna feletti repülőprogrammal szegényebb lesz 2019-ben a hazai felhozatal, a 2013 óta minden évben, hagyományosan május elsején megrendezett Nagy Futam elnevezésű programba ugyanis nem került be a légi bemutató, legalábbis a jelenlegi ismeretek szerint. A hírt a szervező Hungaroring Sport Zrt. saját honlapján, az esemény kiírásában hivatalosan is megerősítette.
Hasonló hiányra 2017-ben volt példa, de aztán 2018-ban ismét látványos – egyebek mellett a Wizz Air egyik Airbus A321-esének áthúzását is felvonultató – légi bemutató volt május elsején. Azonban a nyári Red Bull Air Race verseny egy futamának és a kísérő programoknak 2019-ben valószínűleg ismét otthont adhat a Duna belvárosi szakasza és a tököli repülőtér. Emellett jó eséllyel ismét lesz a vízi mellett légi parádé is az augusztus 20-i rendezvénysorozat részeként.
A hagyományosnak mondható vidéki rendezvények programjáról egyelőre szinte semmilyen információt nem fedtek fel a rendezők, annyi azonban a Honvédség kommunikációjából biztosra vehető, hogy Kecskeméten ismét nem lesz nemzetközi repülőnap.
Nem kell messzire menni
Aki gazdag nemzetközi statikus és dinamikus bemutatókat szeretne látni, annak sem kell messzire mennie, a környező országokban több ilyen show is lesz.
Legkorábban augusztus 24-25-én, a szlovákiai Szliácson rendezik meg a Slovak International Air Fest 2019 légi bemutatót.
Előzetes programot ugyan még nem adtak ki, de az idei év tapasztalatai alapján érdemes lesz a folyamatos változások miatt szinte az utolsó pillanatokig figyelni a rendezvény honlapját.
A 2018-as programba a többi elemhez képest is későn került be az egyik legkülönlegesebb attrakció, a török F-4 Phantom II-es vadászok statikus szereplése, így tehát jövőre is az utolsó pillanatokban jöhetnek – nem csak kellemetlen – meglepetések.
Az orosz vadászgéptípus, az egykor Magyarországon is használt MiG-29 Fulcrum rajongóinak ugyanakkor szinte kötelező a látogatás Szliácsra, mivel a szlovák példányok az élettartamuk végéhez közelednek, és az ország már aláírta a szerződést Lockheed F-16-osok váltásra.
Jövőre tehát nagy valószínűséggel utoljára szerepelnek nyilvánosan a szliácsi első század gépei, az egyikbe pedig az idei szünet után talán beül a legendás demo pilóta, Martin Kuterka is.
Ezt követően, két héttel később nyugati szomszédunknál, az osztrák légierő első századának otthont adó zeltwegi légibázison nyolcadik alkalommal rendezik meg az AirPowert, amelyet az öreg kontinens legnagyobb repülőnapjai között emlegetnek.
A méltán híres rendezvényre 2017-ben 300 ezer látogató volt kíváncsi, ezért a rendezők 2019-ben is hozni kívánják a megszokott színvonalat, ennek jegyében 29 országot hívtak meg.
Érdemes azonban ide látogatni Ausztria saját fegyveres erőinek dinamikus bemutatóiért is, külföldön ugyanis viszonylag ritkán látható bármelyik alakulatuk is.
Bár az elmúlt két évben némi változást lehet tapasztalni az ország részéről, azonban minden külföldi szereplésük továbbra is az illetékes miniszter külön engedélyéhez kötött, és mivel nem NATO-tagországról van szó, a fogadóországgal sem minden esetben könnyű a szervezők dolga.
Ingyenes a belépés a régió legnagyobb rendezvényének tartott ostravai NATO Days-re, ezért azonban valamivel többet kell utaznia annak, aki kíváncsi a légi mellett egy teljes haditechnikai bemutatóra is.
Tengerentúliak nélkül
Az amerikai bemutatócsapatokról köztudott, hogy pár kivételtől eltekintve alig, vagy egyáltalán nem szerepelnek az európai repülőnapok programjában.
A kivételt általában az amerikai légierő (USAF) Thunderbirds bemutatócsapata képezi, akik legutóbb 2017-ben, a fairfordi Royal International Air Tattoo-n mutatták meg tudásukat az európai nagyközönségnek.
A jövő évi programjukban azonban egyelőre nem szerepel európai állomás, jó hír ugyanakkor, hogy naptárukban vannak még nyitottként feltüntetett időpontok, ahová bármi kerülhet.
Nagy meglepetést nem okoz az amerikai haditengerészet (US Navy) Blue Angels csapata sem, naptáruk már teljesen tele, szokásukhoz híven európai szereplésük biztosan nem lesz.
Nem jobb a helyzet a szóló bemutatók tekintetében sem, az amerikai ötödik generációs vadászok, az F-22 Raptor és az F-35 Lightning II mellett a kanadai F-18-as demo sem látogat el az öreg kontinensre.
Aki mégis az ilyen jellegű bemutatókat kedveli, és a legújabb vadászgép-típusokat is szeretné megnézni, vagy akár lencsevégre kapni, annak ajánlott a már említett angliai Fairfordba, a július 19-21-én megrendezendő Royal International Air Tattoo-ra ellátogatni.
Emellett a török légierő F-16 Solotürk demóját érdemes megtekinteni, ez a bemutató pedig idén az elmúlt két alkalommal Szliácson is látható volt, és néhány európai légierő is tart fent ilyen csapatokat.