Közeleg a síszezon. A téli sportok szerelmeseinek egyik legkedveltebb célállomása Svájc, amelynek nemzeti légitársasága külön figyelmet fordít a sítalpakkal útra induló utasaira. Az igény ráadásul egyre csak növekszik, Magyarországról évről évre többen választják az alpesi ország üdülési lehetőségeit. A lehetséges programokról és szálláslehetőségekről a svájci turisztikai hivatal képviselője, míg a Budapestről igénybe vehető légi szolgáltatásokról a Swiss marketing menedzsere tartott sajtótájékoztatót szerda délelőtt a Buddha-Bar Hotelben.

Svájc festői szépsége, kulturális és nyelvi sokszínűsége egyre több magyarországi turista számára teszi vonzó célponttá az országot, nemcsak a nyári, hanem különösen a téli szezonban is. Urs Weber, a Svájc Turizmus képviseletében tájékoztatóján elmondta, örömükre szolgál, hogy növekvő tendenciát mutat az a magyar kereslet, amely a beutazások és eltöltött vendégéjszakák számán érhető tetten.

Kimutatásaik szerint ugyanis a 2011/12 téli szezonban (novembertől áprilisig terjedő időszakot alapul véve) 11661 érkezést regisztráltak, amelyhez 33100 vendégéjszaka társult. A rákövetkező, vagyis a 2012/13-as szezonban ugyanezek az adatok 13357 főre, illetőleg 36864 ott tartózkodásra nőttek, amely az előbbi esetében 14.5, míg az utóbbiéban 11.4%-os fejlődést jelent. Lényeges adalék, hogy ennek túlnyomó része a képviselő szerint nem üzleti, hanem üdülő utasok forgalmából generálódott.

Praktikus találmány a turisztikai hivatal részéről, hogy a téli időszakra tekintettel hivatásos síoktatókat kértek fel Svájc hét különböző régiójának bemutatására, amely egy szép kis füzetecske, valamint a mai kor elvárásainak megfelelően mobiltelefonos alkalmazásként is elérhető az utazóközönség számára. A myTop10-es összeállításban a Genfi-tó térsége, Fribourg, Valais, Bernese Oberland, a Luzerni-tó vidéke, Svájc keleti része és Liechenstein, valamint Graubünden kerül terítékre. A tippek között kirándulási, sport és szabadidős programajánló mellett szállásfoglalási, sőt még a gasztronómiai kalandozást illető étkezési tanácsok is szerepelnek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Swiss Airbus A320-as a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren idén nyáron. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


A svájciak igen szép, igényes kivitelű és nem utolsó sorban jól áttekinthető katalógusokkal készülnek a turisták információ igényének kielégítésére. A színes bemutató füzetek lényegre törő, pontokba szedett határozottsággal állnak az útjukat tervezők, vagy előkészítők számára értékes forrásként. Két olyan kedves dolgot talán érdemes is kiemelni, amely tulajdonképp magától értetődő, de mégis jóleső. Az egyik az, hogy magyar nyelvű országismertető kiadványokat is kibocsát a hivatal, a másik pedig, hogy brosúráikban rendre feltűnik a büszkén vállalt nemzeti légitársaság is, amelynek reklámjai példaértékű módón a klasszikus sémát követve repülőgépet is ábrázolnak. Egyszóval ízlésesek a megjelenített formátumok, legyenek azok nyomtatott, vagy digitális platformon működők.

Svájc nem olcsó ország, ezt maga Urs Weber is elismerte, de minél szélesebb körű kínálattal igyekeznek megteremteni a lehetőségét annak, hogy a 48 4000 méter feletti hegycsúccsal és a 28 2800 méter feletti sípályával rendelkező országba utazni vágyók minden kategóriában megfelelő szállásra és szolgáltatásokra lelhessenek. Létezik egy kiadvány, amely az általánosabb igényeknek megfelelő panziókat, apartmanokat és a két-három, legfeljebb négycsillagos szállodákat tartalmazza, ugyanakkor erőteljes fókuszt élveznek a hagyományosan híres svájci luxus szállodák is, amelyeket külön Swiss Deluxe Hotels katalógusba gyűjtve kínálnak fel. Ez Svájc 38 legnívósabb hotelét sorolja, olyanokat, amelyek az egész világon a luxus kategória megtestesítői.

Swiss: 74 desztináció 38 országban. Heti 21 járat Budapest és Zürich között

Molnár Antia, a Swiss marketing menedzsere és Urs Weber, a svájci turisztikai hivatal képviselője a sajtótájékoztatón.
(Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

A turisztikai szekciót követően Molnár Anita, a Swiss kelet-közép-európai régiórét felelős marketing menedzsere adott tájékoztatást a légitársaság téli menetrendjéről és szolgáltatásairól, de szó esett a flottamodernizációs programról, sőt még a charter leányvállalatként működő Edelweiss Air terveiről is.

A svájci légitársaság október végén életbe lépő téli menetrendje új desztinációkat kevésbé, mintsem inkább a meglévő járatok sűrítését hozza. Az egyik újdonság Kijev lesz, ahová Zürichből október 27-től a hét minden napján közlekednek majd Airbus A320-as teljesítette járatok.

A hosszú távú útvonalak tekintetében a legutóbbi bővítés még a nyári menetrendhez köthető, május 12-én indult ugyanis az első közvetlen járat Szingapúrba, amely azóta A340-300-as gépekkel minden napos összeköttetést biztosít a délkelet-ázsiai nagyvárossal. A téli üzemben nem lesz újabb interkontinentális járat, de Miami és Chicago is például gyakrabban, az eddigi heti 7 helyett már 10 járattal lesz elérhető.

Budapestről továbbra is naponta háromszor kínál járatokat a Swiss Zürichbe. Akik szorosabban követik a ferihegyi gépmozgásokat észlelhették, hogy a Malév kiesésével a légitársaság nagyobb típusokra váltott és gyakoribbá lett az A320-as típuscsalád jelenléte.

Az Avro RJ100-asok gyakorta teljesítenek járatokat Budapestre. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


A zürichi érkezést követően az országon belül továbbutazók számára minden egyes járathoz vonatcsatlakozás biztosított Bázelbe, de a kiterjedt és híresen jó minőségű vasúthálózattal Genf és Lugano városai is könnyedén elérhetők. Kapcsolódó légitársasági szolgáltatás a Fly Rail Baggage, amellyel a feladott csomagok Svájcon belül a vasútállomáson vagy a legközelebbi buszpályaudvaron vehetők fel.

Az átlagosnál nagyobb kényelmet és odafigyelést igénylők számára az útvonalon lehetőség van a Business Upgrade igénybe vételére, amellyel külön térítés ellenében a turista osztályra szóló jegyek üzletivé konvertálhatók. Ezt a lehetőséget irányonként 32500Ft-os különbözeti áron biztosítja a Swiss, cserébe viszont a földön és levegőben egyaránt kiszélesedik a szolgáltatások köre.

Téli figyelmesség a társaság részéről, hogy mint a “Síelők Légitársasága” a szezonban egy pár sífelszerelés szállítása feladott csomagként ingyenes.

Flottamodernizáció: vadonatúj típusok, nagyobb hatékonyság

Svájc első számú légitársaságának flottája összesen 88 repülőgépet számlál. A regionális jellegű útvonalakon 20 darab Avro RJ100-as működik. A keskenytörzsű gépparkot az A320-as típuscsalád alkotja, amelyből 5 darab A319-es, 26 darab A320-as és 8 darab A321-es áll rendelkezésre. Az interkontinentális járatok kiszolgálására pedig 14 darab A330-300-as és 15 darab A340-300-as van szolgálatban.

A Lufthansa Group 2008-ban a Farnborough Air Show-n 30 CSeries-re kötött vásárlási szerződésével, mintegy 2.8 milliárd dolláros bizalmat szavazott a Bombardier új típusának.
(Fotó: Bombardier Aerospace / Swiss)

A flottamodernizációs program leegyszerűsített képlete így szól: távoznak a négy-hajtóművesek; amelyek helyébe mindkét kategóriában korszerűbb és hatékonyabb gépek érkeznek. Az Avro gépeket a vadonatúj fejlesztésű Bombardier CSeries 100-asok, míg az Airbus A340-eseket Boeing 777-300ER típusok váltják. A kanadai gépek 25%-kal lesznek üzemanyag takarékosabbak és kétszer olyan halk üzemet fognak biztosítani, mint az RJ100-asok, ráadásul a Swiss indító ügyfele is a CSeries programnak, ezért megkülönböztetett figyelemmel vannak a szeptember 16-i első repülése óta berepülési programját teljesítő típus iránt, amely ha minden jól megy legkorábban 2014 év végén meg is jelenhet a flottában. Svájcban különösen fontos a tiszta és a halk üzem, ezért nem csoda, hogy nagy várakozásokkal készülnek integrálni az új, reduktoros rendszerű Pratt&Whitney PW1500G hajtóművel házasított Bombardiereket.

A másik nagy újítás a Boeing 777-es bevezetése lesz, amely a Lufthansa Groupnál utasszállító verzióban elsőként a Swiss színeiben jelenik majd meg, várhatóan 2016-tól. A vállalat idén márciusban döntött a megnövelt hatótávú 300-as széria mellett, amelyből összesen 6 darabot rendeltek a listaárak alapján számítva mintegy 1.9 milliárd dollár értékben. A triplahetesek korszerűsítést és kapacitásnövekményt is nyújtanak. A leendő új zászlóshajó a jelenlegi a legnagyobb teljesítményű két-hajtóműves szélestörzsű típus, amely 14490 km-es hatótávjával a világ szinte bármely pontjával képes közvetlen összeköttetést teremteni, miközben a standard háromosztályos elrendezésben 386 utas szállítására is képes.


Swiss Boeing 777-300ER imázsfilm. (Forrás: Swiss International Air Lines YouTube csatorna)

Molnár Anita a sajtótájékoztatót követő személyes beszélgetésen az AIRportal kérdésére elmondta, hogy a kabinkonfiguráció véglegesítése egyelőre még egyik új típus esetében sem történt meg, de a légitársaság már dolgozik a berendezés kiválasztásán és a fedélzet kiépítésének tervein. A bemutatóig tehát még várni kell, de összehasonlításképp addig is érdemes megemlíteni, hogy az A340-300-asok háromosztályos elrendezésben egyenként összesen 219 (8F,47C,164Y) utas szállítására képesek, hatótávolságuk pedig a vállalat flottainformációs adatbázisa szerint 10500km.

Az pedig, hogy a Swiss nagy gondot fordít a kabinkonfiguráció terveinek előkészítésére korántsem meglepő, hiszen egy olyan légitársaság esetében, amely évről-évre nyeri el a legjobb fedélzeti szolgáltatások díjait és más kategóriákban is rendre az első tízben szerepel komoly elvárásoknak kell megfelelnie.

A cserére ítélt Airbus A340-300-as magyar nyelvű hirdetésen. (Forrás: Swiss)

Egy jól működő légitársaságnak persze nemcsak a levegőben, hanem a földi szolgáltatások tekintetében is élen kell járnia, amihez a Swiss a tavalyi évben egy újabb váróval, az Arrival Lounge-val járult hozzá – kiegészítendő a meglévő First, Business és Senator lounge-ok repertoárját.

A három szállodai szobát, 20 zuhanyzó helyiséget, vasaló szolgálatot, pihenősarkot, ingyenes internet hozzáférést, tíz asztali számítógépet és persze tárgyalóhelyiséget is tartalmazó Arrival Lounge reggel 6 és délután 1 óra között áll rendelkezésre, amely elsősorban a hosszú távú járatok utasainak jelenthet felüdülést a délelőtti érkezéskor, amikor még a szállodai szobák nem vehetők át, vagy a fontos tárgyalásra igyekvő üzleti utas szeretné magát felfrissíteni és úgy folytatni útját a város felé.

Edelweiss: új nyári desztinációk, felzárkózó fedélzeti szolgáltatás

Végül, de nem utolsó sorban szó esett a charter járatokat üzemeltető Edelweiss jövő évi terveiről is. A Swiss leánycégeként 1995 óta működő légitársaság a 2014-es nyári menetrendjében három új célállomást vezet be: május 5-én indul a havannai, 8-án a Las Vegas-i és 12-én az edinburghi járatuk.

A hosszú távú járatokat teljesítő szélestörzsű repülőgépeik, egy Airbus A330-200-as és egy A330-300-as fedélzetei megújulnak. Az üzleti osztályon ággyá is alakítható ülések jelennek meg, bevezetésre kerül az Economy Plus osztály, amely 15 cm-rel nagyobb lábteret kínál és a hagyományos turista osztályon is új üléseket telepítenek. Mindehhez új, érintőképernyős fedélzeti szórakoztató rendszer is társul.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!