Az USA hatóságai jóváhagytak egy újabb javaslatcsomagot, amely kikövezi az utat a szuperszonikus utasszállítók fejlesztéséhez és teszteléséhez. A forgalomba állításra vonatkozó követelmények viszont még váratnak magukra.
A javaslatcsomagot az amerikai közlekedési minisztérium (DOT) és a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) közösen dolgozta ki és hagyta jóvá, kimondott célja a biztonságos innováció elősegítése, és az új generációs szuperszonikus gépek gyártóinak is kedvező környezet megteremtése – írta meg a Flightglobal.
A rendelet értelmében jelentősen egyszerűsödik a különleges repülési engedélyek kérelmezése és kiadása a repülőgépgyártóknak. Ezen dokumentumok megléte a feltétele annak, hogy prototípusaikat szuperszonikus sebességnél tesztelhessék. A hangsebesség feletti repülés ugyanis minden polgári légijármű számára tilos az Egyesült Államok légterében.
Az új szabályok értelmében a tesztrepülések engedélyeztetésekor a megszokott, általános információkon felül védelmi intézkedéseket kell bemutatni, amik garantálják, hogy a repüléssel közvetlenül érintett területen kívülre nem jut el érzékelhető mértékben a hangrobbanások hatása.
Az engedélyek birtokában a szuperszonikus gépeket gyártó cégek elvégezhetik a prototípusok tesztelését a szárazföld felett. Ezt a korábbi szabályok nem engedték meg, gyakorlatilag ellehetetlenítve a fejlesztéseket, hiszen egy prototípus kezdeti repülései során a gépek biztonsági okokból nem repülhetnek a tenger fölé, egy esetleges hiba esetén a kényszerleszállásra alkalmas repülőterek környezetében kell maradniuk.
A szuperszonikus típusok forgalomba állításáról és az utasszállítás szabályairól viszont még mindig nincs semmilyen rendelkezés.
Mint arról beszámoltunk, tavaly áprilisban az FAA már készített egy átfogóbb javaslatot a gépek tanúsításáról és annak követelményeiről, de még ez sem elég kiforrott, messze nem terjed ki minden szükséges elemre.
A legnagyobb problémát itt is a zajkibocsátás okozza, ami a normál repülőgépekhez képest többszörös lehet utazómagasságon is, már emiatt is csak nehezen vagy egyáltalán nem tudják a gépeket tanúsítani a szubszonikus típusokhoz hasonlóan. Várhatóan fel- és leszállás közben sem tudják majd elég alacsonyan tartani a zajszennyezést ahhoz, hogy megfeleljenek a 2017. után tanúsított gépekre érvényes Stage 5/Chapter 14 előírásoknak.
A hangrobbanás miatt a Concorde sem léphette át a hangsebességet szárazföld felett, de az újabb gépeken dolgozó cégek – mint a Boom Technology vagy az Aerion – minden erejükkel lobbiznak, hogy ne vonatkozzon rájuk ilyen korlátozás.
Ehhez azonban jelentősen mérsékelni kell a hangrobbanást, az ehhez szükséges technológiák pedig még kísérleti fázisban vannak, évek, mire a gyakorlatban is kipróbálhatják őket.