Ha a Pentagon jelenlegi költségvetési tervét fogadják el, akkor 2021-ben az USA légiereje száz repülőgépet vonhat ki a szolgálatból, más területeken pedig racionalizálnának, de több pénz állna rendelkezésre a fejlesztésre és fizetésekre.

Az Egyesült Államok védelmi minisztériuma (DOD) hétfőn hozta nyilvánosságra 2021-es költségvetési tervét, amely szerint 207,2 milliárd dollárt kérne a légierő (USAF) és az újonnan alakult űrhaderő (US Space Force) fenntartására – írta meg az Air Force Magazine.

Illusztráció, az USAF egyik B-1-ese (Forrás: Wikimedia Commons)

Ebből 154,6 milliárd menne közvetlenül a légierőnek, a maradékon pedig az űrhadsereg, valamint a titkosított kutatás-fejlesztési részlegek és projektek osztozhatnak.

A seregnyi kisebb változás mellett az USAF három százalékkal növelni szeretné katonái járandóságát, és 1500 új pilótát is fel kíván venni: 900-at saját állományába, 400-at a nemzeti gárdához, további kétszázat pedig tartalékos állományba.

Ezzel párhuzamosan viszont jelentős számú, száz gépet vonnának ki az aktív szolgálatból, ami minden típust, a harci gépeket, szállítókat és bombázókat egyaránt érintene.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Aránylag nagy érvágás a bombázó flottát érheti, innen 17 darab Rockwell B-1B Lancer bombázó kivonását tervezik. Ezzel negyvennégyre csökkenne a típusból az aktív repülőgépek száma, bár a hírek szerint ez nem igazán lesz érzékelhető a gyakorlatban, mert a tavalyi statisztikák szerint a típusból alig tíz teljes harcértékű példány van.

A csak papíron aktív állomány csökkentésével a légierő mondhatni ott spórol, ahol a legkevésbé fáj, az így megmaradó összegből pedig a B-1-esek részleges modernizációjára is futhatja.

Ezzel egy időben 44 kiöregedő A-10 Thunderbolt II, összesen 30 McDonell Douglas KC-10 és Boeing KC-135 Stratotanker, valamint 24 RQ-4 Global Hawk és szintén 24 Lockheed C-130H Hercules is a géptemetőkben végezheti. Kevesebbet repülhetnek a pilóták is, a teljes állomány 1,33 millió órányi éves repülését jövőre 1,24 millióra szeretnék visszafogni, és az MQ-9 Reaper drónok világszerte végrehajtott napi hetven bevetését hatvanra tervezik leszorítani.

A 2020-as büdzséhez képest minimálisan nagyobb összegű költségvetésből a karcsúsítás után felszabaduló összegből az USAF a géppark átlagéletkorának szinten tartására egyebek mellett hatvan új vadászgépet – 48 F-35A Lightning II-est és 15 új F-15EX-et -, valamint tizenöt új KC-46A Pegasus tankert szeretne rendszerbe állítani. Végül, de nem utolsó sorban finanszíroznák a B-21 Raider újgenerációs lopakodó bombázó fejlesztését is, ennek prototípusa várhatóan 2021 decemberében emelkedik a levegőbe.

Boeing KC-46 Pegasus a párizsi légiszalonon (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)