Tárgyalásokat folytatott a macedón kormány a Turkish Airlines vezetésével: azt szorgalmazták, hogy a török légitársaság Szkopjéből indítson interkontinentális járatokat.
Vlado Misajlovski, közlekedési és hírközlési miniszter nyilatkozata szerint a Turkish Airlines vezérigazgatójával folytatott tárgyalásokon felvetették, hogy a légitársaság menetrend szerinti járatokat indítson Macedóniából az USA és Kanada irányába.
Ehhez az ország megadná a repülési jogokat a török cégnek az ötödik szabadságjog intézménye alapján, azaz a Turkish Isztambulból Szkopjébe közlekedő járatai továbbrepülhetnének Macedóniából a tengerentúlra.
A miniszter szerint a jelentős számú tengeren túl élő macedón diaszpóra részéről lenne igény egy Szkopjéből induló észak-amerikai járatokra, továbbá azt is szeretnék, hogy a repülőtér regionális központtá váljon.
A ch-aviation információi szerint a szkopjei repülőtér második legnagyobb szereplője a Turkish Airlines a diszkont Wizz Air mögött. A Wizz Air a repülőtéren kínált ülés-kapacitásnak, több mint felét adja. A török légitársaság második szereplőként heti közel 2 300 helyet kínál Isztambulba közlekedő járatain. A kapacitást tekintve a harmadik legerősebb szereplő az Austrian Airlines a repülőtéren.
Amint arról korábban beszámoltunk, a Turkish Airlines komoly veszteségeket szenvedett el 2016-ban. A légitársaság forgalma jelentősen visszaesett, mivel a terrorcselekmények, a sikertelen puccskísérlet és az azt követő események miatt jóval kevesebben érkeztek az országba, de az átszálló forgalom is megcsappant. A cég több repülőgépét le is állította az elmúlt időszakban, valamint visszafogta és elhalasztotta az új repülőgépek átvételét.
A légitársaság az Egyesült Államokba közlekedő járataitól az is elriaszthatja az utasokat, hogy a múlt hónapban bevezetett, az elektromos eszközök fedélzeti használatát tiltó intézkedés a Turkish Airlines Isztambulból az USA-ba tartó járataira is vonatkozik.
Sokszor felvetődött az utóbbi hónapokban az ötödik szabadságjog alapján a tengeren túlra továbbközlekedtetett járatok lehetősége – működhet?
Az elmúlt hónapokban már többször is felvetődött, hogy az ötödik szabadságjog intézménye alapján, első sorban az öböl-menti légitársaságok másodlagosnak számító repülőterekről indítanának járatokat az USA irányába.
A kisebb országok repülőterei így közvetlen tengeren túli összeköttetést kapnának, melyekről eddig az európai légitársaságok – Air France/KLM, Lufthansa, IAG – globális légiszövetségi partnereikkel karöltve, az európai hubokon keresztül, átszállással bonyolították a forgalmat.
Fontos kérdés ugyanakkor, hogy egy másodlagosnak számító, fapados forgalommal rendelkező reptér, csekély átszálló forgalommal – mint Szkopje, vagy akár Budapest – meg tud-e tölteni egész évben nemhogy egy napi, hanem hetente 3-4 alkalommal közlekedő tengeren túli járatot. Erről a szerbek már rendelkeznek némi tapasztalattal, ugyanis az Air Serbia Belgrád – USA járata nem ért el hatalmas áttörést az elmúlt időszakban.
A korábbi hírek szerint a magyar kormány is tárgyalt az Emirates-szel az ötödik szabadságjog intézményét kihasználó járatmeghosszabbítás lehetőségéről. A nyugati légitársaságok tiltakozása ellenére az Emirates márciusban indította el Dubaj – Athén – Newark járatát, mely a Milánó – JFK járat mellett már a második Dubaj – EU – USA útvonal a cég hálózatán.