“Az utasaink kedvelik az új gépeinket, de a 747-esnek mégis valami különleges helye van a szívükben.” – foglalta össze tulajdonképpen a lényeget Kathryn Doyle, a British Airways kabinfejlesztési menedzsere, amikor a flotta Jumbóinak nemrég megkezdett fedélzet felújítási programjáról szólt, és azt is elmondta, éppen ezért öröm számukra, hogy lehetőség nyílt ezeknek a gépeknek a felfrissítésére. Mostantól ugyanis úgy fognak kinézni mintha újak lennének, nagyobb kényelemmel, korszerűbb technológiával és megújult dizájnnal várják a közönségüket.

British Airways B747-400 adatok

British 747-es felszállás közben a Heathrow-ról. (Fotó: British Airways) | © AIRportal.hu

British 747-es felszállás közben a Heathrow-ról.
(Fotó: British Airways)

Törzshossz: 70,9 méter
Szárnyfesztáv: 64,4 méter
Magasság: 19,4 méter

Hajtómű: 4db Rolls-Royce RB211-524H
Hatótávolság: 13450 km

Maximális sebesség: 988 km/h (Mach 0,92)
Tipikus felszálló-sebesség: 290 km/h,
és leszálló-sebeség: 260 km/h

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Utaskapacitás: háromféle a flottán belül
Négyosztályosan 275, 299 és 345 üléses konfiguráció.

Útvonalak: Peking, Dubaj, Mexikóváros, Phoenix, Boston, Lagos, Miami, San Francisco, Fokváros, Las Vegas, New York, Toronto.

Valóban ritka, szinte egyedülálló, hogy a 2010-es évek közepén arról adjon hírt egy 747-es üzemeltető, hogy mindenféle költséghatékonysági okokra hivatkozva nem karcsúsítja, esetleg végleg ki is vonja a gépparkjából a legendás négyhajtóműves óriásgépet, hanem éppen ellenkezőleg, felújítja azokat, hogy az utasok minél inkább a mai elvárásokhoz igazodó, modernebb körülmények között szelhessék vele az eget a világ legtávolabbi pontjaira.

Végleg persze a British sem fogja megtartani a 747-eseit. Lassan meg is kezdték a kivonásukat, és miután a legújabb generációs 747-8-as utasszállító flottába vételét egyáltalán nem tervezik, a 747-400-asaik helyébe ─ ahogyan más légitársaságok is ─ a váltásra alkalmas korszerű és gazdaságos üzemű kéthajtóműves nagygépeket választanak. Ezért vannak érvényben a már forgalomban lévő 777-300ER mellett rendeléseik az A350XWB és a B787 családok legnagyobb változataira. Mint ahogy valószínűsíthető az is, hogy az irányítást végző anyacég, az IAG alaposan tanulmányozza a mai 777-eseknél még nagyobb, a gyártó részéről 2020-ra ígért 777-X katalógusait is.

A most még hatalmas, sőt a világon legnagyobb, összesen 42 gépből álló 747-400 flotta tehát több már nem lesz, de tény, hogy néhányuk szolgálati idejét meghosszabbítják azzal, hogy felújítják a fedélzetét, amely így a legújabb British kabinelemek hordozóivá válva ugyanazt az érzetet keltheti, mintha csak egy fiatalabb 777-es, vagy 787-es Dreamlinerre szállna az utas. Kiváltképp, hogy vannak jó néhányan, akiknek a 747-es belső tere, tágassága egyetlen más típuséhoz sem fogható, így számukra különösen imponáló lesz azon a tizennyolc Jumbón utazni, amelyeket a légitársaság 2016 augusztusáig bezárólag a cardiffi műszaki bázisán felújít.

Valójában a turista osztályok frissítéséről van szó

Az első felújított 747-est a British Airways szeptember 15-én állította szolgálatba az útvonalhálózatban kiemelten fontos London-Heathrow és New York-JFK repülőterek közötti útvonalon. A tájékoztatás szerint ahogy a gépek folyamatosan elkészülnek úgy jelenik meg az új fedélzet Chicago, Lagos, Dubaj, Boston, Rijád és Kuvait városaiba közlekedő menetrendszerű járatokon.

A 747-400-as leghátsó traktusa, ahol 2-4-2 az ülések elosztása. (Fotó: British Airways) | © AIRportal.hu

A 747-400-as leghátsó traktusa, ahol 2-4-2 az ülések elosztása. (Fotó: British Airways)

Hangsúlyos, hogy nem csupán az ülések, hanem a hosszú utakon ma már elengedhetetlenül fontos fedélzeti szórakoztató rendszer is megújul, amelyhez a British Airways a Panasonic eX3 rendszerét választotta. A légitársaság ennek segítségével 1300 óránál is több, 130 mozifilmet és 400 televíziós programot magába foglaló szórakoztató anyagot tud utasainak szolgáltatni, nagyfelbontású, érintőképernyős üléstámla-monitorokon keresztül.

A World Traveller és TravellerPlus-on az ülések új párnázatot kapnak és huzatukat is olyanra cserélik, amelyekkel a legújabb A380-asokon, vagy B787-8-asokon lehet találkozni. Valamint a kárpitokat, burkolati elemeket is újakkal váltják az összhatást az újabb gépek nívójára felhozva. Mindezen felül a World TravellerPlus prémium turista osztály újdonsága, hogy minden üléshez egy univerzális hálózati csatlakozót is telepítenek, amely egyaránt kompatibilis az amerikai, a brit és az európai aljzatokkal, valamint USB kapcsolatot is lehetővé tesz.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!