Megszületett a döntés: A Gateway konzorcium lett a TAP Portugal privatizációs tenderének a győztese. A brazil Azul és az amerikai JetBlue légitársaságok alapítja, David Neeleman, valamint a portugál Grupo Barraquiero tulajdonosa, Humberto Pedrosa által alkotott csoportosulás legkevesebb 354 millió eurót fog fizetni a portugál nemzeti légitársaságért. Legalább 10 évig Lisszabon marad a központ, 350 milliós tőkeemelés, jelentős flottafejlesztés várható.
Tíz éve Budapesten, ünnepel a TAP Portugal
Isabel Castelo Branco, pénzügyminiszter asszony június 11-én, csütörtökön lisszaboni sajtótájékoztatója során ismertette a portugál kormány döntését, miszerint a nyertes Gateway konzorcium várhatóan 354-488 millió euró közötti áron fogja átvenni a portugál légitársaság részvényeinek 61%-át.
A pontos összeg körülbelül két év múlva válik láthatóvá, mire teljes mértékben lezajlik majd a részvények tranzakciója. A fennmaradó tulajdonosi hányad ezek után 34% részben a portugál állam és 5% részben a légitársaság alkalmazottai között oszlik meg.
A konzorciumban Humberto Pedrosa, a portugál Barraquiero közlekedési vállalat tulajdonosa 50,1% részben társtulajdonos David Neeleman, brazil-amerikai üzletember mellett, amivel a TAP-ra nézve fenntartható lesz az az európai uniós elv, amely szerint az EU-n belül működő légitársaságok struktúrájában legfeljebb 49% lehet az EU-n kívüli tulajdon, de ezt, ahogy az akvizíció egészét az Európai Bizottság konkrét vizsgálat alá is veti a jóváhagyás érdekében.
A portugál kormány magyarázata szerint a Neeleman-Pedrosa páros által jegyzett cég adta a legjobb ajánlatot, nemcsak az árat, hanem a garanciákat, a légitársaság jövőjét és működtetését illetően is. A vállalások szerint az új tulajdonos a következő tíz évben biztosan megtartja Lisszabont a TAP bázisául és jelentős, 53 gépes flottafejlesztést visz végbe.
Portugál lapértesülések szerint Neeleman elsősorban a hosszú távú járatok teljesítésére alkalmas repülőgéptípusokkal tervez, tovább fejlesztve Lisszabon légiközlekedési csomópont szerepét. A brazil Azul légitársasággal, amelynek Neeleman az alapítója pedig várhatóan szorosabb kapcsolatok, szövetségesi-partneri viszony lesz kialakítva.
Az érkező géptípusokból, valamint a brazil kapcsolat tovább fejlesztéséből következtetőleg az útvonalhálózati expanzió elsődlegesen az amerikai kontinensre irányul majd. Az új tulajdonos – Neeleman nyilatkozata alapján – mindezt 350 millió eurós tőkeemeléssel készül megalapozni.
Az alapításának idén 70. évfordulóját ünneplő TAP légitársaság privatizálására Portugália 2011-ben vállalt kötelezettséget, amikor az ország az Európai Bizottság jóváhagyásával az Európai Központi Banktól és a Nemzetközi Valutalaptól kapott életmentő hitelt. A portugál kormány idén másodjára tett kísérletet a 2014-ben öt évnyi nyereséges üzem után 46 millió eurós veszteséget termelő TAP privatizációjára. Az első, 2012-ben kiírt tenderben a kolumbiai Avianca állt nyerésre, de mivel a Synergy Holdings, amelynek tulajdonosa, German Efromovich a mostani kérők sorában is szerepelt nem tudott kellő pénzügyi garanciákat felmutatni a portugál fél elállt az értékesítéstől.