A bankok megtagadták az újabb hitelek folyósítását, a South African tartozásainak mértéke meghaladta a vagyontárgyak értékét, ezzel technikailag becsődölt a társaság.
A City Press gazdasági lap beszámolója szerint a légitársaság ebben a helyzetben nem sok mindent tehet, vagyontárgyai eladásával próbálja csökkenteni eladósodottságát. A probléma azok után állt elő, hogy a bankok megtagadták a hitelek refinanszírozását, újabb hitelek nyújtását, így a cég adósságállománya 1 milliárd dollárral meghaladta a vagyontárgyak teljes könyv szerinti értékét: az SAA-nak 900 millió dollár értékben van vagyona, de eladósodottsága 1,9 milliárd dollárnak megfelelő dél-afrikai randra rúg.
A cég vezetése agresszív költségcsökkentést is tervez, ebben leányvállalatok és különböző szolgáltatások kiszervezése is szerepel, és ezzel egy időben a kormánytól is anyagi segítséget kérnek, bár már jelenleg is mintegy 1,3 milliárd dollárra van garanciájuk a kormánytól.
Vuyani Jarana, a cég vezérigazgatója a közelmúltban bemutatott dokumentumokban azt írta, a jelenlegi pénzügyi évben (már ameddig kitart addig a cég, mivel március 31-e a fordulónap) – a társaság 410 millió dolláros veszteséget könyvelhet el, a korábban „szétlopott” karbantartó cég tízmillió dolláros nagyságrendű veszteséget termel, a társaságnak 5,2 százalékkal kell csökkentenie költségszintjét, mert havi költségszintje jóval magasabb, mint a bevételei.
Amennyiben minden lépést sikerült betartani, és a kormánytól is kap segítséget a légitársaság 2021-re lehet önfenntartó, addig az államnak kell pénzelnie a céget. A kormánynak pedig mélyen a zsebébe kell nyúlnia, mert elemzések szerint az SAA-nek 2021-ig 1,5 milliárd dollárra lenne szüksége 2021-ig.
A lap megkeresésére a légitársaság azt közölte, nem tudja kommentálni a híreket, mert nem látták a vezérigazgató által ismertetett dokumentumokat.
Az SAA-jeggyel rendelkezők számára egyelőre semmilyen változás nincs, a légitársaság üzeme zavartalan.