Több mint 20 év telt el azóta, hogy az amerikai légierő átvette első Boeing C17-es Globemaster III repülőgépét. Azóta a típusra eddig beérkezett legnagyobb, 223 darabos rendelés utolsó példánya is felszállt, és hamarosan átkerül üzemeltetőjéhez. Új otthona a charlestoni légibázis lesz.

A McDonnell Douglas YC-15-ből kifejlesztett prototípus 1991. szeptember 15-én teljesítette első felszállását, és akkoriban ez, a Globemaster névre keresztelt típus volt az egyetlen olyan stratégiai szállítógép a vliágon, mely képes volt nagy terheket könnyen mozgatni nagy távolságokra, mindezt úgy, hogy a le és felszálláshoz rendkívül rövid, és nem túl jó minőség futópálya is elég volt.

A C-17-esek 20 éves szolgálatuk alatt szinte az összes kontinenst bejárták, és rengeteg féle feladatot teljesítettek, mint például ejtőernyős egységek, vagy felszerelések szállítása a hadműveleti területekre. De járműveket, sőt szétszerelt állapotban még kisebb helikoptereket is a fedélzetükre tudtak venni.


Azonban nem csak katonai, de humanitárius bevetésekre is be-beosztották a típust. A gépek rengeteg segélyszállítmányt juttattak el Japánba és az Indiai-óceán térségébe a földrengés és a cunamik idején, továbbá a Katrina hurrikán, vagy a Haitin történt földrengéskor is nagy szerepük volt, hiszen sok ivóvizet, orvosi felszerelést, és egyéb adományokat juttattak el a bajba jutottaknak.

Miután a C-17-esek az amerikai légierő szállító egységeinek gerincét képzik, egészen biztos, hogy a jövőben is számítani fognak az eddigi legmegbízhatóbb, és sokoldalúbb géptípusra a légierő történelmében. – mondta el Chris Chadwick, a Boeing katonai részlegének elnöke.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Globemasterek eddig összesen 33 világrekordot tartanak fent, többet, mint bármely más típus a világon. Ilyenek például a leggyorsabb emelkedés, és a legrövidebb fel- és leszállási távolságok rekordjának beállítása. A gépek mindezidáig 2,6 millió órát töltöttek a levegőben

223 darab C-17-es. Mínusz egy.

A típus történetéhez azonban 6 kisebb-nagyobb baleset is fűződik a két évtizedes szolgálat alatt, ám a Globemasterek rendkívüli strapabíró képességét nem bizonyítja jobban semmi, mint az, hogy eddig csupán egyetlen példányra nem számíthatnak a 223 darab repülőgépből, mivel az egyik C-17-es egy gyakorlórepülés közben a földbe csapódott, megölve a fedélzetén tartózkodó 4 pilótát.

Az eddig balesetet szenvedett gépek listája. ( Adatok: Wikipedia)


A Globemasterek 1995-ös szolgálatba állásuk óta több ország légierejét is szolgálják, többek között az Egyesült Királyság, Ausztrália, Kanada, Katar, India, Egyesült Arab Emirátusok és a NATO szállítógép flottájában is megtalálható a típus.

A C17-esek a Boeing gyár munkásainak elszánt, és odaadó munkájának gyümölcsei, továbbá a projekt maga egy hosszú és sikeres, 20 évre visszanyúló csapatmunka a beszállítókkal, valamint az amerikai légierővel. Bízunk benne, hogy egyre több ország fogja ezt a repülőgépet választani, és emellett tovább dolgozhatunk együtt jelenlegi partnereinkkel, köztük az Egyesült Államok légierejével is. – mondta el Nan Bouchard a Boeing elnök-helyettese, és a C-17 program menedzsere.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!