Tiltott állami támogatást kapott az Aer Lingus és a Ryanair, amelyet az Európai Bíróság döntése értelmében most vissza kell fizetnie.
Az ATW Online tudósítása szerint a támogatást állam majdhogynem indirekten adta, ugyanis diverzifikálta a járatok után fizetendő adót. A 300 kilométert meg nem haladó, Dublinból induló járatok után 2, az összes többi ír járat után 10 eurót kellett fizetni. Az Európai Bizottság még 2012-ben egyetértett abban, hogy az alacsonyabb adó versenyhelyzetbe juttathatott bizonyos légitársaságokat, ezért arra szólította fel Írországot, hogy szüntesse meg a díjak közti különbséget.
Azt már az Európai Unió Bírósága mondta ki, hogy a rendszerből előnyt húzó két légitársaságnak, a Ryanairnek és az Aer Lingusnak vissza kell fizetnie az így szerzett plusz pénzt, mert az adókülönbözetből származó pénzügyi előny tiltott állami támogatásnak minősül.
Az már csak a sors fintora, hogy először a Ryanair emelte fel szavát, mondván, versenytársai előnyhöz juthatnak, közben ő volt a haszonszerző.
A bíróság ítéletében kifejtette, hogy bár a kisebb adók nem jelentették azt, hogy versenyképesebb árakat tudtak volna a légitársaságok nyújtani, de kevesebbet fizettek az általánosnál. Az ítélet nem jogerős, de a fellebbezésnek nincs felfüggesztő hatálya.
A Ryanair közleményében azzal védekezett, hogy a kormány most az utasoktól kéri vissza azt a pénzt, amit a légitársaság nem is szedett be tőlük, mivel a légitársaság 2 eurót számolt fel. A Ryanairnek összesen 12 millió eurót kell Írország számlájára befizetni.
Sőt, azt állították, hogy ezzel még inkább megalapozódott a Legfelsőbb Bíróságon az Ír kormány ellen indított perük, amelyben magát az adót akarják eltöröltetni. A Ryan vissza akarja kapni azt a mintegy 88 millió eurónyi „kárt”, amely abból fakad, hogy a kormány rákényszerítette a légicéget egy „illegális” adó kifizetésére.
Az ír kormány még 2011-ben visszaállt az egységes adóztatásra és 3 eurót szed be járathosszúságtól függetlenül.