Ismét egy jelentős korszak zárult le a repülés történetében, mivel az Iran Air, Irán nemzeti légitársasága kivonta az aktív szolgálatból a világ utolsó Boeing 747-100 repülőgépét. A Jumbo Jet klasszikus sorozatának követező szériája, a szintén már csak az irániaknál üzemelő 200-as sorozat utolsó tagjai egyelőre tovább repülnek.

2014. január 8-án helyi idő szerint 10:45 szállt fel utoljára az EP-IAM lajstromjelű 35 éves repülőgép, hogy a teheráni Mehrabad repülőteréről immáron utasok nélkül, és már csak három üzemképes hajtóművel mintegy 10 perc alatt átrepüljön a szintén teheráni Imam Komeinire. Az öreg hölgyet a cargo előtéren állították le, ahol várhatóan szétbontják és alkatrészbázisul fog szolgálni a még néhány üzemképes 747-es számára.

A Boeing 747-es első változatából (-100 és -100B) összesen 176 db-ot gyártottak, melyekből az Iran Air flottájában 9 db gép fordult meg. Többségüket a ’70-es évek második felében újonnan szerezték be, közvetlenül a gyártótól. Az ominózus EP-IAM lajstromjelű Jumbo 1979-ben készült, hivatalosan B-747-186B típusjellel. Ebből a -100B alváltozatból összesen 9 db épült, 1 db az irániak és 8 db a Saudian Arabian Airlines számára. A „B” a sima -100-as széria megnövelt leszállósúlyú, megnövelt hatótávolságú és megerősített futóművű változata.

Az EP-IAM kivonása után a Jumbo Jet klasszikus sorozatából még 4 db SP (EP-IAA, -IAB, -IAC és -IAD) 3 db -200 (-IAG, -IAH, -IAI) és egy darab teherszállító -200F (ICD) marad a flottában. Az utasszállító változatok szintén rekordernek számítanak, hiszen más légitársaságnál már nem teljesítenek közforgalmú járatokat ilyen gépek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

EP-IAM Boeing 747-100-as leszállása London Heathrow repülőtérre 2009-ben. Alkatrészellátási problémák miatt azóta Európából már kitiltásra kerültek az Iran Air 747-es gépei. (Foto: Samu Ádám – AIRportal.hu)


Bár az Iran Air és a többi iráni légitársaság továbbra is embargó alatt áll – így nem tudnak modern repülőket beszerezni, a matuzsálemi korú gépeket már ők sem tudják tovább üzemeltetni, részben gazdasági okok, részben alkatrészhiány miatt. Ezért állította le tavaly a Saha Airlines az utolsó Boeing 707-est, az Iran Air pedig a 727-esét. Az idős és mára sok szempontból elavult gépek kivonása sajnos ezzel még nem áll le, mivel információink szerint az Iran Air nyári menetrendjében már a 747SP (Special Performance) sem szerepel a Boeing flottából.

A repülés iránt rajongók számára szomorúan kezdődött a 2014-es év. A Boeing 747-100-as leállításával egyidőben, január 6-án vonta ki ötven év szolgálat után a Delta Air Lines a DC-9-eseit, és néhány nap múlva a Biman Bangladesh Airlinesnál szolgáló utolsó DC-10-estől kell búcsút vennünk. Európa utolsó aktív utasszállító A300-as Airbusa pedig április 13-án száll fel utoljára.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!