Hamarosan forgalomba állhat az amerikai Boeing repülőgépgyár legújabb utasszállító típusa, miután a 787-9 Dreamliner a sikeres berepülési programot követően mind az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA), mind az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) bizonyítványainak birtokába került. A Boeing máris az első gép átadásának előkészítésén dolgozik. Az Air New Zealand indít.

Meghatározó mérföldkőhöz érkezett a Boeing 787-es programja. A másodikként kibocsátott, hosszított törzsű 9-es széria ugyanis megszerezte a forgalomba állításhoz szükséges típusengedélyeket. Mindezt csaknem éppen 9 hónappal azután, hogy a prototípus először a levegőbe emelkedett, amelyre 2013. szeptember 18-án került sor.

A Boeing öt gépes berepülő flottát állított fel, amelyek több mint 1500 órát töltöttek a levegőben, hogy tanúsítsák a 787-9-es képességeit, amelyeket – ezeket kiegészítve – földi és laboratóriumi tesztek során is vizsgáztattak. Így született meg végül az FAA és az EASA kölcsönösen is elismert engedélye a forgalomba helyezésre.

A 787-9-es felettébb fontos típusváltozat a Boeing számára. Ez lehet az első Dreamliner, amely gördülékenyen, kirívó problémáktól mentesen állhat forgalomba az első, 8-as szériával elszenvedett, a lítium-ion akkumulátor meghibásodások miatt egészen az ideiglenes kivonást is megélt programmal szemben. Nagy teher lapul hát az alaptípusnál 6 méterrel hosszabb törzsű kivitelen, neki kell most demonstrálnia a Dreamliner igenis is egy megbízható, alapos konstrukció.

Miközben pedig a polgári repülőgépgyártás legújabb vívmányait sorakoztatja fel, kiváltképp olyanokat, amelyeket nemcsak a légitársaságok és a hajózók, hanem főleg maguk az utasok is élvezhetnek. A minden eddiginél nagyobb méretű kabinablakok, a látványos és hatékony LED világítás, a csendesebb üzem, az alacsonyabb magasságnak megfelelő kabinnyomás, a korszerű légkondicionálás mind-mind kellemes élménnyé igyekeznek varázsolni a leghosszabb interkontinentális utakat is. Az üzemeltetők meg a 20%-kal kedvezőbb üzemanyag fogyasztási és károsanyag kibocsátási paraméterekkel szerezhetnek örömet a vállalati kasszának.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Tavaly júliusban a 787-9-esen debütált a Boeing legújabb házi festésmintája is. (Fotó: Boeing Company)


A Boeing közepes méretű Dreamlinere, mivel a 9-es után még lesz egy még nagyobb, 10-es széria is, jól fogy, eddig összesen 413 darabot sikerült eladni, ami az 787-es értékesítések 40%-a. A 26 ügyfél között olyan nagyok szerepelnek, mint az All Nippon Airways (ANA), az Etihad Airways, az ILFC, az Air France – KLM, az Air China, az Air Canada, vagy a British Airways, de köztük például a low-cost üzemet folytató Scoot is.

Az első légitársaság, amely flottájába veheti a legújabb Dreamliner variánst az Air New Zealand lesz. A különleges fekete alapú festést viselő első gépük egyébként még a berepülési programban is segítette a Boeinget, szűzfelszállását május végén teljesítette.

Az új-zélandiak összesen 10 darabot rendeltek flottájuk számára a 787-9-esből, amelyek fedélzetét egyenként összesen 302 utasosra konfiguráltatják.

A típus gyári katalógus szerint 15372 km-es hatótáv teljesítményre képes. Kétféle hajtóművel, a General Electric GEnx-1B, vagy a Rolls-Royce Trent 1000-esével rendelhető.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!