Az Egyesült Államok vezetője úgy véli: ha az országban igazán komoly akarat van rá, még ebben az évtizedben újra hangsebesség felett repülhetnek majd civilek.
Joe Biden a 3000 milliárd dolláros infrastruktúra-fejlesztési programmal kapcsolatos sajtótájékoztatóján beszélt erről a Flightglobal cikke szerint.
Az elnök által emlegetett tízéves intervallum amúgy egybevág a jelentősebb, szuperszonikus repülőgépeket fejlesztő cégek terveivel.
Az Aerion tervei szerint az AS2 üzleti repülőgépe 2027-től szállíthat utasokat, míg a Boom Technology 2026-ban szeretné levegőbe emelni Overture-nek keresztelt utasszállítóját.
Mint arról beszámoltunk, maga az elnöki hivatal is érdeklődik a szuperszonikus repülés iránt, belátható időn belül szuperszonikus elnöki különgépet szereznének be. E célra le is szerződtek a startup repülőgépgyártó Exosonic céggel, amely a minap mutatta be koncepciója belterének látványgrafikáit:
Mindeközben a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és a NASA már folytat kapcsolódó kutatásokat, és szabálytervezetet is alkottak, bár utóbbi nem aratott osztatlan sikert a repülőgépgyártók körében. Az előző amerikai elnök, Donald Trump hivatali idejében is egyértelmű volt, hogy speciális előírásokat kell kidolgozni az újra megjelenő szuperszonikus polgári utasszállítók miatt, és az üzemelés infrastrukturális hátterét is meg kell teremteni.
Mint azt korábban megírtuk, ezek közé tartozik, hogy szárazföld felett, első körben legalább a sivatagban fekvő tesztközpontok környékén civil repülőgépek és cégek számára is engedélyezzék, hogy átlépjék a hangsebességet, és kisebb-nagyobb hangrobbanást idézzenek elő. Ez már a prototípusok teszteléséhez is elengedhetetlen, hiszen a berepülési programok kezdeti szakasza nem végezhető az óceán felett, mert biztonsági okok miatt a gépeknek a kényszerleszállásra alkalmas repterek közelében kell elvégezni a teszteket.
A Fehér Ház által most az infrastruktúra fejlesztési programról kiadott tájékoztatóban nem szerepel a szuperszonikus repülés támogatását célzó pont, de a közvetetten fontos, szükséges infrastruktúra kiépítésére nagy valószínűséggel lesz forrás.
Közben kísérleti jelleggel – kormányzati forrásokból – dolgozik a NASA az X-59-es repülőgépen, több vállalattal közösen. Ennek célja a hangrobbanás csökkentése, hogy szárazföld és lakott terület felett is repülhessenek civil szuperszonikus repülőgépek, amit az FAA jelenleg is hatályos szabályai 1973 óta tiltanak.