A Turkish Airlines vezérigazgatója, Temel Kotil egy sajtótájékoztatón jelentette be, hogy Európa egyik legdinamikusabban fejlődő légitársasága pár év múlva már egy új repülőtérről fog üzemelni, mely a világon a legnagyobb légikikötő lesz mind az utasforgalmat, mind pedig a területét tekintve.
A Worldbulletin értesülései szerint a bővítésre azért lesz szükség, mivel a fuvarozó egyszerűen kinőtte a jelenlegi bázisrepülőterét, az Atatürköt, mely így is hatalmas forgalmat bonyolít le, hiszen a legnagyobb török város Európa egyik kapuja a Kelet felől érkezők, illetve az arra utazók számára.
A cég előzetes tervei szerint a Turkish Airlines teljes forgalma erről a repülőtérről lett volna lebonyolítva, ám egy idő múlva már a résidők kiosztása egyre nehezebb feladattá vált, ugyanis azt szorosan össze kellett hangolni úgy, hogy az átszálló utasok a lehető legkevesebb időt töltsék várakozással.
Hogy a légitársaság üzemelése a lehető leggördülékenyebben haladjon, néhány járatot áthelyeztek a Sabiha Göcken repülőtérre is, ám a két légikikötő szinte a város két legtávolabbi végében található, és az utóbbi nagy részben charter járatokat, valamint low cost légitársaságokat szolgál ki.
Kotil hozzátette azt is, hogy jelenleg az Atatürk repülőtér biztosítja a legjobb csatlakozást a kelet és nyugat között, és akár 3 órával is rövidebb lehet egy-egy utazás, ha az utas Isztambult választja átszállása helyszínének és nem Dubajt, Frankfurtot, vagy éppen Münchent.
A jövőnkkel kapcsolatban számos lehetőséget átvizsgáltunk, köztük az Atatürk repülőtér bővítését is, de végül arra jutottunk, hogy egy harmadik repülőtér megépítése lenne a megoldás a jelenlegi problémákra, ahonnan nagyrészt csak a Turkish Airlines üzemelne majd. Az új légikikötő, mely az Arnavutköy negyedben kerülne megépítésre, akár évi 150 millió utast is képes lenne kiszolgálni – tette hozzá az igazgató.
A létesítményt több fázisban szeretnék megépíteni a befektetők, melyek végén a repülőtér összesen 6 futópályával és 4 terminál épülettel rendelkezne, ahol összesen 165 darab utashídnál folyhat majd a kiszolgálás egyidejűleg. Az építésre vonatkozó tender nyertese 2013. májusában lett bejelentve, az első építési szakasz pedig 2017-ben kezdődhet, továbbá az ambiciózus tervek szerint még ugyanabban az évben el is indulhatnának az első járatok.
Kotil kiemelte azt is, hogy a világ légiforgalma körülbelül évi 4,7%-al növekszik átlagosan, ám ez az adat a török régióra vonatkozóan meghaladta a 20%-ot is 2012-ben. Hozzátette, hogy a külföldi rivális cégek az elmúlt 10 évben már hozzászokhattak a Turkish Airlines erőteljes terjeszkedéséhez, és reméli, hogy a következő évtizedben is alkalmazkodni tudnak majd.
A repülőtér építői a környezetre is gondolnak. Egy korábbi tanulmány alapján a repülőtér leendő területén összesen 2,513,341 fa található, melyből 657,950 darabot kénytelenek kivágni, a maradék 1,855,391 példányt pedig más helyre költöztetik.