Jön az új, mégis továbbfejleszti 777-es típusainak teljesítményét a Boeing. A ráncfelvarrással még takarékosabb üzemet és nagyobb fokú hatékonyságot ígérnek a gyáriak. Mindezt azért, hogy a 777X érkezése előtt is fennmaradjon az óriásgép versenyképessége és ne legyen túl nagy kiesés a gyártás menetében.
Bemutatkozik az új generációs Boeing 777X
Szélcsatornában a Boeing 777X
Megkezdték a GE9X magjának a tesztelését
(Fotó: Boeing Company)
Nem akar jelentős lassítást és ezért bevételkiesést elszenvedni a 777-es típuscsalád gyártásában az új generációs 777X érkezése előtt a Boeing. Az amerikai repülőgépgyár, amely jelenleg havi 8.3 darabos 777-es kibocsátási rátával dolgozik ezért inkább továbbfejleszti és még vonzóbbá teszi a típust. Az utasszállító 777-300ER és 777-200LR mellett a teherszállító 777-200F is nagyobb hatékonysággal állhat a vevők elé, amikor azok az elkövetkező években gépbeszerzésről, flottájuk korszerűsítéséről határoznak.
A Boeing négy fő területen, az aerodinamikában, a hajtóműben, a súlyban és a fedélzeti rendszerekben eszközöl fejlesztéseket annak érdekében, hogy még megnyerőbb legyen a típus teljesítménye, amiről Randy Tinseth, a Boeing marketing igazgatója az ISTAT Americas idei konferenciáján tartott előadása nyomán a blogjában is beszámolt a nagyközönségnek.
A teljesítményjavító csomaggal felvértezett szériák 2016 harmadik negyedévétől kerülnek gyártásba, ami azt jelenti, hogy legalább három-négy évük lesz rá, hogy tovább vigyék a 777-es jó hírét, amíg valamikor 2020 elején az új generációs 777X meg nem érik a forgalomba bocsátásra.
A módosításoktól a vevők további 2%-os üzemanyag takarékosságot várhatnak, amely jelentős részben a General Electric GE90 hajtómű finomhangolásának eredménye lesz, de ebben még korántsem merül ki az újítások sora. A súlycsökkentés során több mint fél tonnányi feleslegtől igyekeznek megszabadítani a gépet többek közt az alacsonyabb sűrűségű hidraulika folyadékot, könnyebb szigetelést és a farok csúszó eltávolítását megnevezve, de az utastér szerkezetének könnyítését is célul tűzték ki. Az aerodinamikai fejlesztések között szerepelnek az új, a légellenállás szempontjából előnyösebb kabinablakok, a fékszárnyat, az ívelőket és az orrsegédszárny teljesítményét javító megoldások.
Még több utas szállhat a fedélzetre
(Fotó: Boeing Company)
Eddig mindaz, amit a Boeing a gyártásba vett 777-eseken minden gépen módosítani fog. Lesz azonban opcionálisan rendelhető felszereltség is, amely a fedélzetet érinti. Ennek legnagyobb fejleménye, hogy az üzemeltetőnek lehetősége lesz a jelenlegi konfigurációkhoz képest a típusváltozattól függően akár 14 üléssel többet elhelyezni a kabinban, amely az új, helytakarékosabb konyha-, és mosdóhelyiségek érdeme. Egy 777-300ER esetében, amelyen a hosszabb törzs révén kivitelezhető mind a tizennégy plusz ülés így 5%-kal javulhat az egy ülésre vetített üzemeltetési költsége egy-egy járatnak.
A kényelmet zajszűrős burkolati elemekkel, elektromos vezérlésű ablakárnyékolókkal és a ma már elmaradhatatlan LED világítás-rendszerrel igyekeznek fokozni. A kettes számú kabinajtónál, a „főbejáratnál” pedig a 787-es Dreamlinerekéhez hasonló, látványos és a tágasság érzetét keltő, a wow-faktort erősítő fogadótermet terveznek.
Annak érdekében, hogy mindebből a jóból a már aktív 777-esek és üzemeltetőik se maradjanak ki, a Boeing az utólagos kiépítés lehetőségének felajánlását is fontolóra vette, akárcsak a General Electric a hajtóművet illetően, amolyan nemrég például a 747-8-asnál is látott PIP – Performance Improvement Package csomagba pakolva és eladva a terméket.
A 777-est, a világ első teljes egészében computerrel tervezett kereskedelmi típusát 1994-ben mutatta be a Boeing. A forgalomba a United Airlines vezette 1995 júniusában. A Boeing azóta összesen 1832 darabot értékesített belőle, amelyből 1274 került üzemeltetőkhöz, aminek alapján 558 gép vár még gyártásra. A jelenleg legnagyobb két-hajtóműves szélestörzsű típus legújabb generációjának a programját 2013-ban, a dubaji légi szalonon hirdette meg a Boeing. Az egyelőre 777X kódnéven futó programban a Boeing a 777-200LR és a 777-300ER típusokat fejleszti tovább új, kompozit szárnyat, új GE hajtóművet és megannyi a pilótafülke, illetőleg a fedélzeti rendszereket érintő újítást adva a nagyobb változatában immáron a 400 utasülés feletti kategóriában versenybe szálló új típusnak.
Az Airbus idén januárban állt vele elő, hogy nagyobb utasférőhelyes A350-1000XWB konfigurációban gondolkodik ugyanígy, a B-777-eshez hasonlóan a mosdóhelyiségek, illetőleg a konyhák áttervezéséből teret nyerve.
Az európai repülőgépgyár 2017 második félévére ígéri a vadonatúj, kompozit építésű típusának forgalomba bocsátását, míg a B-777X csak 2020 elejére várható. A Boeing ezért is dönthetett feljavító programja mellett.