A belgrádi Nikola Tesla repülőtér nem szándékozik kedvezményeket nyújtani csökkentett szolgáltatások formájában a Wizz Air légitársaságnak. A légikikötő azután került a figyelem középpontjába, hogy a szerb Novosti napilap nyilvánosságra hozta, a főváros repülőtere az elmúlt három év során a kiszolgálási, leszállási és számos egyéb repülőtéri díjból engedett a légitársaság számára – írja az EX-YU Aviation News.
A napilap információi szerint 2011 óta 5,4 millió eurót takarított meg a low-cost modellben üzemelő Wizz Air a belgrádi repülőtéren.
A légifuvarozó többek közt az 1-es terminál használatából 20%, a kiszolgálási és infrastrukturális használati költségekből 45%, a leszállási díjból 30%, az utashidakból 100%, míg a parkolás és világítás díjából 30% engedményt kapott.
A repülőtér a saját védelmében elmondta, hogy a Wizz Air költségtakarékosabb szolgáltatásokat választott, éppen ezért kevesebbet is fizetnek, míg az utasforgalmi adó az 1-es terminál használatával szintén kedvezőbb.
„Nem fordulhat elő, hogy egy légitársaság kitüntetett státusszal rendelkezzen a többiekhez képes. Meghatározott díjak és előírások vannak, amelyek kimondják, hogy milyen körülmények engedélyezik a költségek csökkentését az egyes szolgáltatásoknál. Ezek az ösztönzések kereskedelmi indokoltságúak és csupán meghatározott időre érvényesek.” – nyilatkozta közleményében a Nikola Tesla repülőtér.
A szerb közlekedési minisztérium bejelentette, hogy vizsgálatot indít az ügyben. Elmondásuk szerint a vizsgálat segít megállapítani, hogy indokoltak voltak-e ezek az engedmények, avagy sem. Továbbá hozzátették, hogy a repülőtér csábíthatja csökkentett árakkal azokat a légifuvarozókat, amelyek új járatokat hoznak a légikikötőnek, azonban ez a kedvezmény csupán 12 hónapra szólhat, mely után teljes árat kötelesek fizetni.
Az Air Serbia jogelődje, a Jat Airways hosszú ideig folytatott kampányt a low-cost légitársaságok ellen, tavalyelőtt például a következőt állították: „Míg a Wizz Air engedélyben részesült belgrádi bázis létesítésére, addig a Jat sosem kaphatná meg ezt a jogot Budapesttől.”
Az EX-YU összefoglalója szerint jól teljesít a balkáni régióban a low-cost légifuvarozó, hiszen Szerbia mellett Macedónia légiforgalmában is kítünően szerepelt. Míg déli szomszédainknál a második legforgalmasabb légivállalat volt tavaly a Wizz Air 480 ezer utassal, addig Macedóniában 241%-os növekedéssel 380 ezres utasforgalmat generált, amely így az ország elsőszámú légitársasága lett, és a fejlődés nem áll meg, hiszen idén megérkezik a második repülőgép is a skopjei bázisra, valamint négy új járat indítása is várható.