Nagyszabású projekten dolgozik a Lufthansa Technik a Deutsche Lufthansa Berlin Stiftung (DLBS) megbízásából, amelynek keretében az utolsó Lockheed L-1649A Super Star feltámasztását és repülőképes állapotba való hozatalát tűzték ki célul. A nagy múltú géptípus új életet nyert képviselője a Lufthansa üzemeltetés megkezdésének 60 éves évfordulójára a vállalat “repülő nagykövete” lesz. Az AIRportal.hu többrészes sorozatban mutatja be e példaértékű küldetés történéseit. Cikksorozatunk harmadik része a projekt egyes szakaszait és a magyar vonatkozását mutatja be.

2011 tavaszán még nagyobb sebességre kapcsolt a munka Auburnben, ahová ráadásul új vezető is érkezett Michael Austermeier személyében, aki a hangárban zajló tevékenység irányításáért felelős.

A még hatékonyabb munka során újabb meglepetésekkel szolgált a “Connie” a Lufthansa Technik szakembereinek, amelyek nem feltétlen okoztak örömöt a munkatársaknak. Ezek alatt további rozsdásodásokat, repedéseket lehet érteni, amelyek nagyobb rugalmasságot és gyorsabb válaszlépést követel a projektben részt vevő összes szakembertől.

Még abban az évben megszerezte a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) jogosítását a Lufthansa Technik, amely zöld utat adott a futóművek szakszerű felújítására. Az FAA engedélyeztetés azért is volt szükséges, hiszen így a munkafolyamat során számos mérnöki utasítást tudott nyújtani az USA-beli hivatal által licenszelt szakember. Azonban a futóművek újjáépítésének összes lépésénél nem volt eredeti dokumentáció, ennek köszönhetően az LH Technik és a légügyi hivatal jóváhagyott instruktora dolgozták ki a szükséges felújítási pontokat.

A tervezett "hibrid" műszerfal. (Forrás: Lufthansa Technik AG) | © AIRportal.hu

A tervezett “hibrid” műszerfal. (Forrás: Lufthansa Technik AG)

Ami a pilótafülkét illeti, az újjáélesztési program kezdete óta világos volt, hogy egy teljes egészében eredeti műszerfal kialakítása lehetetlen, amennyiben a kereskedelmi repüléshez szükséges engedélyek megszerzése a Super Star üzemeltetésére készülő Deutsche Lufthansa Berlin-Stiftung célja. A legegyszerűbb megoldás egy modern-korhű hibrid pilótafülke lenne, ám a meglehetősen keskeny orr nyújtotta nehézségek miatt ez ennél kissé bonyolultabb végkifejletet igényelt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Honeywell Aerospace és a Lufthansa Technik közös tervezése során nagy örömükre megtalálták a probléma legmegfelelőbb megoldását. A megmentő a Lockheed C-130 Hercules szállítógépe, amelynek műszerezettsége alkalmas lehet a több mint fél évszázados L-1649A szűk kabinjának a kiszolgálására. A négy nagy kijelző mellett a felső panel is az Airbus és Boeing által bevezetett szabványok szerint kerül kialakításra a Honeywell által.

Az már biztos, hogy a Super Star projekt igazán nemzetközi szinteken evez, hiszen nem csupán az Egyesült Államok és Németország légiközlekedési szakemberei teszik hozzá tudásukat hatalmas mértékben ehhez a példanélküli kezdeményezéshez, hanem kis hazánk, illetve a Liszt Ferenc repülőtéren állomásozó kollégák is.

Így lehet az, hogy 2013 novemberétől egy hat fős delegáció érkezett Auburn-Lewistonba a budapesti Lufthansa Technik hangárából, akik a fémlemezek specialistáiként a törzs egyes lemezeinek a rekonstrukcióján dolgoznak.

Nagy Gyula és a saját elgondolású hátsó válaszfal.(Fotó: Lufthansa Technik AG) | © AIRportal.hu

Nagy Gyula és a saját elgondolású hátsó válaszfal.
(Fotó: Lufthansa Technik AG)

A magyar delegáció ráadásul nem kis erőbedobással dolgozott, illetve a mai napig dolgozik a Lockheed Constellation-család repülőgépén, sőt, Nagy Gyula páratlan ötletének köszönhetően egy, a túlnyomásos kabin hátsó válaszfalának formáját érintő akadályt sikerült hetek alatt elhárítani.

A Lufthansa Technik által megjelentetett közleményben Nagy Gyula elmondta, hogy a LH Techniknél töltött pályafutása előtt egy családi autó karosszériaüzemben tevékenykedett, és az ott szerzett tapasztalata, ezáltal a magyaros észjárása segítette ki a Super Star-csapatot.

Az AIRportal.hu értesülése szerint a magyar delegáció még mindig kint tartózkodik a Lockheed L-1649A repülőgép feltámasztásának helyszínén, várhatóan a következő hónapok során fejezik be ottani munkájukat és térnek haza Budapestre, hogy itthon folytassák a már több generációval fiatalabb vasmadarak karbantartását.

A Starliner utolsó repülőképes példányának felszállása 2001-ben. Vajon mikor szállhat fel ismét a nagymúltú típus legutolsó képviselője?(Fotó: Ralph M. Pettersen - a szerző engedélyével) | © AIRportal.hu

A Starliner utolsó repülőképes példányának felszállása 2001-ben. Vajon mikor szállhat fel ismét a nagymúltú típus legutolsó képviselője?
(Fotó: Ralph M. Pettersen – a szerző engedélyével)

Nemsokára érkezünk a cikksorozat befejező részével, ahol választ keresünk a projekt egyik legégetőbb kérdésére:
Mikor szállhat fel végre a Lockheed L-1649A Super Star?

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!