Felmerült a lehetősége, hogy újra forgalomba állítanák a hosszú évtizedeken át használt és jól bevált Antonov An-2 és Jakovlev Jak-40 típusokat Oroszországban.

Oroszországnak égető szüksége van olyan kisméretű regionális repülőgéptípusokra, amelyekkel fenntartható marad azoknak a távoli, leginkább északi és szibériai településeknek az összeköttetése, amelyek napjainkban is csak légijárművel közelíthetők meg.

Dmitrij Medvegyev 2011-ben még elnökként szorgalmazta a kisgépes szükséglet kielégítését és a meglévő géppark mielőbbi modernizációját. Megfelelő hazai típus hiányában akkor egyenesen külföldi gépbeszerzésre szólított, de mára kiderült, hogy a teljes csere fedezésére nincs elegendő anyagi forrás, ezért az egyik legújabb felvetés szerint a meglévő, egymotoros Antonov An-2 és a három-sugárhajtóműves Jakovlev Jak-40 típusok korszerűsítő újrahajtóművezése jelenthet rövid időn belül realizálódni képes megoldást.

A számítások szerint Oroszországban jelenleg több, mint 1400 még használatban lévő, illetőleg forgalomból kivont An-2-es és körülbelül 200 darab Jak-40-es található. Az elképzelés szerint ezeket, a szélsőséges körülmények között is jól bevált gépeket lenne célszerű modernizálni.

Az An-2-esek esetében a hajtóműcserék 800ezer, míg a Jak-40-esek esetében 3 millió dollárba kerülnének. Az egyik kiszemelt hajtóműgyártó az amerikai Honeywell, amely mindkét típus számára új erőforrással szolgálhat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az An-2-es az újra hajtóművezést követően An-2ms típusnéven futna és az előzetes kalkulációk szerint csaknem 15-20%-kal lenne üzemanyag takarékosabb az elődmodell, Svecov AS-62-es csillagmotorjához képest, csökkenne a típus zajkibocsátása és végül de nem utolsó sorban a hatótávolsága is elérné az 1000 kilométert.

Az Antonov An-2-es és Jakovlev Jak-40-ese korának és kategóriájának legnépszerűbb típusai voltak, különösen, hogy az utóbbi a világ első sugárhajtású regionális utasszállító repülőgépe. Az An-2-es sorozatgyártása 2002-ben, míg a Jak-40-esé 1981-ben ért véget.

A HA-LRA lajstromú Jak-40-es Ferihegyen (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!